Newsy

Rekordowy rok na rynku mieszkań. O jedną piątą wzrosła liczba pozwoleń na budowę i zgłoszeń inwestycji

2015-11-25  |  06:45

Z danych GUS wynika, że liczba pozwoleń na budowę mieszkań wzrosła w październiku o ponad 45 proc. W ciągu 10 miesięcy tego roku wydano łącznie blisko 160 tys. pozwolenia na budowę i zgłoszeń mieszkań. Liczba nowo rozpoczynanych inwestycji w październiku nieco wyhamowała, ale po 10 miesięcy jest o jedną piątą wyższa niż przed rokiem. Deweloperzy podkreślają, że rynek się ustabilizował – duża liczba oferta odpowiada wysokiemu popytowi, dzięki czemu nie widać gwałtownych zmian cenowych. 

Obecny rok jest rekordowy dla rynku nieruchomości mieszkaniowych – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Jarosław Jankowski, prezes zarządu Grupy Waryński.

Zdaniem analityków firmy doradczej REAS tylko po trzech kwartałach br. podaż na rynku nieruchomości mieszkaniowych wzrosła o 18 proc. w stosunku do tego samego okresu ubiegłego roku. W sześciu analizowanych aglomeracjach (Warszawa, Kraków, Wrocław, Trójmiasto, Poznań i Łódź) od lipca do września na rynek trafiło prawie 15,9 tys. lokali. W trakcie czterech ostatnich kwartałów wprowadzono w sumie do sprzedaży ponad 50,8 tys. lokali.

Moim zdaniem rynek ustabilizował się zarówno dla inwestorów, jak i klientów – ocenia Jarosław Jankowski. – Nie ma dzisiaj gwałtownych zmian cen, jeśli rosną, to w bardzo zachowawczy, przemyślany sposób. Nie zauważamy skoków cenowych odbijających się na rynku. Dzisiaj klient z jednej strony ma przed sobą bardzo szeroką ofertę, a z drugiej strony popyt jest na tyle silny, że startuje bardzo dużo nowych inwestycji.

Według Głównego Urzędu Statystycznego od stycznia do końca października rozpoczęto budowę ponad 142,5 tys. mieszkań, czyli o jedną dziesiątą więcej niż w tym samym okresie 2014 roku. Od początku roku liczba pozwoleń dla deweloperów zwiększyła się o 80 tys., czyli prawie o jedną czwartą.

Zdaniem Jarosława Jankowskiego podniesienie od przyszłego roku wymaganego wkładu własnego podczas ubiegania się o kredyt hipoteczny z obecnych 10 do 15 proc. nie będzie miało dużego wpływy na liczbę prowadzonych inwestycji.  

Myślę, że ci, którzy są żywo zainteresowani kupnem mieszkania w przyszłym roku, są już na to przygotowani – uważa Jarosław Jankowski. – Sądzę, że ta zmiana nie wpłynie dramatycznie na spadek popytu. Co ważne, gros transakcji to transakcje gotówkowe, gdyż klienci coraz częściej wycofują pieniądze z bardzo nisko oprocentowanych lokat bankowych i wolą inwestować w nieruchomości.

Zdaniem Jarosława Jankowskiego ceny mieszkań w końcówce tego roku i przyszłym pozostaną stabilne. Według serwisu Otodom.pl w październiku br. średnia cena metra kwadratowego lokalu na rynku pierwotnym w Warszawie wyniosła ok. 7750 zł za mkw. Szybciej przy tym rośnie wartość uważanych za tzw. dobro rzadkie lokali z segmentu Prime Location (w najlepszych lokalizacjach) oraz apartamentów wykończonych z użyciem najwyższej klasy materiałów i oferujących szeroki wachlarz usług dodatkowych, takich jak concierge.

W segmencie popularnym sytuacja jest stabilna już od jakiego czasu i to jest dobre zjawisko zarówno dla klienta, jak i dla inwestora – przekonuje Jarosław Jankowski. – Oferta dla klientów zamożnych także jest dość rozbudowana, ale mamy też do czynienia z nowym zjawiskiem. Rośnie grupa osób, które szukają interesujących, indywidualnych lokali na dużych osiedlach, w których na ostatnich piętrach istnieje możliwość urządzenia przestronnych apartamentów za relatywnie mniejsze pieniądze niż w typowo ekskluzywnych lokalizacjach. Tego typu mieszkania bardzo szybko znajdują swoich nabywców.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.