Newsy

Nawet tysiąc stacji benzynowych będzie musiało się zamknąć od nowego roku

2012-07-05  |  06:47
Mówi:Bogdan Kucharski
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:BP Polska
  • MP4

    W przyszłym roku z polskiej mapy może zniknąć nawet tysiąc stacji benzynowych. Powodem są niezbędne inwestycje, na które właścicieli nie stać. By spełniać nowe wymagania techniczne trzeba zainwestować od kilkudziesięciu do kilkuset tysięcy złotych.

    Od 1 stycznia 2013 roku zacznie obowiązywać rozporządzenie Ministerstwa Gospodarki, zgodnie z którym każda stacja będzie musiała posiadać odpowiednie urządzenia do monitorowania wycieków i zabezpieczenia zbiorników paliwowych.

    Z dostosowaniem się do nowych standardów technicznym nie mają problemu duże sieci paliwowe. Tym bardziej, że rozporządzenie było znane już od 2005 roku.

      Nasza sieć jest przygotowana do nowych przepisów technicznych od lat i wszelkie nowe inwestycje, które czynimy, te standardy spełniają - zapewnia prezes BP Polska Bogdan Kucharski.  Szacujemy, że na polskim rynku, gdzie funkcjonuje około 6700 stacji benzynowych, jest co najmniej kilkaset, a nawet tysiąc stacji, które tych przepisów nie spełniają.

    Termin wywiązania się z tego obowiązku już kilkakrotnie na wniosek właścicieli stacji odkładano. Tym razem tak się nie stanie. Kto nie dostosuje się do nowych wymogów, będzie musiał zamknąć stację.

     Oceniamy, że w perspektywie paru najbliższych miesięcy właściciele tych stacji będą musieli inwestować, żeby nadrobić zaległości albo, czym bliżej końca roku, tym więcej będzie zamknięć stacji mówi Agencji Informacyjnej Newseria Bogdan Kucharski.

    Zdaniem prezesa BP, część właścicieli, którzy do tej pory nie zdecydowali się na inwestycję, chce jedynie dotrwać do końca roku, a następnie zlikwidować swój biznes. Natomiast ci, którzy zdecydują się na modernizację w ostatniej chwili mogą napotkać na trudności związane z mocą przerobową branży paliwowej.

      Coraz więcej niezależnych operatorów zwraca się o pomoc do koncernów i stara się wejść we współpracę z koncernami licząc na to, że dzięki pomocy finansowej zaangażowanych dużych firm będą w stanie dalej prowadzić biznes w przyszłym roku  twierdzi Kucharski.

    Nakłady, jakie wiążą się z taką inwestycją, zależą głównie od lokalizacji i programu inwestycyjnego, ale mogą sięgać nawet kilkuset tysięcy złotych. Koncern BP w Polsce nie odrzuca takich rozwiązań.

      My oczywiście rozpatrujemy takie propozycje i sami aktywnie szukamy nowych partnerów, natomiast mamy określone warunki do spełnienia, zarówno lokalizacyjne, jak również co do potencjału poszczególnych obiektów zaznacza prezes koncernu.

    Niewykluczone, że część małych stacji benzynowych może stać się jednostkami franczyzowymi dużych koncernów.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Efekty pandemii widoczne w wyszukiwarce Google. Praca zdalna, zwolnienia i e-zakupy wśród najpopularniejszych haseł

    W ostatnich tygodniach życie codzienne i zawodowe Polaków przeniosło się do sieci. Tam również szukamy informacji, jak sobie radzić z nową rzeczywistością. Statystyki wyszukiwarki Google pokazują, że wśród najpopularniejszych haseł są te związane z pracą zdalną, zwolnieniami czy zasiłkami dla bezrobotnych. Z kolei przedsiębiorcy masowo szukają informacji o rządowej pomocy w ramach tzw. tarczy antykryzysowej albo uczą się zakładać sklepy internetowe.

    Prawo

    Biura podróży i ich klienci nie są chronieni w wystarczającym stopniu. Wątpliwości budzi długi okres na zwrot pieniędzy czy voucher zamiast gotówki

    – Przepisy w obecnym kształcie nie chronią ani interesów organizatorów turystyki, ani samych podróżnych – ocenia Paweł Wójcik, adwokat Kancelarii RWW.legal Rusin Wójcik. Specustawa wprowadziła regulacje, zgodnie z którymi rozwiązanie umowy jest skuteczne dopiero po 180 dniach. Biuro podróży ma tyle dni na zwrot wpłaconych przez klienta środków, częściej jednak organizatorzy proponują podróżnym voucher do realizacji na poczet przyszłych imprez turystycznych w ciągu roku.

    Jak korzystać z materiałów Newserii?

    Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

    Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

    Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

    Handel

    Rośnie eksport śliwki kalifornijskiej. W okresie pandemii częściej sięgamy po zdrowe produkty o długim terminie ważności

    W czasie pandemii rośnie sprzedaż naturalnych produktów spożywczych o długim terminie ważności. Na popularności zyskują suche artykuły spożywcze, ale też produkty prozdrowotne. Taki trend sprzyja producentom suszonych owoców, którzy już przed koronawirusem dynamicznie zwiększali sprzedaż. Eksport śliwki kalifornijskiej do Polski od sierpnia 2019 do marca 2020 roku wzrósł prawie dwukrotnie. – Konsumenci częściej wybierają produkty, które w naturalny sposób pomagają im zachować zdrowie – mówi Kevin Verbruggen z California Prune Board i podkreśla, że suszone śliwki mają między innymi dobroczynny wpływ na układ trawienny.

    Problemy społeczne

    W Polsce kilkaset osób cierpi na rzadką chorobę wywołującą obrzęki i ból. Szansą dla chorych jest innowacyjna terapia zarejestrowana w Europie

    Trudny do zniesienia ból, deformacje twarzy i obrzęki narządów wewnętrznych, w tym krtani, które stwarzają ryzyko uduszenia – z takimi objawami zmagają się pacjenci cierpiący na dziedziczny obrzęk naczynioruchowy. W Polsce jest ich zaledwie kilkuset, ale szacuje się, że mniej więcej drugie tyle wciąż pozostaje niezdiagnozowanych. Chorzy z ciężkim przebiegiem doświadczają w ciągu roku nawet do kilkudziesięciu zagrażających życiu napadów tej choroby, a okresy między atakami przepełnione są strachem i niepokojem. Szczególnie dotyczy to pacjentów z najcięższym przebiegiem, u których dochodzi do obrzęków krtani czy twarzy. W Europie niedawno zarejestrowano innowacyjny lek, który może zapobiegać atakom. W Polsce ruszyła kampania edukacyjna, która ma zwiększyć świadomość dotyczącą tej choroby i zwrócić uwagę na problemy pacjentów, którzy się z nią zmagają.