Newsy

Na Dolnym Śląsku powstało nowe centrum laboratoryjne. Będzie pracować nad innowacjami dla rynku chemii budowlanej

2019-04-09  |  06:30

Obecna na 70 zagranicznych rynkach Grupa Selena uruchomiła warte 8 mln zł nowe centrum laboratoryjne w Dzierżoniowie, w Wałbrzyskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Zatrudni tam 50 wyspecjalizowanych chemików z całego kraju, którzy będą opracowywać innowacje dla rynku chemii budowlanej. Laboratorium ma być odpowiedzią potrzeby rynku chemii budowlanej. – Nacisk na bezpieczeństwo przeciwpożarowe, ekologię i zaostrzające się braki kadrowe to trzy główne trendy, które wpływają obecnie na sektor budowlany – ocenia prezes Grupy Selena Krzysztof Domarecki. 

– W Europie mamy w tej chwili trzy główne trendy na rynku chemii budowlanej. Pierwszym, który trwa już od kilkunastu lat, ale ostatnio nabiera rozpędu, jest bezpieczeństwo przeciwpożarowe. Kiedyś tzw. niepalność ze względów technologicznych dotyczyła głównie podstawowych materiałów budowlanych. Teraz wymagania przeciwpożarowe w wielu krajach wzrosły na tyle, że zagadnienie to dotyczy praktycznie wszystkich wyrobów, w tym również chemii budowlanej. Ten trend zyskuje na sile, a zapotrzebowanie na tego typu produkty rośnie – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Krzysztof Domarecki, prezes zarządu Selena FM SA.

Kolejny trendem jest zaostrzający się brak pracowników w sektorze budowlanym, który dotyczy nie tylko Polski (gdzie potrzeba ich około 150 tys.), lecz także całego europejskiego rynku. Z drugiej strony, rosną wynagrodzenia i koszty pracy. To wszystko skłania wykonawców do szukania rozwiązań, które przyspieszają postęp prac, oszczędzają czas i ułatwiają pracę pojedynczego pracownika na budowie.

– Trzecim trendem jest ekologia i zrównoważony rozwój, który wiąże się z odchodzeniem od półproduktów ciężkiej chemii na rzecz wykorzystania surowców odnawialnych. Nie jest to sprawa łatwa, bo część surowców odnawialnych jest używana przede wszystkim jako środki dla ludzi i zwierząt, więc z tym wiąże się wiele wyzwań – podkreśla Krzysztof Domarecki.

Grupa Selena to jeden z największych w Polsce producentów i dystrybutorów chemii budowlanej, który operuje na 70 zagranicznych rynkach. W jej skład wchodzi 30 spółek i zakłady produkcyjne zlokalizowane na trzech kontynentach, m.in. w Brazylii, Korei Południowej, Chinach, Hiszpanii i Turcji. Jej główne marki to Tytan, Artelit oraz hiszpańska Quilosa.

Strategia grupy zakłada rozwój i wdrażanie innowacyjnych produktów, które pozwalają jej jak najlepiej odpowiadać na trendy i dopasowywać się do sytuacji rynkowej. Przykładem jest m.in. nowy klej na bazie technologii hybrydowej, który działa 8 razy szybciej od zwykłych klejów montażowych.

Nacisk na działalność badawczo-rozwojową to główny powód, dla którego grupa zdecydowała się na wartą 8 mln zł inwestycję w nowe centrum laboratoryjne w Dzierżoniowie, w Wałbrzyskiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Ma ono znacznie zwiększyć możliwości firmy w zakresie opracowywania i wdrażania na światowe rynki innowacyjnych rozwiązań chemii budowlanej.

– Centrum badawczo-rozwojowe Seleny od lat zajmuje się tworzeniem nowych produktów i receptur artykułów chemii budowlanej, które następnie sprzedajemy na cały świat. Różnica jest taka, że dotychczas nasze zespoły były rozproszone w różnych lokalizacjach i różnych laboratoriach na terenie kraju. Teraz udało nam się zbudować jedno centrum w Dzierżoniowie. Ściągnęliśmy tu z różnych miejsc w Polsce wszystkich chemików, którzy pracowali dla Seleny i którzy razem mogą teraz kreować nowe rozwiązania – mówi Krzysztof Domarecki.

Jak podkreśla, zarówno w Europie, jak i na globalnym rynku istnieje bardzo duża konkurencja. Małe, kilkuosobowe zespoły badawczo-rozwojowe mają kłopot w nadążaniu za zmianami, jakie zachodzą w branży chemii budowlanej, w formulacjach i recepturach.

– Dlatego stworzenie jednego miejsca, w którym ponad 50-osobowy zespół może analizować najważniejsze trendy w chemii i budownictwie, tworzyć nowe produkty, testować je i następnie wspólnie z naszym zespołem marketingu wprowadzać na rynki całego świata, to jest dla nas duży przełom – podkreśla Krzysztof Domarecki.

Nowe laboratorium Seleny scala prace działów R&D z Polski, Włoch, Hiszpanii, Turcji oraz Chin. Dzięki temu globalnie zintegrowany zespół ściśle ze sobą współpracuje, wymienia doświadczenia i znajduje rozwiązania dla profesjonalnych użytkowników w ponad 70 krajach na świecie. Z drugiej strony inwestycja grupy będzie mieć też przełożenie na lokalny rynek pracy i przyczyni się do rozwoju regionu.

– Jesteśmy firmą mocno zakorzenioną na Dolnym Śląsku. Natomiast powstanie Selena Labs przyczyniło się do tego, że zaczęli do nas ściągać chemicy z całego kraju, bo takich centrów – tak dobrze wyposażonych jak to, mających tak silny zespół – jest w kraju niewiele. To okazało się czynnikiem, który przyciąga dobrych ludzi, dobrych wynalazców czy chemików tutaj, na Dolny Śląsk – mówi Krzysztof Domarecki.

Na wyposażenie laboratorium firma otrzymała 800 tys. zł dofinansowania z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Na terenie województwa dolnośląskiego znajdują się już także trzy zakłady produkcyjne oraz centrala Seleny.

Selena Labs uczestniczy w trzech projektach w ramach programu Horyzont 2020 i jest obecnie jedyną polska firmą będącą liderem projektu prowadzonego w ramach międzynarodowego konsorcjum. Centrum otrzymało grant na opracowanie i wdrożenie systemu pian oraz pianoklejów poliuretanowych o wysokich właściwościach izolacyjnych – w ramach projektu EENSULATE.

Według firmy badawczej IBP Research w ubiegłym roku polski rynek chemii budowlanej wzrósł o 11 proc. i był wart 8 mld zł. Był to czwarty, wzrostowy rok z rzędu i eksperci prognozują, że ten trend utrzyma się jeszcze przez co najmniej dwa lata. Według IBP Research do roku 2020 najbardziej rosnąć będą segmenty: systemów dociepleń, farb ściennych oraz gipsów mokrych.

Czytaj także

Kalendarium

Patronaty medialne

Obsługa konferencji prasowych i innych wydarzeń

Agencja informacyjna Newseria realizując zleconą obsługę wydarzenia przygotowuje pełny zapis konferencji, a także realizuje wywiady z gośćmi i uczestnikami wydarzenia.

> Zobacz pełne informacje o naszej ofercie.

Partner sekcji zdrowie

Farmacja

Liczba niezaszczepionych dzieci wzrosła prawie sześciokrotnie. Resort zdrowia chce edukować Polaków i wzmacniać ich zaufanie do lekarzy

Już ponad 30 tys. rodziców odmówiło poddania dziecka szczepieniom ochronnym. Zdaniem resortu zdrowia to jedna z przyczyn wzrostu zachorowań na odrę, jaki miał miejsce w 2016 i 2018 roku. Rząd obawia się powrotu innych chorób, takich jak błonica i tężec, stąd nacisk na kampanie edukacyjne. Prowadzi je m.in. Główna Inspekcja Sanitarna, a ich celem jest przekonanie Polaków, że szczepienia nie powodują negatywnych skutków ubocznych, mogą natomiast ratować życie i zdrowie

Prawo

Od niedzieli ważna zmiana w przepisach dotyczących zadłużonych lokatorów. Może ona oznaczać problemy dla właścicieli lokali

21 kwietnia wejdzie w życie nowelizacja ustawy o ochronie praw lokatorów oraz Kodeksu postępowania cywilnego. Na zmianę art. 1046 kodeksu powinni zwrócić uwagę zwłaszcza nabywcy lokali w licytacjach komorniczych, ale również wynajmujący mieszkania osobom, które zalegają z czynszem. Zniknie bowiem zapis, że na wniosek komornika gmina powinna w ciągu 6 miesięcy znaleźć dłużnikowi lokal zastępczy. Teraz to będzie mogło trwać znacznie dłużej.

Handel

Jajka są nawet o połowę tańsze niż na Boże Narodzenie. W najbliższych latach ceny mogą jednak znacznie wzrosnąć

Znacznie niższe ceny jaj w porównaniu do końcówki 2018 roku to wynik dużej nadpodaży, bo produkcja rośnie, a konsumpcja pozostaje na stabilnym poziomie. Jeśli zostaną wprowadzone zapowiedzi o wycofywaniu jaj z chowu klatkowego, to w najbliższych latach konsumenci muszą się liczyć z dużymi podwyżkami. Ten rodzaj jaj ze względu na cenę jest dziś najchętniej wybierany. Coraz częściej też kupujemy je na bazarkach. Jeśli decydujemy się na zakup jaj w miejscach poza systemem weterynaryjnym, bierzemy na siebie ryzyko przede wszystkim różnych zakażeń bakteryjnych – podkreśla Mariusz Szymyślik, dyrektor Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz.

 

Handel

Polacy bardziej niż Niemcy i Brytyjczycy są przywiązani do tradycyjnych sklepów. Mimo to już połowa robi zakupy w sieci

Handel internetowy rozwija się w Polsce bardzo szybko – w tym roku będzie wart już 50 mld zł, a zakupy online robi już 15 mln Polaków. Z drugiej strony polscy konsumenci wyróżniają się na tle innych nacji przywiązaniem do tradycyjnego kanału sprzedaży. 49 proc. chce mieć możliwość przetestowania produktów w fizycznym sklepie przed zakupem – wynika z badań SAP. Polacy oczekują spójnego podejścia marek do klientów we wszystkich kanałach sprzedaży. To dla sprzedawców wyzwanie, w którym wsparciem może być wdrożenie odpowiednich technologii.