Newsy

Najbardziej ekologiczny biurowiec Europy Środkowo-Wschodniej stanie w Warszawie

2013-07-18  |  06:40
Mówi:Devin Saylor
Funkcja:dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju
Firma:Skanska Commercial Development Europe
  • MP4
  • Aktualizacja 12:08

    Powstający przy al. Jana Pawła II w Warszawie biurowiec Atrium 1 będzie najbardziej "zielonym" budynkiem biurowym w Polsce i całej Europie Środkowo-Wschodniej. Budująca obiekt Skanska podkreśla, że oszczędności dla najemców sięgną blisko 80 tys. złotych rocznie za każdy tysiąc metrów kwadratowych. 

     – Zmniejszyliśmy zużycie energii o 55 proc., zużycie wody pitnej o 70 proc., do końca budowy się poddamy recyklingowi co najmniej 85 proc. odpadów – wylicza w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Devin Saylor, dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju Skanska Commercial Development Europe.

    Skanska jest w trakcie wykańczania budynku do stanu surowego. Pierwsi najemcy będą mogli wprowadzić się do Atrium 1 pod koniec tego roku lub na początku przyszłego. Do nowego budynku przeniesie się także Skanska.

    Saylor podkreśla, że dzięki nowoczesnym i ekologicznym rozwiązaniom najemcy powierzchni w Atrium 1 będą mogli zaoszczędzić prawie 80 zł rocznie za każdy metr kwadratowy. Jednak według niej jeszcze więcej zyskają pracownicy, którym będzie się lepiej pracować dzięki zielonym technologiom.

     – Badania pokazują, że użytkownicy budynków są największymi beneficjentami zielonych technologii. Firmy wydają 65-80 proc. swoich kosztów operacyjnych na wynagrodzenia i benefity dla pracowników, więc nawet 1-proc. wzrost w produktywności użytkowników budynku i zmniejszona liczba dni na zwolnieniach chorobowych to wielkie korzyści dla najemców – zaznacza Saylor.

    Rozwiązania zastosowane w Atrium 1 są wzorowane na technologiach szwedzkich, skąd pochodzi Skanska. Na szeroką skalę zastosowane będą panele fotowoltaiczne, czyli popularne ogniwa słoneczne, jak i technologia free-coolingu, czyli wykorzystywanie temperatur zewnętrznych do chłodzenia wody i powietrza. 

     – Atrium 1 będzie najbardziej zielonym budynkiem w Polsce, a nawet w całej Europie Środkowo-Wschodniej – podkreśla Devin Saylor.

    Celem dewelopera jest tzw. zerowa produkcja netto, czyli m.in. całkowity recykling odpadów oraz wody, a także korzystanie z energii pochodzącej w całości ze źródeł odnawialnych.

    Skanska pracuje obecnie w Polsce nad siedmioma kompleksami biurowymi. Są one na różnych etapach planowania i budowy, jednak jak podkreśla Saylor, we wszystkich zastosowano zielone technologie. Dodaje, że zgodnie z wartościami Skanska obiekty powinny być nie tylko ekologiczne, ale także być przyjazna dla ich użytkowników.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Rady Podatkowej

    Targi Bezpieczeństwa

    Transport

    Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji

    Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.

    Konsument

    Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

    Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.

    Handel

    Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

    Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.