Mówi: | Dorota Prochowicz |
Funkcja: | Rzeczniczka systemy viaTOLL |
W lipcu Krajowy Fundusz Drogowy zarobił ponad 90 mln zł z systemu viaTOLL
890 tys. użytkowników korzysta już z systemu elektronicznego poboru opłat. W ciągu ostatniego miesiąca przybyło ich 30 tysięcy. To efekt rozszerzenia viaTOLL na początku lipca o kolejne płatne odcinki dróg. System obejmuje już blisko 1900 kilometrów dróg i autostrad. Kolejne rozszerzenie w planowane jest styczniu przyszłego roku.
Po 13 miesiącach działania viaTOLL przychody do budżetu z tytułu elektronicznych opłat osiągnęły już niemal 900 mln zł.
– W systemie viaTOLL mamy zarejestrowanych ponad 890 tys. użytkowników. W lipcu wnieśli oni tytułem opłat za korzystanie z dróg ponad 90,5 mln zł – informuje Dorota Prochowicz, rzeczniczka systemu viaTOLL w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.
Przed miesiącem systemem viaTOLL zostały objęte odcinki DK 91 równoległe do autostrady A1, czyli od Pruszcza Gdańskiego do Torunia, DK 92 od Wrześni do Łowicza oraz mały fragment DK 94 i S7 na obwodnicy Elbląga.
– Razem było to 320 kilometrów. Dzięki temu wzrost miesięcznych dochodów Krajowego Funduszu Drogowego wyniósł ok. 10 mln zł – mówi Dorota Prochowicz.
Za pół roku system elektronicznego poboru opłat za przejazd od aut o masie powyżej 3,5 tony obejmie dodatkowe odcinki dróg i autostrad. Styczniowe rozszerzenie obejmie 140 km.
– Każdorazowo lista odcinków płatnych jest ogłaszane przez resort transportu w formie rozporządzenia Rady Ministrów, więc czekamy na nie. Oczywiście, wszystkie odcinki zostaną dołączone na czas – zapewnia rzeczniczka systemu viaTOLL.
Po lipcowym rozszerzeniu operator, firma Kapsch Telematic Services, uruchomił 14 nowych punktów dystrybucji, gdzie kierowcy mogą zakupić urządzenia pokładowe lub doładować konta.
Od dwóch miesięcy z systemu viaTOLL mogą korzystać również kierowcy samochodów osobowych (do 3,5 tony) poruszający się po autostradach zarządzanych przez GDDKiA (A2 na odcinku Konin – Stryków oraz A4 na odcinku Bielany Wrocławskie – Sośnica). Jeśli tylko zakupili urządzenie viaAUTO, mają możliwość przejazdu bez konieczności zatrzymywania się na bramkach.
– Od 1 sierpnia uruchomiliśmy dodatkowe dwa punkty dystrybucji na autostradzie A4, by ułatwić użytkownikom samochodów osobowych zakup urządzeń viaAUTO – mówi Dorota Prochowicz.
Zainteresowanie tą funkcjonalnością viaTOLL systematycznie wzrasta.
– W tej chwili rozdystrybuowaliśmy ponad 4 tys. urządzeń viaAUTO. Liczymy, że największe zainteresowanie będzie tuż przed końcem promocji, czyli pod koniec sierpnia, bo od 1 września urządzenie zamiast 70 zł będzie kosztowało 135 zł – podkreśla rzeczniczka.
Za korzystanie z tych odcinków autostrad poprzez viaAUTO do Krajowego Funduszu Drogowego wpłynęło ponad 320 tys. zł.
Docelowo w 2018 roku sieć płatnych dróg dla samochodów o masie powyżej 3,5 tony liczyć będzie blisko 7 tys. km. Zgodnie z przyjętymi założeniami, przychody z viaTOLL po 18 miesiącach funkcjonowania systemu, czyli jeszcze w tym roku, pokryją koszty jego budowy.
Czytaj także
- 2025-07-16: Konflikty i żywioły wpływają na wakacyjne plany Polaków. Bezpieczeństwo coraz ważniejsze przy wyborze letniej destynacji
- 2025-06-30: Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
- 2025-06-16: Przedsiębiorcom coraz bardziej doskwiera niestabilność i skomplikowanie przepisów podatkowych. Problemem są też niejasne ich interpretacje
- 2025-06-27: Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków
- 2025-06-17: Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]
- 2025-06-16: Z powodu braku przejrzystego prawa branża recyklingu odkłada inwestycje. Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów
- 2025-06-05: Polacy leczą samodzielnie ponad połowę lekkich dolegliwości zdrowotnych. Jesteśmy liderem UE
- 2025-06-03: Luka cyrkularności w Polsce wynosi 90 proc. Jesteśmy dopiero na początku drogi do obiegu zamkniętego
- 2025-06-10: Ostateczny kształt rozszerzonej odpowiedzialności producenta wciąż pod znakiem zapytania. Przykładem dla Polski mogą być rozwiązania z Czech czy Belgii
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy wymiany handlowej między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską. Na wysokich cłach stracą obie strony
Komisja Europejska przedstawiła w poniedziałek propozycję ceł na import z USA o wartości 72 mld euro, co ma być odpowiedzią na nałożenie 30-proc. stawek na import z UE zapowiedziane przez Amerykanów w poprzednim tygodniu. Przedstawiciele KE wciąż widzą jednak potencjał kontynuowania negocjacji. Zdaniem europosła Michała Koboski brak porozumienia lub uzgodnienie stawek wyższych niż 10-proc. nie tylko zaszkodzi obydwu stronom, ale i osłabi ich pozycję na arenie międzynarodowej.
Handel
Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.
Prawo
Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.