Mówi: | Karol Domżała |
Funkcja: | zastępca dyrektora Biura Taryfikacji Ubezpieczeń Klientów Indywidualnych |
Firma: | Compensa TU Vienna Insurance Group |
Rusza sezon na podróże motocyklowe. Właściciele jednośladów muszą zadbać o przeglądy i ochronę ubezpieczeniową
Majówka to tradycyjnie start sezonu turystycznego, również dla miłośników wypraw motocyklowych. Przed ruszeniem w trasę właściciele jednośladów powinni się do niej odpowiednio przygotować. Oprócz kompleksowego przeglądu stanu pojazdu – obejmującego m.in. kontrolę ciśnienia w oponach, oleju, podstawowej konserwacji i sprawdzenia świateł – warto też pamiętać o dokumentach i sprawdzić np., kiedy trzeba wykonać kolejne badanie techniczne w warsztacie, aby uniknąć kar za jego brak. Kolejnym krokiem powinno być zadbanie o kompleksową ochronę ubezpieczeniową. Polisa rozbudowana o pakiet assistance może się przydać w przypadku awarii lub wypadku na drodze.
– Po polskich drogach porusza się niespełna 2 mln motocyklistów i ta liczba przyrasta w tempie mniej więcej 10 proc. rocznie. Każdy motocyklista musi mieć oczywiście ubezpieczenie OC, jednak to jest zdecydowanie niewystarczająca ochrona, która zapewniałaby poczucie bezpieczeństwa – mówi agencji Newseria Biznes Karol Domżała, zastępca dyrektora Biura Taryfikacji Ubezpieczeń Klientów Indywidualnych w Compensa TU Vienna Insurance Group.
To ważne zarówno w codziennym użytkowaniu motocykla, jak i w dłuższych podróżach. Fanów motocyklowej turystyki nie brakuje. Jak podkreślają, takie wyprawy dają zupełnie inne wrażenia niż podróże autem lub środkami masowego transportu. W tym roku – jak pokazują dotychczasowe statystyki dotyczące rejestracji nowych jednośladów – podróży na dwóch kółkach może być jeszcze więcej. Chociaż może się wydawać, że wyjazd jednośladem jest trudny, męczący i niebezpieczny, to po odpowiednich przygotowaniach te trudy i ryzyka można ograniczyć.
– W trakcie podróży motocyklem może się zdarzyć wiele problematycznych sytuacji, dużo więcej niż w przypadku samochodu osobowego. Chociażby złapanie gumy uniemożliwia dalszą podróż motocyklem. W samochodzie mamy zazwyczaj koło zapasowe, natomiast w motocyklu nie ma na nie miejsca – mówi Karol Domżała. – Ponadto motocykl ma dużo mniejszy zbiornik paliwa, który wystarcza zazwyczaj na około 150–200 kilometrów jazdy. Dlatego motocykliści powinni być szczególnie wyczuleni na to, gdzie znajdują się stacje, by nie doprowadzić do sytuacji, że utkną po prostu w szczerym polu bez możliwości dalszego poruszania się.
Jak podkreśla, w przypadku motocykli większość awarii jest trudna do usunięcia od ręki i na miejscu i zwykle tego typu zdarzenie oznacza konieczność holowania do najbliższego warsztatu.
– Motocykliści są też narażeni na zdecydowanie więcej problemów w trakcie jazdy niż kierowcy aut, bo zerwanie linki sprzęgła czy rozładowanie akumulatora to są problemy często nie do przejścia – mówi ekspert Compensy. – Lekarstwem na tego typu bolączki jest assistance, czyli ubezpieczenie pomocy w drodze, które zapewni naprawę na miejscu albo odholowanie pojazdu do wskazanego przez nas warsztatu.
Ubezpieczenie assistance jest bardzo popularne wśród właścicieli samochodów osobowych. Na jego zakup decyduje się ok. 50–60 proc. kierowców. Dodatkowo usługi z kategorii assistance są przez nich wysoko oceniane. Jak wynika z badania IPSOS na zlecenie Mondial Assistance, w ubiegłym roku po 62 proc. kierowców wymieniło wśród atrakcyjnych serwisów usługę auta zastępczego oraz holowania samochodu. Co więcej, najwięcej zgłoszeń do centrum pomocy dotyczyło awarii samochodu (18 proc.).
W przypadku właścicieli jednośladów popularność assistance wciąż jest dużo mniejsza i oscyluje w granicach zaledwie 10–15 proc.
– Warto pamiętać o tym ubezpieczeniu, zwłaszcza w sezonie letnim, kiedy wielu motocyklistów decyduje się na dalsze podróże niż tylko jeżdżenie wokół przysłowiowego komina. Dla przykładu w Compensie maksymalny limit holowania dla ubezpieczenia assistance wynosi aż 1,5 tys. km, więc można bezpiecznie pozwolić sobie nawet na podróż na Bałkany – mówi Karol Domżała.
Cena ubezpieczenia assistance jest uzależniona od wybranego zakresu ochrony. Wpływają na nią dwa główne czynniki. Jednym z nich jest właśnie limit holowania. Dlatego każdy motocyklista, który wybiera się swoim jednośladem w dalszą podróż, powinien zwrócić uwagę, aby ten limit był mniej więcej zbliżony do odległości, jaką zamierza pokonać.
– Drugim parametrem, który wpływa na cenę tego ubezpieczenia, jest czas, na jaki otrzymamy pojazd zastępczy w razie ewentualnej awarii – wyjaśnia ekspert. – W wersji podstawowej cena assistance rozpoczyna się od kilkudziesięciu złotych. Natomiast pakiety o najszerszym zakresie można dziś znaleźć na rynku już w granicach 200–300 zł.
Pakiet Motocykle w Compensie oferuje pomoc assistance w przypadku stłuczki, awarii albo wypadku na drodze. Poza obowiązkowym OC i usługami pomocowymi obejmuje on także autocasco na motocykl, ubezpieczenie NNW dla motocyklisty, a przy tym również możliwość objęcia ochroną akcesoriów takich jak kask, kurtka, buty czy dodatkowe elementy wyposażenia nowego pojazdu. Ochrona funkcjonuje zarówno w Polsce, jak i za granicą, na terenie europejskich części państw należących do UE.
Jak podkreśla ekspert, trzeba pamiętać, że w razie wypadku z winy motocyklisty obowiązkowa polisa OC chroni osoby poszkodowane. Jeśli ucierpi w nim sam sprawca, ubezpieczenie nie pokryje kosztów leczenia. Motocykliści, w przeciwieństwie do kierowców samochodów osobowych, których chroni m.in. karoseria, pasy i poduszka powietrzna, są narażeni na ryzyko dużo poważniejszych urazów.
Czytaj także
- 2025-06-11: Wiceprzewodniczący PE: Polska prezydencja zapewniła UE stabilność w niepewnych czasach. Wiele inicjatyw dotyczyło obronności
- 2025-06-11: Bolt rozpoczyna szkolenia z bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Będzie wprowadzać także nowe funkcje bezpieczeństwa
- 2025-06-02: UE zmienia podejście do transformacji energetycznej i łączy ją z konkurencyjnością. To zasługa polskiej prezydencji
- 2025-06-09: Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
- 2025-05-27: Globalny sektor finansowy mocniej otwiera się na blockchain. Nowe regulacje likwidują kolejne bariery na rynku
- 2025-06-06: Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-19: Poparcie dla UE rekordowo wysokie, mimo wzrostu populizmu. Społeczeństwo oczekuje większego zaangażowania w kwestie bezpieczeństwa
- 2025-05-08: J. Scheuring-Wielgus: Napięcia geopolityczne wymagają silniejszego zjednoczenia państw Europy. To lekcja z II wojny światowej
- 2025-05-14: Blackout w Hiszpanii i Portugalii ujawnił braki europejskiego systemu elektroenergetycznego. Niezbędna modernizacja sieci i połączeń między krajami
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Farmacja

Zagrożenie krztuścem pozostaje najwyższe od ponad trzech dekad. Odporność utrzymuje się do 10 lat po szczepieniu
W ubiegłym roku na krztusiec zachorowało ponad 32 tys. osób. To ok. 35 razy więcej niż rok wcześniej. Ostatnie tygodnie przynoszą wyhamowanie tendencji wzrostowej, ale Główny Inspektor Sanitarny przestrzega przed tą groźną chorobą i wskazuje na konieczność szczepień u dzieci już w okresie niemowlęcym i szczepień przypominających u dorosłych. Dużą rolę w promowaniu tej jedynej formy profilaktyki odgrywają pielęgniarki, które nie tylko informują o korzyściach ze szczepień, ale też mogą do nich kwalifikować.
Bankowość
Zdaniem 80 proc. Polaków ceny nieruchomości są wysokie lub bardzo wysokie. Mimo to i tak wolimy posiadać na własność, niż wynajmować

Tylko 26 proc. Polaków uważa, że mamy obecnie dobry moment na zakup nieruchomości. Dla ośmiu na 10 ankietowanych ceny nieruchomości są obecnie wysokie lub bardzo wysokie. 65 proc. ocenia też, że niewiele osób z ich otoczenia może sobie teraz pozwolić na zakup mieszkania lub domu – wynika z badania „To my. Polacy o nieruchomościach” portalu ogłoszeniowego Nieruchomosci-online.pl.
Transport
Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]

System ETS2, który zacznie obowiązywać od 2027 roku, nałoży podatek na paliwa kopalne wykorzystywane do ogrzewania budynków czy w transporcie. Koszty w dużej mierze poniosą dostawcy, w tym małe i średnie firmy. – Potencjalny wpływ systemu ETS2 na sektor MŚP w Polsce będzie znacznie mniej drastyczny, niż mogłoby się wydawać. Konieczne jest jednak przygotowanie odpowiednich instrumentów, które wesprą przedsiębiorców w przemianie w kierunku niskoemisyjnym, ale jednocześnie będą unikały podwójnej kompensacji – wskazuje raport WiseEuropa pt. „Wędka czy ryba? Wsparcie dla polskich MŚP w związku z wprowadzeniem ETS2”.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.