Newsy

Importujemy mniej aut, ale za to coraz starsze

2012-04-04  |  06:20
Mówi:Wojciech Drzewiecki
Funkcja:Prezes
Firma:Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar
  • MP4

    Polacy sprowadzają coraz mniej używanych samochodów z zagranicy. Jednak wraz ze spadkiem liczby aut rośnie ich wiek. Pojazdy starsze niż 10 lat zaczynają dominować w imporcie.

    W ubiegłym roku Polacy sprowadzili spoza granic kraju ok. 650 tys. samochodów, czyli blisko 10 proc. mniej niż w 2010 roku. Mniejszy import to przede wszystkim efekt mocnego euro, ale i nadciągającego spowolnienia gospodarczego. W ocenie Wojciecha Drzewieckiego, prezesa Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, rynek jest już nasycony po wysokim imporcie w ostatnich kilku latach.

     - Poziomy importu, w szczególności w ostatnich 2-3 latach są zdecydowanie niższe niż to, co notowaliśmy w latach 2005-2007. Wtedy w ciągu roku Polacy sprowadzali do Polski ponad 1 mln aut używanych. Dzisiaj mówimy o poziomach zbliżonych do 650 tys. - mówi Wojciech Drzewiecki.

    Polska jest liderem w Europie pod względem liczby sprowadzanych samochodów. To również jedyny kraj, który produkuje nowe samochody, a mimo to import używanych jest nawet 4 razy większy od sprzedaży nowych aut. Kolejny niechlubny rekord to wiek importowanych samochodów.

     - W latach poprzednich rynek stopniowo się odmładzał, sprowadzaliśmy coraz więcej młodszych aut, co prawda wiele z nich to były auta powypadkowe, które już nie powinny poruszać się po drogach, ale rocznikowo były młodsze. Dzisiaj widać wyraźnie odmienną tendencję. Grupa aut w wieku powyżej 10 lat zaczyna dominować - podkreśla prezes Samaru.

    W ubiegłym roku blisko 47 proc. samochodów miało 10 lat lub więcej. W 2010 roku było ich 4 proc. mniej. Najczęściej sprowadzamy marki Volkswagen, Opel i Renault.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Farmacja

    Zagrożenie krztuścem pozostaje najwyższe od ponad trzech dekad. Odporność utrzymuje się do 10 lat po szczepieniu

    W ubiegłym roku na krztusiec zachorowało ponad 32 tys. osób. To ok. 35 razy więcej niż rok wcześniej. Ostatnie tygodnie przynoszą wyhamowanie tendencji wzrostowej, ale Główny Inspektor Sanitarny przestrzega przed tą groźną chorobą i wskazuje na konieczność szczepień u dzieci już w okresie niemowlęcym i szczepień przypominających u dorosłych. Dużą rolę w promowaniu tej jedynej formy profilaktyki odgrywają pielęgniarki, które nie tylko informują o korzyściach ze szczepień, ale też mogą do nich kwalifikować.

    Bankowość

    Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować

    Tylko 26 proc. Polaków uważa, że mamy obecnie dobry moment na zakup nieruchomości. Dla ośmiu na 10 ankietowanych ceny nieruchomości są obecnie wysokie lub bardzo wysokie. 65 proc. ocenia też, że niewiele osób z ich otoczenia może sobie teraz pozwolić na zakup mieszkania lub domu – wynika z badania „To my. Polacy o nieruchomościach” portalu ogłoszeniowego Nieruchomosci-online.pl.

    Transport

    Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]

    System ETS2, który zacznie obowiązywać od 2027 roku, nałoży podatek na paliwa kopalne wykorzystywane do ogrzewania budynków czy w transporcie. Koszty w dużej mierze poniosą dostawcy, w tym małe i średnie firmy. – Potencjalny wpływ systemu ETS2 na sektor MŚP w Polsce będzie znacznie mniej drastyczny, niż mogłoby się wydawać. Konieczne jest jednak przygotowanie odpowiednich instrumentów, które wesprą przedsiębiorców w przemianie w kierunku niskoemisyjnym, ale jednocześnie będą unikały podwójnej kompensacji – wskazuje raport WiseEuropa pt. „Wędka czy ryba? Wsparcie dla polskich MŚP w związku z wprowadzeniem ETS2”.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.