Newsy

Pomimo trudnej sytuacji w budowlance firmy notują zyski. To kwestia zarządzania projektami

2014-08-13  |  06:35
Wszystkie newsy
Mówi:Krzysztof Andrulewicz
Funkcja:prezes
Firma:Skanska SA

Nawet w trudnym otoczeniu biznesowym firmy budowlane mogą osiągać dobre wyniki dzięki odpowiedniemu zarządzaniu ryzykiem. To zależy przede wszystkim od wewnętrznej organizacji firmy. Lider polskiej branży budowlanej, firma Skanska, właśnie dzięki temu w kryzysowym ubiegłym roku osiągnęła zysk operacyjny w wysokości 170 mln zł.

Inwestor czy klient ma duży wpływ na to, w jaki sposób proces budowlany jest zorganizowany, zaprojektowany, czy dokumentacja projektowa jest profesjonalna oraz w jaki sposób realizacja tego projektu jest nadzorowana. Ale moim zdaniem każdy musi skupić się na tym, co zależy od niego. Czyli my jako firma musimy skupić się na tym, żeby profesjonalnie robić to, za co ponosimy odpowiedzialność – ocenia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Krzysztof Andrulewicz, prezes Skanska.

Andrulewicz podkreśla, że właśnie rygorystyczna wewnętrzna organizacja pozwoliła skandynawskiej firmie osiągnąć w ubiegłym roku bardzo dobry wynik. Na polskim rynku spółka zatrudniająca ponad 7 tys. pracowników miała przychody w wysokości 4,2 mld zł, a zysk operacyjny wyniósł 170 mln zł. Zgodnie z raportem rocznym Skanska wskaźnik rentowności netto w Polsce w ubiegłym roku był na poziomie 4 proc. i należał do najwyższych wśród wszystkich rynków, na których działa spółka.

Te wyniki Skanska osiągnęła pomimo słabej kondycji całej branży. W całym ubiegłym roku, zgodnie z danymi Coface, w branży budowlanej ogłoszono 213 postanowień o upadłości w budownictwie, czyli tylko nieznacznie mniej niż rok wcześniej. Jan Styliński, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, przewidywał jednak w rozmowie z Newserią Biznes, że w tym roku kondycja sektora nie ulegnie poprawie, a może wręcz się pogorszyć.

Andrulewicz zauważa jednak, że to często zbyt ambitne plany spółek, które rywalizowały w wielu przetargach, doprowadzały do ich problemów. Skanska ma wewnętrzny system, który zapobiega takim sytuacjom.

Chcemy bardzo profesjonalnie zarządzać ryzykiem, przede wszystkim odnosi się to do tego, w jaki sposób jesteśmy zorganizowani wewnątrz. Nasza działalność jest oparta o strategię pięciu zer, czyli zero wypadków, zero naruszeń etyki, zero usterek, zero naruszeń środowiska i wreszcie zero stratnych projektów. Jeżeli mamy stratny projekt, to znaczy, że nie byliśmy profesjonalni na etapie wyboru albo realizacji danego projektu – podkreśla Andrulewicz.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Samorządowy Kongres Finansowy

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Francuskie firmy z potężnym wkładem w polską gospodarkę. Reinwestują tu połowę wypracowywanych zysków i zatrudniają prawie 230 tys. osób

Polska jest dziś dla Francji kluczowym partnerem gospodarczym w Europie Środkowo-Wschodniej. Na naszym rynku francuskie firmy ulokowały blisko połowę wszystkich swoich inwestycji w regionie CEE – obecnie działa ich tu 1,2 tys., tworzą łącznie 227 tys. bezpośrednich miejsc pracy i co najmniej drugie tyle pośrednich, u swoich dostawców i partnerów. Skumulowana wartość bezpośrednich inwestycji francuskich firm w Polsce wyniosła dotąd 108 mld zł. Szybko jednak rośnie, ponieważ przedsiębiorstwa znad Sekwany reinwestują 50 proc. wypracowanych przez siebie zysków, głównie w automatyzację i innowacje środowiskowe – wynika z nowego raportu, opublikowanego przez Francusko-Polską Izbę Gospodarczą we współpracy z Instytutem Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank.

Transport

Europejski Bank Inwestycyjny stawia na projekty niskoemisyjnej energetyki i bezpieczeństwa. Finansowanie dla Polski to 5 mld euro rocznie

Ponad 85 mld  euro w ciągu ostatnich 20 lat zainwestował w Polsce Europejski Bank Inwestycyjny. Środki te przeznaczono przede wszystkim na budowę infrastruktury: dróg czy kolei. Obecnie najwyższy priorytet mają energetyka oraz bezpieczeństwo. Kolejnym etapem powinna być cyfryzacja oraz inwestycje w nowoczesne technologie i podniesienie innowacyjności. Cel to zwiększenie liczby patentów i licencji powstających w Polsce, a w konsekwencji – wzrost konkurencyjności naszego kraju.

Transport

Przed polskimi firmami transportowymi piętrzą się problemy. Obok konkurencji z Ukrainy są nim także liczni pośrednicy działający na unijnym rynku

Jednym z najpoważniejszych problemów firm transportowych jest dziś udział ogromnej liczby pośredników na unijnym rynku. – W sprytny sposób podkupują zlecenia, przetrzymując je do ostatniej chwili, kiedy mogą je dobrze, za niską cenę sprzedać. W efekcie przewoźnik wykonuje fracht o wartości niepokrywającej kosztów takiego transportu – mówi Jan Buczek, prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce. Jak ocenia, polska branża transportowa jest w tej chwili w kryzysie, wywołanym przez cały szereg nakładających się na siebie czynników, w tym także m.in. spowolnienie w europejskiej gospodarce i wyzwania związane z redukcją emisji. Zakłócenia powodowane ostatnimi protestami i blokowaniem polsko-ukraińskiej granicy tylko te problemy potęgują.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.