Newsy

Na koniec roku rynek usług w chmurze może być wart 600 mln zł. Rozwój napędzają małe i średnie firmy

2016-09-29  |  06:45

Rozwiązania chmurowe to najszybciej rosnący segment rynku informatycznego w Polsce. Coroczny wzrost na poziomie ok. 20 proc. powoduje, że na koniec tego roku wartość rynku może sięgnąć 600 mln zł – szacuje Oktawave. Wydatki firm na usługi cloudowe stanowią coraz większą część budżetów na IT. Do chmury przekonała się już część dużych przedsiębiorstw, ale to sektor MŚP będzie napędzał rynek.

– Polski rynek chmury obliczeniowej w 2016 roku rośnie i będzie rósł w tempie około 19 proc. Szacujemy, że w firmach wydatki związane z chmurą obliczeniową wzrosną z 20 proc. do 30 proc. w tym roku. Da nam to łączną wartość rynku na poziomie ok. 600 mln zł – mówi agencji informacyjnej Newseria Dariusz Nawojczyk, szef marketingu w firmie Oktawave.

Firma badawcza PMR potwierdza, że rynek chmury rozwija się bardzo dynamicznie, szczególnie w porównaniu do całej krajowej branży ICT (technologii informacyjno-komunikacyjnych). Zastrzega jednak, że trzeba mieć na uwadze nieporównywalnie niższą skalę zjawiska. Udział chmury w całkowitej wartości rynku IT w Polsce nieznacznie przekracza 1 proc. i jest ponad dwukrotnie niższy niż wskaźniki światowe. PMR ocenia, że nawet w perspektywie pięciu lat roczna dynamika chmury będzie przekraczać 20 proc.

– Do tej pory mówiło się bardzo dużo o tym, że firma traci kontrolę nad danymi zamieszczanymi w chmurze. Ostatnie lata i ten rok pokazują dobitnie, że ta obawa ustępuje. Jeżeli możemy mówić o jakichś barierach, to raczej związane są one z tym, w jaki sposób firmy mogą szybko i skutecznie przenieść swoją infrastrukturę do chmury obliczeniowej, czyli poszukują wiedzy i zasobów ludzkich na rynku do tego, by skutecznie zmigrować swoją technologię – mówi Dariusz Nawojczyk.

Według obserwacji Oktawave duże firmy, zatrudniające powyżej 500 pracowników, stanowią ok. 15 proc. wszystkich klientów, którzy korzystają obecnie z chmury. Dołączając firmy, które zatrudniają powyżej 200 pracowników, odsetek wzrasta do ponad 20 proc. 

– To pokazuje, że duże firmy wcale nie omijają cloud computingu, tylko sięgają po niego coraz częściej. Jednak najszybciej rosnącą grupą klientów jest segment małych i średnich przedsiębiorstw – stwierdza Nawojczyk. – Firmy te mają dużo większą elastyczność w zakresie dostosowywania nowych technologii do swoich potrzeb. Ich budżety są zwykle mniejsze, ale dużo łatwiej jest przerzucić część tego budżetu lub wymienić jakąś technologie na nową, niż to się dzieje w dużych firmach.

PMR wnioskuje, że kluczowe dla dostawców chmury jest ukierunkowanie na segment MŚP, a nawet mikrofirm. Perspektywy sprzedaży do tego segmentu są – zdaniem ekspertów – wyraźnie lepsze niż do największych przedsiębiorstw, bardziej skupionych na rozwijaniu własnych, prywatnych zasobów.

W ocenie przedstawiciela Oktawave jednym z najważniejszych trendów na rynku jest udostępnianie aplikacji  w chmurze obliczeniowej. 

– To oznacza, że deweloperzy czynią aplikacje natywnymi, czyli mogą one bezpośrednio, od razu po uruchomieniu działać w chmurze obliczeniowej. To będzie jedno z największych ułatwień dla większości biznesów w Polsce w tym roku i w ciągu najbliższych lat – ocenia Nawojczyk. – Powstaje bardzo dużo ułatwień dla deweloperów związanych z chmurą obliczeniową, dlatego że jest to segment rynku, który być może najszybciej zaadoptuje nowe rozwiązania, tylko musi dostać odpowiednie narzędzia. Dlatego ten trend, by dawać jak najlepsze i jak najbardziej intuicyjne narzędzia deweloperom będzie jednym z najważniejszych w najbliższych latach.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Złote Spinacze 2020 - zgłoszenie

Handel

Ministerstwo Rolnictwa chce zwiększyć popyt na polską żywność. Od końca września łatwiej będzie rozpoznać w sklepie mięso krajowej produkcji

30 września wejdą w życie zmiany w rozporządzeniu sprzed trzech lat, nakazujące umieszczanie na mięsie sprzedawanym na wagę poza napisaną nazwą kraju pochodzenia także wizerunek flagi danego kraju. Ma to pozwolić konsumentowi na pierwszy rzut oka rozpoznać, skąd pochodzi produkt, i wybrać ten z Polski, jeśli jest to dla niego ważny czynnik. Przepis dotyczy mięsa świń, drobiu, kóz i owiec. To drugi po ziemniakach produkt objęty obowiązkiem flagowania.

Nieruchomości

Rośnie popyt na małe mieszkania z balkonem lub ogródkiem. Pandemia koronawirusa zmienia preferencje Polaków dotyczące wynajmu

Około 15 proc. Polaków mieszka w wynajmowanym mieszkaniu, z czego 5 proc. płaci czynsz rynkowy. To niewiele w porównaniu z krajami Europy Zachodniej, gdzie z wynajmu mieszkania korzysta około 40–45 proc. społeczeństwa. Jak podkreśla Sławomir Imianowski z Resi4Rent, w Polsce wciąż preferowany jest zakup mieszkania na własność, ale coraz więcej młodych ludzi dostrzega zalety wynajmu. Tym bardziej że spowodowany pandemią kryzys zwiększył w społeczeństwie poziom niepewności finansowej. W ostatnich miesiącach chętni na najem szukają lokali z balkonem i ogródkiem, które zostały szczególnie docenione w okresie izolacji.

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Finanse

10 mln zł na przyciągnięcie do kraju polskich naukowców z zagranicy. Mają pomóc w opracowaniu szczepionki na koronawirusa i walczyć ze skutkami pandemii

Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej chce ściągnąć do kraju naukowców polskiego pochodzenia, którzy wyróżniają się dorobkiem naukowym i mogą pomóc w walce z koronawirusem oraz jego skutkami. Chodzi nie tylko o lekarzy czy biotechnologów, lecz również m.in. ekonomistów. Na ich przeprowadzkę do Polski, sfinansowanie wynagrodzeń i utworzenie dla nich zespołów badawczych przeznaczono 10 mln zł. Krajowe uczelnie i instytuty naukowo-badawcze, które planują zatrudnić naukowców z zagranicy, mogą starać się o te pieniądze jeszcze tylko do końca sierpnia.

Edukacja

Polski rynek odnotował rekordowy wzrost zainteresowania webinarami. Aktywność w tym obszarze wzrosła 12-krotnie

O ponad 1100 proc. wzrosła aktywność webinarowa w Polsce w ciągu dwóch miesięcy pandemii – wynika z badań ClickMeeting. To największy wzrost wśród badanych krajów. Dla przykładu w Niemczech było to 519 proc., w Grecji – 868 proc., a w USA – tylko 39 proc. Organizacja tego typu wydarzeń online stała się dla wielu firm głównym narzędziem zarobkowym. Eksperci prognozują, że nawet po ustaniu pandemii platformy webinarowe będą chętnie wykorzystywane przez firmy i szkoleniowców.