Mówi: | Marcin Tarczyński |
Funkcja: | analityk |
Firma: | Polska Izba Ubezpieczeń |
Na rynku pojawiły się ubezpieczenia inwestycyjne. Mają być sposobem na samodzielne oszczędzanie na emeryturę
Samodzielne oszczędzanie na emeryturę w dobie marginalizacji OFE może okazać się koniecznością. Jednym ze sposobów na długoterminowe oszczędzanie mają być ubezpieczenia inwestycyjne. Od niedawna ubezpieczyciele opatrują je specjalną kartą produktu, która ma lepiej informować klientów o charakterze inwestycji.
– Ubezpieczenie z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym, czyli tzw. ubezpieczenie inwestycyjne, to przede wszystkim produkt zaplanowany jako bardzo długoterminowa inwestycja. Jeżeli ktoś nie zamierza lokować pieniędzy na kilkanaście lat, nie powinien sięgać po taką formę inwestycji – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Marcin Tarczyński, analityk z Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU).
Jak każdy produkt inwestycyjny, tak i ubezpieczenia z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym obciążone są ryzykiem. W ekstremalnym przypadku nawet ryzykiem utraty pieniędzy.
– W związku z tym niedawno Polska Izba Ubezpieczeń, a z nią cały rynek ubezpieczeniowy wdrożyły tak zwane karty produktu, czyli rekomendacje zasad informowania klientów o tym, z jakim ryzykiem wiąże się inwestowanie w polisy inwestycyjne – informuje Marcin Tarczyński. – Dzięki niej klient dowiaduje się z jakimi kosztami ona się wiąże, jak są wysokie, z jakim ryzykiem wiąże się inwestycja w taka polisę, również jeżeli chodzi o ryzyko utraty środków.
Karta produktu musi być przekazana każdemu, kto chciałby kupić taką polisę. Klient dowie się także, czy ten produkt jest przeznaczony dla niego, czy nie należy rozważyć innych możliwości inwestycyjnych.
– Ważne, że niemal wszystkie zakłady ubezpieczeń zadeklarowały, że chcą wprowadzić u siebie taka kartę produktu – podkreśla Marcin Tarczyński. – One mogą się różnić, w zależności od towarzystwa, szatą graficzną, natomiast zawartość ich powinna być z grubsza taka sama – komentuje analityk PIU.
W efekcie u każdego ubezpieczyciela klient otrzyma komplet informacji, dowie się, że nabywa produkt długoterminowy, który może przynieść zarówno zyski, jak i straty.
Czytaj także
- 2024-09-13: Grupa PGE wciąż zwiększa wydatki na inwestycje. Po raz pierwszy przekroczyły 4,5 mld zł
- 2024-09-02: Projekt nowelizacji ustawy o Polskiej Akademii Nauk wzburzył naukowców. Ich zdaniem spowoduje on obniżenie prestiżu tej instytucji oraz ograniczy jej samodzielność
- 2024-08-28: Polacy decydują się na coraz mniejsze domy i bez garaży. Wzrost kosztów budowy może wkrótce przyspieszyć
- 2024-08-12: Rosnące inwestycje firm napędzają rynek leasingu. Za trzy czwarte finansowania odpowiada segment samochodów
- 2024-08-06: Justyna Szyc-Nagłowska: Mam odłożone pieniądze na czarną godzinę. Teraz muszę też myśleć o emeryturze i zabezpieczyć sobie moje życie
- 2024-08-08: Polki dość późno zaczynają myśleć o swojej niezależności finansowej na emeryturze. Nie mają konkretnie zdefiniowanych celów związanych z oszczędzaniem
- 2024-08-14: Coraz więcej odmów przyłączenia do sieci dla źródeł OZE. Problemy ma nie tylko Polska
- 2024-07-30: Na budowę sieci światłowodowych w Polsce trafi z UE niespełna 7 mld zł. Inwestycje może jednak zahamować biurokracja
- 2024-07-31: Małe i średnie firmy czeka szereg wyzwań związanych ze zrównoważonym rozwojem. Banki chcą im w tym pomagać
- 2024-07-22: Przedsiębiorcy czekają na doprecyzowanie przepisów dotyczących Małego ZUS-u Plus. W sądach toczy się ponad 600 spraw z ZUS-em
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
Wejście Ukrainy do UE może zająć jeszcze długie lata. Miałoby ono duży wpływ na polskie rolnictwo i rynek pracy
Akcesja Ukrainy do UE będzie oznaczać duże zmiany dla polskiego rolnictwa i potencjalne problemy na rynku pracy. Z drugiej strony to też szansa dla polskich przedsiębiorców, którzy mogą wziąć udział w powojennej odbudowie tego kraju. Jednak polski rząd powinien wykazać w tym celu aktywniejszą postawę i poprawić relacje z Ukrainą, które w ostatnim czasie uległy pogorszeniu – ocenia Marek Budzisz, ekspert ds. Rosji i obszarów postsowieckich w Strategy and Future.
Media i PR
Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów
Digital marketing rośnie w siłę, a w branży widać w tej chwili kilka mocnych trendów, które mają potencjał do rewolucjonizowania sposobu działania agencji i ich klientów. Najważniejszym z nich jest coraz szersze wykorzystanie technologii – przede wszystkim sztucznej inteligencji, która wprowadza duże zmiany w komunikacji marek z konsumentami i wpływa na strategie reklamowe, a wiele agencji już korzysta z niej w codziennej pracy. – Pełne wykorzystanie potencjału AI wymaga jednak połączenia tej technologii z ekspercką wiedzą. To pozwala nam tworzyć coraz bardziej efektywne rozwiązania – wskazuje Adam Oskaldowicz, partner i prezes Performance Group.
Nauka
Miliard euro ze środków unijnych na rozwój technologii kosmicznych. Z programu Cassini skorzystało już ponad 600 europejskich firm
Rośnie potencjał branży kosmicznej, a w jego zagospodarowaniu pomaga uruchomiony trzy lata temu przez Komisję Europejską program Cassini. To inicjatywa, która ma wspierać przedsiębiorstwa z branży kosmicznej na każdym etapie rozwoju, również początkujących pomysłodawców. Na rozwój przedsiębiorczości kosmicznej trafiło już miliard euro. – Przez trzy lata wsparliśmy już ponad 600 firm, z tego kilka z Polski. Wartości tych spółek wzrosły przez ostatnie kilka lat ponad 18-krotnie – mówi Justyna Redełkiewicz z Agencji Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.