Newsy

Zasięg viaTOLL zwiększy się o 400 km. Dwa etapy rozszerzenia zaplanowano na październik i listopad

2013-07-09  |  06:35

Jeszcze w tym roku sieć płatnych dróg viaTOLL powiększy się o kolejne odcinki. Do systemu włączonych zostanie 400 kilometrów nowych dróg krajowych, ekspresowych i autostrad. – System się sprawdził, generując znaczne przychody – ocenia Jolanta Kijoch z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Po dwóch latach funkcjonowania system wygenerował blisko 2 mld zł. Zebrane w ten sposób pieniądze zasilają konto Krajowego Funduszu Drogowego.

System viaTOLL zaczął działać w lipcu 2011 roku. W ocenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, z perspektywy dwuletnich doświadczeń można powiedzieć, że system się sprawdził.

 – Elektroniczny system poboru opłat z sukcesem zastąpił system winietowy – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Jolanta Kijoch z GDDKiA. – Po drugie, prognozowane przychody w porównaniu z rzeczywistymi są na tym samym poziomie.

Do tej pory przychody przekroczyły 1,855 mld zł, a koszty budowy systemu zwróciły się już po 17 miesiącach.

System viaTOLL w początkowej fazie działania obejmował swym zasięgiem ok. 1 560 km dróg krajowych, ekspresowych i autostrad, którymi zarządzała GDDKiA. Dzisiaj jest blisko 2 200.

 – W tym roku jeszcze jest planowane rozszerzenie w czwartym kwartale, podzielone na dwa etapy: pierwszy pod koniec października, drugi pod koniec listopada – mówi Kijoch.

Obejmie w sumie 400 km nowych szlaków komunikacyjnych. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapowiada, że sukcesywnie system będzie poszerzany wraz z budową kolejnych odcinków dróg i autostrad. Docelowo w 2018 roku ma objąć 7 000 km.

 – Nowo budowane i oddawane odcinki będziemy obejmować poborem. Będą to odcinki dróg o klasie wyższej, czyli autostrady i drogi ekspresowe – tłumaczy przedstawicielka Dyrekcji.

Wygenerowane przez system przychody trafiają na konto Krajowego Funduszu Drogowego i są przeznaczane na dalszą rozbudowę sieci drogowej. Dzięki części tych środków remontowane są istniejące już szlaki komunikacyjne.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Plastikowe opakowania żywności dominują w europejskich marketach. 40 proc. z nich można usunąć lub zastąpić

65 proc. produktów spożywczych i napojów w europejskich supermarketach jest sprzedawanych w plastikowych opakowaniach. W Polsce ten odsetek jest podobny. Jak wynika z raportu DS Smith „Material Change Index”, w przypadku 40 proc. opakowań zawierających tworzywa sztuczne w Polsce, plastik można by wyeliminować, usuwając go całkowicie lub zastępując go zrównoważonymi alternatywami, np. tekturą czy opakowaniami biodegradowalnymi. W Polsce tylko 22 proc. firm spożywczych planuje w nadchodzącym roku zmiany w opakowaniach.

Transport

Ryanair rozbudowuje siatkę połączeń w Polsce. W tym roku linia planuje przewieźć niemal 20 mln pasażerów

Polska jest jednym z najważniejszym rynków dla Ryanaira. Irlandzka linia w letnim rozkładzie lotów na 2025 roku będzie obsługiwał ponad 300 tras, w tym 23 nowe kierunki, przede wszystkim na południe Europy. Rekordowy letni rozkład lotów Ryanair w Polsce będą obsługiwać 44 samoloty bazujące na polskich lotniskach. W tym roku, pierwszy raz w historii, przewoźnik oferuje ponad 20 milionów miejsc.

Polityka

M. Gosiewska: Na Białorusi znowu odbędą się pseudowybory. Należy zaostrzyć sankcje uderzające w reżim i firmy europejskie tam obecne

Alaksandr Łukaszenka rządzi Białorusią już 30 lat, 26 stycznia będzie się ubiegał o siódmą kadencję. W nadchodzących wyborach nie będzie niezależnych obserwatorów i demokratycznych kandydatów opozycji. Poprzednie wybory, w 2020 roku, zakończyły się masowymi protestami i olbrzymimi represjami, a w 2024 roku przybrały jeszcze na sile. – Tylko twarda i zdecydowana postawa jest w stanie zmienić sytuację u naszego wschodniego sąsiada – ocenia europosłanka Małgorzata Gosiewska.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.