Mówi: | Jacek Pawlak |
Funkcja: | Prezes Zarządu |
Firma: | Toyota Motor Poland |
Najnowsza Toyota Yaris ma spalać 3l/100 km. Szykuje się rewolucja wśród aut miejskich
Władze koncernu liczą, że nowa Toyota Yaris powtórzy sukces hybrydowych modeli Auris i Prius. Jak zapowiada producent, Yaris będzie pierwszym miejskim autem z napędem hybrydowym. Jego debiut przewidziany jest na czerwiec.
– To jest pierwsze auto miejskie z takim napędem, które będzie paliło tylko 3 litry paliwa na 100 km – mówi prezes Toyota Motor Poland Jacek Pawlak.
To czyni Yarisa najbardziej ekonomicznym samochodem miejskim. Według ocen analityków z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, nowym Yarisem zainteresują się w pierwszej kolejności klienci instytucjonalni, posiadający duże floty samochodów służbowych.
Zarówno przedstawiciele koncernu, jak i eksperci rynku motoryzacyjnego zapowiadają rewolucję na polskim rynku hybryd. Głównie za sprawą przystępnej ceny nowego modelu, która będzie wynosić ok. 65 tys. zł. Przykładowo, podstawowa wersja większego Priusa kosztuje ponad 100 tys. zł.
– Przy 100 tys. km zaoszczędzimy około 20 tys. zł, więc kiedy odejmiemy to od ceny zakupu, to się okazuje, że jest to samochód w bardzo przystępnej cenie – podkreśla Jacek Pawlak.
Tym samym Toyota odpowiada na zmieniające się potrzeby klientów. Zdaniem Jacka Pawlaka, coraz częściej Polacy zaczynają zwracać uwagę na koszty eksploatacji i naprawy kupowanych aut. Do tej pory decydującą rolę miała cena i rabaty, które oferowali dilerzy.
– Oprócz tego, że patrzymy na cenę i na upust, zwracamy również uwagę na to, ile za nasz samochód weźmiemy po 4-5 czy 6 latach, a także na to, ile to auto będzie nas kosztowało w okresie użytkowania, czyli koszty benzyny, naprawy i okres gwarancji – uważa prezes Toyota Motor Poland.
Jak podkreśla Jacek Pawlak, oszczędne auta hybrydowe wpisują się w nowe zwyczaje zakupowe Polaków. Dlatego jest ich coraz więcej, na polskich ulicach i w salonach samochodowych. W ubiegłym roku sprzedano 866 sztuk samochodów z napędem hybrydowym – wynika z raportu Samar. W 2010 roku było ok. 300 mniej.
To nie jedyna hybrydowa nowość japońskiego koncernu. W tym roku na światowych rynkach pojawiły się lub dopiero pojawią trzy kolejne modele: Aqua, Prius+ i Prius Plug In. Wszystkie, oprócz Aqua, który jest przeznaczony na rynki azjatyckie i amerykański, pojawią się również w Polsce. Toyota planuje, że światowa sprzedaż hybryd w tym roku przekroczy 1 mln sztuk, czyli będzie dwa razy większa niż w 2011. Udział aut z napędem hybrydowym w całkowitej sprzedaży ma wzrosnąć do 13,5 proc.
Czytaj także
- 2024-04-12: Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy. W życie wchodzą nowe unijne przepisy
- 2024-04-23: Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do sprzedaży w Polsce. Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut
- 2024-03-06: Dopłaty do używanych aut elektrycznych mogłyby pobudzić rynek elektromobilności. Więcej takich pojazdów przyjeżdżałoby z zagranicy
- 2024-03-08: Auta elektryczne nie są już wykorzystywane tylko jako typowe pojazdy miejskie. Kierowcy przemierzają nimi coraz więcej długich dystansów
- 2024-03-19: Niska dostępność małych i tanich samochodów elektrycznych blokuje rozwój rynku. W ciągu kilku lat mają się pojawić modele w przystępnej cenie
- 2024-02-28: Polska chce zachęcić do testowania pojazdów autonomicznych na naszych drogach. Powstaje baza scenariuszy do takich testów
- 2024-02-27: Jacek Braciak: Pasjonuję się historią i czytałem różne książki o Stalinie. W spektaklu „Geniusz” nie chciałem go ani bronić, ani oskarżać, tylko pokazać jako człowieka
- 2024-03-05: Jacek Braciak: Z Jerzym Stuhrem się nie gra, z nim się rozmawia i jest. Na palcach jednej ręki mogę policzyć spotkania z takimi aktorami
- 2024-02-14: Polscy przedsiębiorcy wiedzą, że automatyzacja to strategiczny element rozwoju. Brak specjalistów jest największą barierą
- 2024-03-14: Liczba stacji ładowania dynamicznie rośnie, ale nie nadąża za wzrostem sprzedaży elektryków. Polska pozostaje w tyle za państwami regionu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie
Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.
Transport
Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych
Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.
Konsument
Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy
Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.