Newsy

Mundial 2018 w Rosji szansą dla polskich firm. W walce o kontrakty pomoże MSZ.

2013-02-28  |  06:50
Mówi:Beata Stelmach
Funkcja:Podsekretarz Stanu
Firma:Ministerstwo Spraw Zagranicznych
  • MP4
  • 15 mld euro – tyle w ciągu kolejnych pięciu lat Rosja zamierza wydać na przygotowanie 11 miast–gospodarzy do Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej. Zdaniem polskiego resortu spraw zagranicznych to doskonała szansa dla polskich firm, które mają doświadczenie w przygotowaniach do Euro 2012. Kontakty na rosyjskim rynku ma polskim przedsiębiorstwom ułatwić specjalny program przygotowany przez MSZ: „Od Mistrzostw Europy do Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej".  26 marca w Moskwie resort organizuje spotkanie przedstawicieli polskich firm i strony rosyjskiej.

    Z danych MSZ wynika, że w ubiegłym roku polski eksport do Rosji wzrósł aż o 16 proc., a polskie firmy dobrze się czują na rosyjskim rynku. Przygotowania do Mundialu 2018 to dobra okazja, by jeszcze zwiększyć zakres współpracy. Polacy mają do zaoferowania rosyjskim partnerom przede wszystkim wiedzę i doświadczenia wyniesione z przygotowań do Euro 2012.

     – Chcemy promować polskie firmy, które przyczyniły się do sukcesu Euro 2012 i do tego, że w Polsce stworzyliśmy nowoczesną infrastrukturę, że byliśmy w stanie zaproponować takie warunki przyjeżdżającym do Polski, by oni czuli się komfortowo i czuli, że jesteśmy w centrum Europy i w XXI wieku. – tłumaczy w rozmie z Agencją Informacyjną Newseria podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Beata Stelmach.

    Program „Od Mistrzostw Europy do Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej", w który zaangażowane są także Ministerstwo Gospodarki, Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej oraz Ministerstwo Sportu i Turystyki, zakłada przygotowanie kompleksowej oferty polskich firm, która zostanie zaprezentowana władzom miast-gospodarzy Mundialu 2018. Pierwsze spotkanie obu stron już się odbyło. 

     – Ten pomysł jest dosyć zaawansowany. Pierwsza wizyta przedstawicieli rosyjskich miast i regionów w Polsce odbyła się w październiku ubiegłego roku. Pokazaliśmy wtedy projekty zrealizowane w Gdańsku, Wrocławiu, Warszawie. Przygotowaliśmy seminarium pokazujące w jaki sposób zarządzaliśmy naszym procesem przygotowywania się do Euro 2012, przygotowania całej naszej infrastruktury zapewniającej bezpieczeństwo na stadionach, na ulicach, jak przygotowywaliśmy strefy kibica, jak przyjęliśmy turystów – wymienia Beata Stelmach.

    Drugim etapem będą misje gospodarcze. Najważniejszym wydarzeniem pierwszych miesięcy programu promocji polskich firm będzie spotkanie organizowane przez MSZ 26 marca w Moskwie.

     – Z polskimi firmami wybieramy się do Moskwy. Zapraszamy rosyjski biznes, rosyjskich włodarzy, przedstawicieli rosyjskich miast na dużą konferencję, po to, by wymieniać się doświadczeniami. My mamy świadomość, że nasze firmy nie zdobędą wszystkich możliwych przetargów, ale zależy nam na tym, żeby podzielić się naszymi doświadczeniami, spostrzeżeniami, powiedzieć też jakie mieliśmy problemy. Zależy nam też na tym, żeby polskie firmy miały szansę uczestniczyć w konsorcjach, które będą przygotowywały te rozwiązania infrastrukturalne w Rosji – mówi Beata Stelmach.

    MSZ we współpracy z pozostałymi resortami przygotowuje także katalog polskich firm, który w jednym miejscu zgromadzi wszystkie niezbędne dla inwestorów informacje.

     – Na chwilę obecną mamy solidną bazę około 40 firm, głównie z sektora infrastrukturalnego, ale nie tylko. Mamy również świetne firmy, które np. mogą wyposażyć w krzesełka na stadionach. To jest polska firma, która ma już zrealizowane kontrakty nie tylko przy okazji wyposażania polskich stadionów, ale też stadiony na całym świecie przy poprzednich wydarzeniach – podkreśla Beata Stelmach.

    Jej zdaniem, kolejne etapy programu będą skutkowały rozbudowywanie listy firm gotowych wejść na rosyjski rynek.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

    Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

    Transport

    Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

    Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

    Konsument

    Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

    Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.