Newsy

MON kupi 70 nowych helikopterów

2013-09-17  |  06:00
Mówi:Olivier Michalon
Funkcja:wiceprezes zarządu ds. sprzedaży na Europę i Azję
Firma:Eurocopter
  • MP4
  • Doświadczenie zdobyte przy dostawie 23 śmigłowców dla Lotniczego Pogotowia Ratunkowego ułatwia Eurocopterowi rywalizację o kontrakt na helikoptery dla polskiego wojska. Należąca do europejskiego koncernu EADS spółka podkreśla, że śmigłowce te dobrze wypełniają swoje zadania.

     – Zdobyliśmy dzięki temu doświadczenie z instytucją podległą rządowi, bo LPR do takich należy, w procesie wymiany floty starych, poradzieckich śmigłowców na nowe, zachodnie maszyny. Wierzymy, że ta wiedza i doświadczenie stawiają nas w lepszej sytuacji, bo wiemy, w jaki sposób proces tego typu należy wykonać – przekonuje w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Olivier Michalon, wiceprezes zarządu Eurocoptera ds. sprzedaży na Europę i Azję.

    Teraz, zdaniem Michalona, producentowi łatwiej starać się o kontrakt na śmigłowce dla polskiego wojska.

    MON chce zamówić łącznie 70 śmigłowców, z czego najwięcej – 48 maszyn – trafi do Wojsk Lądowych. Pozostałe znajdą się w Marynarce Wojennej (w wersji przystosowanej do zwalczania okrętów podwodnych oraz ratowniczej) oraz do Sił Powietrznych. Poza Eurocopterem w postępowaniu udział bierze amerykański Sikorsky oraz włosko-brytyjska Agusta Westland.

    Lotnicze Pogotowie Ratunkowe zamówiło łącznie 23 śmigłowce Eurocopter EC135, które zastąpiły zaprojektowane w ZSRR Mi-2. Pierwszy europejski śmigłowiec rozpoczął służbę w Polsce pod koniec 2009 r., a wymiana zakończyła się w 2011 r.

     – Ostatnio LPR odnotował stutysięczne lądowanie na śmigłowcach EC135 – zwraca uwagę Michalon. – Ten helikopter został zaprojektowany przez specjalistów od ratownictwa medycznego. Dzięki niemu Lotnicze Pogotowie Ratunkowe jest najbardziej nowoczesną jednostką tego typu w całej Europie.

    Michalon podkreśla, że dostawa EC135 dla LPR-u to kontrakt korzystny dla obydwu stron. Model jest najnowocześniejszym śmigłowcem zaprojektowanym do celów ratownictwa medycznego. Już w 2011 r. na całym świecie latało ponad 1000 śmigłowców tego typu – nie tylko w wersji medycznej. Michalon podkreśla, że jedną z zalet EC135 jest ich mniejszy rozmiar.

     – Z punktu widzenia lotniczego pogotowia ratunkowego i innych służb ratunkowych, które są wyposażone w śmigłowce, mniejsze gabaryty są zaletą, ponieważ śmigłowiec, który potrzebuje mniej miejsca na lądowanie, jest w stanie dotrzeć do miejsc, w których większe maszyny nie wylądują – zauważa Michalon.

    Równocześnie podkreśla, że w EC135 jest wystarczająco dużo przestrzeni, by umożliwić sprawne prowadzenie akcji ratunkowej.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Polscy producenci czereśni chcą połączyć siły. Tylko w ten sposób mogą walczyć z importem owoców niskiej jakości

    Import czereśni niskiej jakości w polskim sezonie jest wyzwaniem dla krajowych producentów tych owoców. To antyreklama dla polskiej czereśni – podkreślają sadownicy. Konsumenci oczekują ładnych, dużych i słodkich owoców i są gotowi zapłacić za nie więcej, ale często brakuje ich w dużych sieciach sklepów. Pozycja pojedynczych sadowników względem sieci jest jednak zbyt słaba. – Jako producenci widzimy potrzebę zrzeszenia się. Moglibyśmy wówczas sprzedawać sieciom duże partie jednolitego towaru. Dobrym rozwiązaniem byłoby też centrum dystrybucji czereśni – przekonuje Krzysztof Czarnecki, producent czereśni, wiceprezes Związku Sadowników RP.

    Handel

    Rosnąca konsumpcja może się wkrótce przełożyć na lepsze wyniki branży logistycznej. Są już pierwsze oznaki ożywienia

    Branża logistyczna, wciąż mierząca się ze skutkami wysokiej inflacji i gwałtownego wzrostu kosztów prowadzenia działalności, wykazuje coraz więcej oznak ożywienia. Wpływają na to m.in. stopniowy wzrost w e-commerce i duże zainteresowanie inwestorów lokalizowaniem hubów logistycznych w Polsce. Branża liczy także na to, że wkrótce zacznie pozytywnie odczuwać wpływ rosnącej w Polsce konsumpcji. – W perspektywie kilku lat na pewno pojawią się wzrosty, spodziewamy się bardzo dużo reorganizacji, jeżeli chodzi o logistykę paneuropejską. Ponadto konsumpcja ciągle będzie rosła, bo jednak odbiegamy pod tym względem od Europy Zachodniej – ocenia Sławomir Rodak, dyrektor komercyjny w ID Logistics Polska.

    Problemy społeczne

    Kryzysy humanitarne nabierają na sile. Organizacje pomocowe potrzebują coraz więcej pracowników

    Nowe i przedłużające się konflikty zbrojne oraz coraz częstsze katastrofy naturalne powodują, że na całym świecie już ponad 300 mln ludzi potrzebuje pomocy humanitarnej. To pociąga za sobą gwałtowny wzrost zapotrzebowania na pracowników humanitarnych. Organizacje na całym świecie poszukują do pracy osób zajmujących się nie tylko projektami pomocowymi, lecz również inżynierów, księgowych, psychologów, ekspertów od fundraisingu czy logistyków. – Ta praca naprawdę jest wymagająca, ale też satysfakcjonująca, właśnie dlatego warto odróżnić ją od wolontariatu – przypomina Magdalena Irzycka z Polskiej Akcji Humanitarnej z okazji przypadającego 19 sierpnia Światowego Dnia Pomocy Humanitarnej.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.