Newsy

Muzeum Auschwitz-Birkenau chce zwiększyć wirtualny zasięg. Inwestycje w infrastrukturę umożliwią zwiedzanie na odległość z każdego miejsca na świecie

2021-09-22  |  06:05
Mówi:Piotr Cywiński, dyrektor Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau
Wojciech Soczewica, dyrektor generalny Fundacji Auschwitz-Birkenau
Julien Ducarroz, prezes Orange Polska
  • MP4
  • Cały teren Muzeum Auschwitz-Birkenau zostanie objęty nowoczesną infrastrukturą światłowodową i mobilną, zapewniającą szybki internet. Zyska także łączność bezprzewodową. Dzięki inwestycjom realizowanym wspólnie z Orange Polska już wkrótce każda osoba na świecie będzie mogła uczestniczyć w wirtualnym zwiedzaniu Miejsca Pamięci. Ponadto materiały archiwalne, które są w dyspozycji muzeum, np. nagrania relacji świadków, będą dostępne dzięki aplikacji mobilnej. Miejsce Pamięci Auschwitz-Birkenau to najczęściej odwiedzane muzeum tego typu na świecie. Przed wybuchem pandemii tereny byłego obozu koncentracyjnego odwiedzało ponad 2 mln osób rocznie, a w 2020 roku z powodu pandemii było ich pięć razy mniej.

    – W dobie pandemii trzeba nauczyć się przekazu na odległość, w sposób bezpieczny dla odwiedzających, ale nie tylko pandemia jest powodem wprowadzania innowacji technologicznych. Mieszkańcom europejskich krajów łatwiej jest przyjechać do Polski, do Oświęcimia i zwiedzić Auschwitz, ale co innego z dalekiej Azji, Afryki Subsaharyjskiej albo Ameryki Południowej. Pandemia przyspieszyła pewne decyzje, które dzisiaj w XXI wieku są już nieodzowne. Nie możemy wyłącznie czekać na odwiedzających, skoro możemy coś bardzo ważnego przekazać im na odległość – mówi agencji Newseria Biznes Piotr Cywiński, dyrektor Państwowego Muzeum Auschwitz-Birkenau.

    Dlatego muzeum i fundacja we współpracy z izraelską firmą AppsFlyer stworzą innowacyjne narzędzia, dzięki którym już niebawem miliony ludzi zyskają dostęp do zasobów muzeum, m.in. za pośrednictwem wirtualnego zwiedzania, a edukacja zdalna na temat historii niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego i zagłady prowadzona z autentycznego obiektu będzie możliwa na jeszcze większą skalę.

    Również podczas oprowadzania na miejscu chcemy umożliwić odwiedzającym np. odtworzenie relacji osób ocalałych dzięki aplikacji mobilnej. To jest bardzo trudne zagadnienie, bo cały obiekt mieści się na 200 ha, a ekspozycje znajdują się wewnątrz i na zewnątrz budynków – zauważa Piotr Cywiński.

    Do realizacji tego projektu konieczne są jednak inwestycje w infrastrukturę. 14 września Muzeum Auschwitz-Birkenau i Fundacja Auschwitz-Birkenau podpisały w tej sprawie list intencyjny z Orange Polska. Dzięki wsparciu technologicznemu operatora muzeum zyska nowoczesną infrastrukturę zapewniającą szybki i wydajny dostęp do internetu, zarówno światłowodowego, jak i 5G/4G, a także łączność bezprzewodową na terenie całego Miejsca Pamięci.

    Bez wiedzy o przeszłości świat będzie niepełny, pozbawiony narzędzi kształtujących w ludziach cenne wartości i postawy. Dlatego naszym obowiązkiem jest strzeżenie tej pamięci bez względu na kraj i miejsce na mapie. A technologie mają ogromną moc, potrafią pokonać granice. Jesteśmy dumni, że możemy uczestniczyć w przedsięwzięciu o tak ważnym, globalnym znaczeniu. Wspieramy je, ponieważ czujemy się odpowiedzialni za przyszłość – powiedział podczas podpisania porozumienia Stèphane Richard, prezes Grupy Orange.

    – Decyzja o przyłączeniu się do tego projektu nie była trudna. Fundacja Orange zajmuje się w szczególności problemami, w których rozwiązaniem jest technologia. Ten projekt jest szczególny i bardzo ważny – mówi Julien Ducarroz, prezes Orange Polska.

    Jak zauważa, pandemia, która była inspiracją dla tej inicjatywy, pokazała także nierówności w dostępie do narzędzi cyfrowych.

    – Zdajemy sobie sprawę, że jako sieć numer 1 w Polsce możemy zrobić wiele i wiele też robimy, by walczyć z wykluczeniem cyfrowym. Dla mnie ten projekt reprezentuje właśnie te wartości: szacunek oraz inkluzywność – dodaje Julien Ducarroz.

    Nowe technologie pozwolą, aby każda forma zwiedzania muzeum w Oświęcimiu, zarówno na miejscu, jak i na odległość, odbywała się za pośrednictwem przewodnika, ale i z wykorzystaniem materiałów, które dotychczas nie były udostępniane, np. nagrań z relacji świadków. 

    Fundacja Auschwitz-Birkenau wspiera zachowanie autentyzmu Miejsca Pamięci od 2009 roku. Jej zadaniem jest tworzenie i zarządzanie Funduszem Wieczystym, z którego zyski przeznaczone są na konserwację wszystkich pozostałości po Auschwitz dla przyszłych pokoleń.

    Fundacja zajmuje się zabezpieczaniem procesu konserwacji i zgromadzeniem środków na ten cel. Wspieramy w tym ponad 30 zawodowych konserwatorów, którzy pracują na co dzień na terenie dawnego obozu Auschwitz-Birkenau. To jest wpisane w DNA naszej działalności. Teraz dzięki nowoczesnym technologiom, dzięki partnerstwu takich firm jak Orange mamy nadzieję, że uda się upowszechniać na całym świecie lekcje, które ludzkość powinna wynieść z tej tragicznej historii – zauważa Wojciech Soczewica, dyrektor generalny Fundacji Auschwitz-Birkenau.

    W 2019 roku, przed wybuchem pandemii koronawirusa, tereny byłego obozu odwiedziło ponad 2,3 mln osób z całego świata. W 2020 roku liczba odwiedzających była aż pięciokrotnie niższa. Większość odwiedzających Miejsce Pamięci poznaje historię Auschwitz dzięki przewodnikom-edukatorom, mówiącym w sumie w ponad 20 językach. Tak duża liczba języków oprowadzania jest rzeczą wyjątkową na skalę światową. Zwiedzanie z edukatorem daje najpełniejszą możliwość poznania autentycznej poobozowej przestrzeni i losów ofiar obozu.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Handel

    Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej

    Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.

    Przemysł spożywczy

    Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

    Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.

    Transport

    Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

    Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.