Mówi: | Devin Saylor |
Funkcja: | dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju |
Firma: | Skanska Commercial Development Europe |
Najbardziej ekologiczny biurowiec Europy Środkowo-Wschodniej stanie w Warszawie
Aktualizacja 12:08
Powstający przy al. Jana Pawła II w Warszawie biurowiec Atrium 1 będzie najbardziej "zielonym" budynkiem biurowym w Polsce i całej Europie Środkowo-Wschodniej. Budująca obiekt Skanska podkreśla, że oszczędności dla najemców sięgną blisko 80 tys. złotych rocznie za każdy tysiąc metrów kwadratowych.
– Zmniejszyliśmy zużycie energii o 55 proc., zużycie wody pitnej o 70 proc., do końca budowy się poddamy recyklingowi co najmniej 85 proc. odpadów – wylicza w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Devin Saylor, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju Skanska Commercial Development Europe.
Skanska jest w trakcie wykańczania budynku do stanu surowego. Pierwsi najemcy będą mogli wprowadzić się do Atrium 1 pod koniec tego roku lub na początku przyszłego. Do nowego budynku przeniesie się także Skanska.
Saylor podkreśla, że dzięki nowoczesnym i ekologicznym rozwiązaniom najemcy powierzchni w Atrium 1 będą mogli zaoszczędzić prawie 80 zł rocznie za każdy metr kwadratowy. Jednak według niej jeszcze więcej zyskają pracownicy, którym będzie się lepiej pracować dzięki zielonym technologiom.
– Badania pokazują, że użytkownicy budynków są największymi beneficjentami zielonych technologii. Firmy wydają 65-80 proc. swoich kosztów operacyjnych na wynagrodzenia i benefity dla pracowników, więc nawet 1-proc. wzrost w produktywności użytkowników budynku i zmniejszona liczba dni na zwolnieniach chorobowych to wielkie korzyści dla najemców – zaznacza Saylor.
Rozwiązania zastosowane w Atrium 1 są wzorowane na technologiach szwedzkich, skąd pochodzi Skanska. Na szeroką skalę zastosowane będą panele fotowoltaiczne, czyli popularne ogniwa słoneczne, jak i technologia free-coolingu, czyli wykorzystywanie temperatur zewnętrznych do chłodzenia wody i powietrza.
– Atrium 1 będzie najbardziej zielonym budynkiem w Polsce, a nawet w całej Europie Środkowo-Wschodniej – podkreśla Devin Saylor.
Celem dewelopera jest tzw. zerowa produkcja netto, czyli m.in. całkowity recykling odpadów oraz wody, a także korzystanie z energii pochodzącej w całości ze źródeł odnawialnych.
Skanska pracuje obecnie w Polsce nad siedmioma kompleksami biurowymi. Są one na różnych etapach planowania i budowy, jednak jak podkreśla Saylor, we wszystkich zastosowano zielone technologie. Dodaje, że zgodnie z wartościami Skanska obiekty powinny być nie tylko ekologiczne, ale także być przyjazna dla ich użytkowników.
Czytaj także
- 2025-05-30: Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój
- 2025-04-30: Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy
- 2025-04-29: Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych
- 2025-04-15: 1 mln zł na innowacyjne rozwiązania dla miast. Granty mogą otrzymać naukowcy i start-upy
- 2025-04-24: Polska nauka potrzebuje różnych źródeł finansowania. Trwają rozmowy o zmianach w systemie
- 2025-04-04: Obowiązki w zakresie zrównoważonego rozwoju staną się mniej uciążliwe. Będą dotyczyć tylko największych firm
- 2025-04-24: Krzysztof Skórzyński: Lubimy mówić, że dbamy o środowisko i dajemy rzeczom drugie życie. A potem idziemy do galerii i kupujemy nowe ubrania
- 2025-05-08: Piotr Zelt: Nie latam po sklepach i nie zawalam sobie szafy jakimiś niepotrzebnymi ciuchami. Mam sporo ubrań, które mają po 20 lat, i cały czas je noszę
- 2025-05-12: Klaudia Zioberczyk: Doszłam już do takiego momentu, że jak wchodzę do sklepu, to mówię: wcale tego nie potrzebuję. Teraz stawiam na jakość, a nie na ilość
- 2025-04-25: Eliza Gwiazda: Bez chemii naprawdę można wysprzątać mieszkanie na błysk. Wiele rzeczy da się doczyścić na przykład sodą
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.