Newsy

Lato to szczyt sezonu remontowego. Wakacyjne modernizacje znacznie częściej dotyczą mieszkań niż domów

2024-08-22  |  06:15

Polacy często poświęcają czas wakacyjnego urlopu na remonty swoich nieruchomości. Jak wynika z analizy ponad 36 tys. zapytań na Oferteo.pl, wakacyjne modernizacje częściej planowane były w mieszkaniach niż w domach (65 proc. vs. 35 proc.) i obejmowały zwykle pojedyncze pomieszczenia, a nie całą nieruchomość jednocześnie. Najczęściej poszukiwane w serwisie usługi to malowanie, układanie płytek i usuwanie starych tapet czy glazury. Szczyt zapytań remontowych przypada w serwisie na I kwartał i początek II, ponieważ użytkownicy zdają sobie sprawę z dłuższych okresów oczekiwania na najlepsze ekipy fachowców.

– Polacy od lat remontują latem, a swój urlop w pewnym procencie poświęcają właśnie na obowiązki stricte domowe. Lato sprzyja remontom, kleje szybciej schną, malowanie idzie gładko, zapachów łatwiej się pozbyć z mieszkania, które jest remontowane właśnie w tym czasie. Druga rzecz, dzieci nie idą do szkoły, mamy trochę więcej czasu, nigdzie się nie spieszymy, więc zaległe tematy związane z remontami realizujemy właśnie latem – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Marta Kaleta-Domaradzka, ekspertka ds. komunikacji w Oferteo.pl. 

Platforma łącząca online zamawiających z wykonawcami przeanalizowała ponad 36 tys. zapytań, jakie pojawiły się w serwisie od września 2023 roku do czerwca 2024 roku oraz dotyczyły tematów związanych z szeroko rozumianymi pracami remontowymi w domach i mieszkaniach w Polsce. Z analizy wynika, że 65 proc. zapytań dotyczyło mieszkań. Zdecydowanie rzadziej (35 proc.) decydujemy się na remont domów (28 proc. – dom jednorodzinny, a 7 proc. – dom typu bliźniak lub szeregowy).

 Mieszkania przeważnie nabywamy z rynku wtórnego i one też wymagają od razu odświeżenia i dopasowania do naszego stylu i naszego gustu, domy przeważnie budujemy nowe, jeżeli właśnie kupujemy domy z rynku wtórnego, z drugiej ręki, to one wymagają lekkiego odświeżenia, ale ten procent, jak sami widzimy, jest niewspółmierny – tłumaczy Marta Kaleta-Domaradzka.

Z analizy zapytań wynika, że decydując się na remont, rzadko mówimy o generalnych pracach obejmujących całą nieruchomość. Znacznie częściej są to pojedyncze pomieszczenia w mieszkaniach lub domach. Dotyczy to ok. 28 proc. zapytań. Najczęściej remontowanymi pomieszczeniami były pokoje (64 proc.), łazienki (57 proc.) oraz kuchnie (53 proc.).

– W przypadku mieszkań remontujemy powierzchnię do 10 mkw., w przypadku domów są to większe powierzchnie, które wynoszą między 21 a 50 mkw. W przypadku domów jest taki rozstrzał, że na pierwszym miejscu oczywiście mamy to jedno pomieszczenie, natomiast na drugim miejscu, wśród najczęściej zadawanych zapytań i szukanych fachowców, znajdują się minimum trzy pomieszczenia – zauważa ekspertka. – To pokazuje, że skala remontów w domu może być dużo większa niż w mieszkaniu. W domu jest dużo łatwiej przeprowadzić takie modernizacje niż w mieszkaniu, gdzie tego dodatkowego miejsca, żeby przechować czy przesunąć rzeczy, po prostu nie ma. Dlatego tam nie robimy dużych remontów naraz, po prostu dzielimy je na kilka etapów.

Serwis przyjrzał się także rodzajom prac, na które jest największe zapotrzebowanie wśród remontujących. Najczęściej wybieraną usługą jest malowanie (56 proc.).

 Nikogo zapewne nie zdziwi fakt, że latem malujemy, ponieważ powierzchnie szybciej wysychają, łatwiej pozbyć się niechcianych zapachów i po prostu szukamy drobnych motywów do odświeżenia swojej przestrzeni – komentuje Marta Kaleta-Domaradzka.

Na dalszych pozycjach w tej statystyce pojawiają się: układanie płytek (49 proc.), usuwanie starych powierzchni takich jak tapeta czy glazura (46 proc.) czy położenie gładzi (42 proc.). Właściciele domów często zgłaszają także zapotrzebowanie na montowanie gniazdek, remont instalacji elektrycznych oraz hydraulicznych. 

W wakacje, nazywane przez branżę „sezonem remontowym”, wydłuża się okres oczekiwania na specjalistyczną ekipę. W przypadku najbardziej polecanych fachowców trwa to nawet pół roku.

– Widzimy, że zainteresowanie usługami remontowymi bardzo mocno zwyżkuje w okresie między styczniem a marcem, kiedy użytkownicy poszukują usług, które zrealizują właśnie latem. Czas oczekiwania wynosi wtedy między jeden a trzy miesiące. Użytkownicy doskonale wiedzą o tym, że im szybciej zaczną szukać wykonawcy, tym perfekcyjniej dopasują sobie czas swojego urlopu do czasu, który wykonawca może poświęcić na remont u nich – twierdzi ekspertka Oferteo.pl. – Dlatego pik przypada u nas właśnie w pierwszym kwartale, zahaczając o początek drugiego.

Widać to również w letnich statystykach. Od czerwca do 21 sierpnia br. zainteresowanie kategorią „malowanie” jest o 28 proc. niższe niż w okresie styczeń–maj.  

Większość zlecających prace online (68 proc.) nie posiada konkretnego projektu wykończenia, ale wie, czego oczekuje. Z kolei 19 proc. prosi wykonawcę o sugestie. Tylko 12 proc. posiada gotowy projekt wykończenia.

Patrząc w oficjalne statystyki, trudno mówić o dobrym czasie dla branży budowlanej i firm wykonujących m.in. profesjonalne prace budowlane. Według wstępnych danych Głównego Urzędu Statystycznego produkcja budowlano-montażowa w cenach stałych zrealizowana w czerwcu br. w Polsce przez przedsiębiorstwa budowlane spadła o 8,9 proc. w porównaniu z czerwcem 2023 roku. Dane te dotyczą wyłącznie dużych firm zatrudniających powyżej dziewięciu osób. To oznacza, że małe firmy i jednoosobowe działalności pozostają poza tymi statystykami. 

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Prawo

W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi

W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.

Problemy społeczne

Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.