Newsy

MRR: budowa szerokopasmowego internetu ruszyła z miejsca

2012-09-03  |  06:25
Mówi:Iwona Wendel
Funkcja:podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego
  • MP4

    Ministerstwo Rozwoju Regionalnego przekonuje, że udało się osiągnąć postęp w pracach nad budową szerokopasmowego internetu w Polsce. Proces inwestycyjny w pięciu województwach Polski Wschodniej powinien rozpocząć się wiosną przyszłego roku. Poważne opóźnienia w realizacji projektu wytknęła wcześniej w swoim raporcie Najwyższa Izba Kontroli.

    Zdaniem NIK-u, szanse na ukończenie projektu w zakładanym terminie, czyli do 2015 roku, są niewielkie, bo prace są w powijakach. Chodzi przede wszystkim o budowę sieci ponadregionalnej, obejmującej obszar Polski Wschodniej. Jak zapewniają przedstawiciele resortu rozwoju regionalnego, projekt wprawdzie z dużym opóźnieniem, ale w końcu ruszył z miejsca.

     – Opóźnienie sięgało prawie dwóch lat – przyznaje Iwona Wendel, wiceminister rozwoju regionalnego w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria. – Dziś postęp jest nieprawdopodobny, a dynamika jest jeszcze większa niż postęp.

    Iwona Wendel zapewnia, że udało się m.in. rozwiązać kwestie natury formalnej, bez których prace nie mogłyby ruszyć z miejsca.

     – Przede wszystkim mamy notyfikację pomocy publicznej – mówi podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego. – Od listopada ubiegłego roku województwa mogły rozpocząć przygotowanie zamówień publicznych.

    Dziś procedura została wdrożona we wszystkich, pięciu województwach, co – zdaniem przedstawicieli resortu – pozwoli na rozpoczęcie procesu inwestycyjnego w pierwszym kwartale przyszłego roku.

     – Chyba że niektóre z tych województw podejmą to ryzyko już w najbliższym sezonie budowlanym, czyli jesienią – zaznacza Iwona Wendel.

    Jak podkreśla, trwa analiza wojewódzkich harmonogramów prac i zmian, które już zostały do nich wprowadzone. Ostrożnie wprowadzane są do nich kolejne poprawki.

     – Nie spodziewam się wielu wniosków o płatność w bieżącym roku – mówi wiceminister. – Będą to na pewno wnioski związane z obsługą i zarządzaniem projektem, na pewno cale przygotowanie dokumentacji. Natomiast środki, związane z procesem inwestycyjnym, czyli wbiciem łopaty i układaniem kolejnych kilometrów sieci, będą wydatkowane w latach 2013-14 oraz w 2015 roku, ponieważ wydłużyliśmy okres realizacji tych projektów do końca września 2015 roku – zaznacza.

    Do dyspozycji marszałków województw, którzy przejęli realizację projektów, związanych z budową szerokopasmowego internetu w Polsce, są blisko 2 mld zł.

     – Najważniejsze projekty to wybudowanie pięciu sieci regionalnych w województwach Polski Wschodniej, które utworzą nam tę ponadregionalną sieć oraz Wielkopolska Sieć Szerokopasmowa i Mazowiecka Sieć Szerokopasmowa. Bardzo liczymy, że ich realizacja rozpocznie się w 2013 roku – mówi podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego. – Pozostałe sieci lokalne są realizowane w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych. One nieznacznie wpłyną na realizację wszystkich wskaźników.

    Budowa szerokopasmowego Internetu w Polsce finansowane jest ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego, programu Rozwoju Polski Wschodniej oraz Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

    Unia Europejska przyznała na ten cel 1 mld euro na lata 2007-2013, by usunąć bariery w dostępie do usług telekomunikacyjnych. Polska jest pod tym względem na szarym końcu europejskiej stawki. Nadrobienie zaległości pozwoli odsunąć groźbę, że Polska straci unijne dofinansowanie, przed czym w swoim raporcie ostrzegała Najwyższa Izba Kontroli.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.