Mówi: | Piotr Śmigielski, Polski Związek Zrzeszeń Leśnych Hubert Niedzielski, kierownik PR marki Volkswagen |
Volkswagen posadzi ponad 8 hektarów lasów w Polsce. Przybędzie 50 tys. drzew m.in. w miejscach dotkniętych katastrofami naturalnymi
Czarnowo na Kaszubach, Ryboły niedaleko Puszczy Knyszyńskiej i Białowieskiej oraz Zawoja pod Babią Górą – to w okolicach tych miejscowości na ponad 8 ha zostanie posadzonych w sumie 50 tys. drzew. W ten sposób odbudowany zostanie m.in. drzewostan, który kilka lat temu zniszczyły potężne żywioły – trąby powietrzne i huragany. Nasadzenia to element akcji marki Volkswagen, która ma kompensować emisję dwutlenku węgla z samochodów przeznaczonych do testów dziennikarskich. Jak podkreślają przedstawiciele koncernu, kampania ta wpisuje się w strategię Way to Zero, która definiuje dążenia marki, chcącej osiągnąć pełną neutralność klimatyczną.
– Na początku 2021 roku uruchomiliśmy projekt, który zakłada kompensację śladu węglowego naszego parku dziennikarskiego. Po każdym teście dziennikarskim samochodu marki Volkswagen napędzanego silnikiem spalinowym, czyli zarówno samochodu spalinowego, jak i hybrydy typu plug-in, dziennikarz może wybrać jedną z trzech lokalizacji w Polsce, w których ślad za testem zasadzimy 70 drzew – wyjaśnia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Hubert Niedzielski, kierownik ds. PR marki Volkswagen.
Co drugie auto w parku dziennikarskim Volkswagena ma już możliwość ładowania z gniazdka dzięki napędowi elektrycznemu lub hybrydowemu typu plug-in. Koncern poszedł jednak o krok dalej i obecnie dziennikarze, którzy testują samochody marki napędzane silnikiem spalinowym, mogą sami wskazać jedną z trzech lokalizacji w Polsce, gdzie we współpracy z Polskim Związkiem Zrzeszeń Leśnych zostaną zasadzone nowe drzewa.
– W Czarnowie kiedyś rosły potężne sosny, brzozy i dęby, ale w 2017 roku Pomorze dotknęła klęska żywiołowa. Po przejściu trąby powietrznej ok. 95 proc. drzewostanu zostało zniszczone. Okoliczne miejscowości i zabudowania zostały zniszczone w bardzo dużym stopniu, podobnie jak wszystkie uprawy leśne. Trąba powietrzna w tym rejonie zniszczyła setki hektarów lasów państwowych i prywatnych – dodaje Piotr Śmigielski z Polskiego Związku Zrzeszeń Leśnych.
Obok Czarnowa lokalizacje wyselekcjonowane przez Volkswagena wraz z PZZL to również poklęskowy teren we wsi Ryboły, w okolicach Puszczy Knyszyńskiej, który w 2016 roku spustoszył huragan, oraz las górski w rejonie Babiej Góry, położony w miejscowości Zawoja w bezpośrednim sąsiedztwie Babiogórskiego Parku Narodowego. Volkswagen szacuje, że projekt kompensacji śladu węglowego samochodów testowych z parku dziennikarskiego tylko w tym roku przyczyni się do wysadzenia na tych terenach ok. 50 tys. nowych drzew, czyli ponad 8 ha lasu.
Grupa Volkswagen jest pierwszym koncernem motoryzacyjnym, który zobowiązał się do realizacji celów klimatycznych zawartych w porozumieniu paryskim. Już w tej chwili koncern konsekwentnie zmniejsza swoją emisję CO2 i stopniowo przechodzi na wykorzystanie energii z odnawialnych źródeł.
– Strategia Way to Zero marki Volkswagen określa nasze dążenia do osiągnięcia pełnej neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla. Chcemy spełnić postanowienia porozumienia paryskiego i najpóźniej do 2050 roku osiągnąć pełną neutralność węglową na każdej płaszczyźnie naszej działalności – nie tylko przez pryzmat oferowanych przez nas produktów, ale i innych rozwiązań oraz całej działalności naszej marki. Już teraz podejmujemy konkretne kroki w tym kierunku – mówi kierownik ds. PR marki.
Realizacja strategii Way to Zero przejawia się też m.in. w ofercie Volkswagena, w której sukcesywnie pojawia się coraz więcej samochodów elektrycznych. Co więcej, ID.3 i ID.4 to pierwsze modele marki produkowane w sposób całkowicie neutralny pod względem emisji dwutlenku węgla. Powstają w fabryce w niemieckim Zwickau, która jest w 100 proc. przystosowana do produkcji „elektryków”.
– Także w Polsce podejmujemy szereg tego typu inicjatyw związanych z procesem produkcji. Wszystkie fabryki Volkswagena w Polsce produkują z neutralnym bilansem węglowym – mówi Hubert Niedzielski.
Według danych przytaczanych przez KE transport drogowy jest źródłem 1/5 emisji gazów cieplarnianych w UE, z czego ponad połowa pochodzi z samochodów osobowych. To jeden z nielicznych sektorów, w którym emisje CO2 nadal rosną – w 2019 roku średni poziom emisji z nowych samochodów wzrósł do 118,5 g CO2/km.
– Odpowiedzialne marki – w tym motoryzacyjne – muszą podejmować szereg kroków pokazujących, że walka z kryzysem klimatycznym leży w zakresie naszej odpowiedzialności. Mamy swoją rolę do odegrania – podkreśla kierownik ds. PR marki Volkswagen.
Czytaj także
- 2025-02-19: Superluksusowy Maybach już po polskiej premierze. Fanki motoryzacji wieszczą powrót mody na kabriolety
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-02-11: Nowe inicjatywy KE będą odpowiedzią na kryzys konkurencyjności. Pomóc ma przemysł zielonych technologii
- 2025-02-18: Europejski przemysł czeka na Clean Industrial Deal. Dekarbonizacja jest potrzebna, ale innymi metodami
- 2025-01-30: Za rok USA oficjalnie wycofają się z porozumienia paryskiego. To nie musi oznaczać rezygnacji z zielonych inwestycji
- 2025-02-13: Rekordowe emisje dwutlenku węgla przyspieszają wzrost temperatury. Naukowcy przestrzegają przed przekroczeniem kolejnych punktów krytycznych
- 2025-01-28: Branża drzewna obawia się zalewu mebli z importu. Apeluje o wypracowanie strategii leśnej państwa
- 2025-02-14: Polski przemysł meblarski traci na konkurencyjności. Coraz więcej mebli trafia na krajowy rynek z zagranicy
- 2025-02-06: Rząd pracuje nad nowymi warunkami testowania pojazdów autonomicznych. Do dopuszczenia ich do ruchu jeszcze daleka droga
- 2025-02-04: Jakub Rzeźniczak: Jestem dumny z tego, jaki teraz jestem. Mam przy boku osobę, która ma na mnie bardzo dobry wpływ
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Handel

Są już pierwsze propozycje deregulacji przepisów dla biznesu. Ten proces może pobudzić inwestycje i zwiększyć konkurencyjność Polski
– Deregulacja prawa gospodarczego ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia konkurencyjności polskich firm i przyciągania inwestycji – ocenia prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu Andrzej Dycha. W tym tygodniu zespół ds. tej deregulacji, który powstał w odpowiedzi na apel premiera Donalda Tuska, przedstawił już pierwsze propozycje zmian, w tym m.in. ograniczenie kontroli firm, uproszczenie przepisów podatkowych i ułatwienia w zatrudnianiu cudzoziemców. Prezes PAIH wskazuje, że jednym z punktów tej listy powinno być również wzmocnienie roli izb gospodarczych, które mogą odgrywać większą rolę w dialogu między biznesem a rządem.
Polityka
Trzy lata wojny w Ukrainie. UE i kraje członkowskie przeznaczyły na wsparcie ponad 134 mld euro

Instytucje UE deklarują w dalszym ciągu mocne poparcie dla Ukrainy. Łącznie w ciągu trzech lat od rozpoczęcia rosyjskiej agresji Unia i jej państwa członkowskie przeznaczyły na wsparcie walczącej Ukrainy i jej obywateli 134 mld euro, w tym ponad 67 mld euro pomocy finansowej i 50 mld wojskowej. Skala potrzeb nadal jest jednak ogromna. Tym bardziej że dalsze wsparcie ze strony amerykańskiego sojusznika stoi pod znakiem zapytania.
Transport
Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów

W Arkadach Kubickiego na Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się polska premiera najnowszego modelu Mercedes-Maybach – SL 680 Monogram Series. To najbardziej sportowy Maybach w historii. – Liczba zamówień składanych w systemie wskazuje, że premierowe auto cieszy się dużym zainteresowaniem klientów – podkreślają przedstawiciele marki. Polska jest drugim największym rynkiem dla luksusowych samochodów Maybacha w Europie.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.