Newsy

W lipcu Krajowy Fundusz Drogowy zarobił ponad 90 mln zł z systemu viaTOLL

2012-08-02  |  12:01

890 tys. użytkowników korzysta już z systemu elektronicznego poboru opłat. W ciągu ostatniego miesiąca przybyło ich 30 tysięcy. To efekt rozszerzenia viaTOLL na początku lipca o kolejne płatne odcinki dróg. System obejmuje już blisko 1900 kilometrów dróg i autostrad. Kolejne rozszerzenie w planowane jest styczniu przyszłego roku.

Po 13 miesiącach działania viaTOLL przychody do budżetu z tytułu elektronicznych opłat osiągnęły już niemal 900 mln zł.

 – W systemie viaTOLL mamy zarejestrowanych ponad 890 tys. użytkowników. W lipcu wnieśli oni tytułem opłat za korzystanie z dróg ponad 90,5 mln zł – informuje Dorota Prochowicz, rzeczniczka systemu viaTOLL w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria.

Przed miesiącem systemem viaTOLL zostały objęte odcinki DK 91 równoległe do autostrady A1, czyli od Pruszcza Gdańskiego do Torunia, DK 92 od Wrześni do Łowicza oraz mały fragment DK 94 i S7 na obwodnicy Elbląga.

 – Razem było to 320 kilometrów. Dzięki temu wzrost miesięcznych dochodów Krajowego Funduszu Drogowego wyniósł ok. 10 mln zł – mówi Dorota Prochowicz.

Za pół roku system elektronicznego poboru opłat za przejazd od aut o masie powyżej 3,5 tony obejmie dodatkowe odcinki dróg i autostrad. Styczniowe rozszerzenie obejmie 140 km.

 – Każdorazowo lista odcinków płatnych jest ogłaszane przez resort transportu w formie rozporządzenia Rady Ministrów, więc czekamy na nie. Oczywiście, wszystkie odcinki zostaną dołączone na czas – zapewnia rzeczniczka systemu viaTOLL.

Po lipcowym rozszerzeniu operator, firma Kapsch Telematic Services, uruchomił 14 nowych punktów dystrybucji, gdzie kierowcy mogą zakupić urządzenia pokładowe lub doładować konta.

Od dwóch miesięcy z systemu viaTOLL mogą korzystać również kierowcy samochodów osobowych (do 3,5 tony) poruszający się po autostradach zarządzanych przez GDDKiA (A2 na odcinku Konin – Stryków oraz A4 na odcinku Bielany Wrocławskie – Sośnica). Jeśli tylko zakupili urządzenie viaAUTO, mają możliwość przejazdu bez konieczności zatrzymywania się na bramkach.

 – Od 1 sierpnia uruchomiliśmy dodatkowe dwa punkty dystrybucji na autostradzie A4, by ułatwić użytkownikom samochodów osobowych zakup urządzeń viaAUTO – mówi Dorota Prochowicz.

Zainteresowanie tą funkcjonalnością viaTOLL systematycznie wzrasta.

 – W tej chwili rozdystrybuowaliśmy ponad 4 tys. urządzeń viaAUTO. Liczymy, że największe zainteresowanie będzie tuż przed końcem promocji, czyli pod koniec sierpnia, bo od 1 września urządzenie zamiast 70 zł będzie kosztowało 135 zł – podkreśla rzeczniczka.

Za korzystanie z tych odcinków autostrad poprzez viaAUTO do Krajowego Funduszu Drogowego wpłynęło ponad 320 tys. zł.

Docelowo w 2018 roku sieć płatnych dróg dla samochodów o masie powyżej 3,5 tony liczyć będzie blisko 7 tys. km. Zgodnie z przyjętymi założeniami, przychody z viaTOLL po 18 miesiącach funkcjonowania systemu, czyli jeszcze w tym roku, pokryją koszty jego budowy.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

ePłatności z wykorzystaniem portfeli cyfrowych będą już wkrótce dostępne w mObywatelu. Do pilotażu usługi dołączy więcej urzędów

Ponad 50 gmin korzystających z ePłatności w mObywatelu i 82 tys. zrealizowanych transakcji – to dotychczasowy efekt pilotażu tej usługi prowadzonego od ubiegłego roku. Mieszkańcy uczestniczących w nim gmin mogą przez aplikację i portal płacić m.in. podatek od nieruchomości czy podatek rolny albo uiszczać opłaty za śmieci. Do opcji opłacania zobowiązań administracyjnych wkrótce dojdą także płatności z inicjatywy użytkownika, czyli np. opłaty skarbowe ponoszone przy okazji załatwiania różnych spraw urzędowych. Trwają także prace nad wdrożeniem kolejnych metod płatności – do BLIK-a właśnie dołączyły karty płatnicze, a następne będą cyfrowe portfele, czyli Google Pay i Apple Pay.

Ochrona środowiska

Beton z alg czy szkło fotowoltaiczne. Ekologiczne innowacje zmieniają sektor budowlany

Sektor budynków i budownictwa jest największym emitentem gazów cieplarnianych, odpowiadając za 37 proc. globalnych emisji – wynika z danych ONZ. Tradycyjne materiały budowlane, takie jak beton czy cegły, są stopniowo udoskonalane, aby jak najlepiej odpowiadać na wyzwania środowiskowe. – Większość producentów, szczególnie tych dużych, skupia się na tym, aby obniżać koszty ekologiczne produkcji materiałów, tak żeby konsumenci otrzymywali produkt bardziej zrównoważony – ocenia Tomasz Bojęć, partner zarządzający w ThinkCo. Z drugiej strony na rynek wchodzą innowacje, które stosowane w większej skali będą stopniowo zazieleniać budownictwo.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.