Newsy

Szef KNF: Bankructwa w budowlance będą rzutowały na wynik finansowy banków

2012-07-11  |  06:45
Mówi:Andrzej Jakubiak
Funkcja:Przewodniczący
Firma:Komisja Nadzoru Finansowego
  • MP4

    Upadki firm budowlanych odbiją się na sektorze bankowym. Jedna trzecia banków spodziewa się spadku zysków w tym roku, zaś Komisja Nadzoru Finansowego wydała wszystkim placówkom zalecenia, by ograniczyły wypłaty dywidend za miniony rok.

     – To, co się stało w maju i w czerwcu pokazało, że kredyty stanowią dla sektora budowlanego pewien problem, jeśli chodzi o polski sektor bankowy – mówi w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Andrzej Jakubiak, przewodniczący Komisji Nadzoru Finansowego.

    W połowie tego miesiąca sąd ogłosił upadłość PBG, lidera branży budowlanej, który wybudował m.in. Stadion Narodowy. Bezpośrednią przyczyną decyzji o ogłoszeniu upadłości przez spółkę miały być przeciągające się rozmowy z bankami na temat finansowania firmy.

    W podobnej sytuacji jest więcej budowlanych przedsiębiorstw. Polski Związek Pracodawców Budownictwa alarmuje, że będą upadały kolejne firmy. Zaś w wyniku zapaści branży, pracę w tym sektorze może stracić nawet 150 tys. osób.

     – Prawdopodobnie w czerwcu banki wytworzą zwiększone odpisy aktualizacyjne, z uwagi na decyzje sądów i wnioski o upadłość, co wpłynie na zmniejszenie wyniku finansowego. Będzie to miało oczywiście wpływ na zmniejszenie dynamiki tempa wzrostu dodatniego dochodu w banku – uważa Andrzej Jakubiak.

    KNF podaje, że 2011 rok był rekordowy dla sektora bankowego – „odnotowano silny wzrost zysku netto”, a mianowicie o 37,5 proc. (z 11,4 mld zł w 2010 r. do 15,7 mld zł w 2011 r.). I mimo, że początek br. również należał do udanych – maj banki zamknęły zyskiem w wysokości 6,6 mld zł wobec 6,2 mld zł w maju ub.r. – to czerwiec przyniósł negatywne informacje z rynku budowlanego.  

    Przewodniczący KNF uspokaja, że sytuacja ustabilizuje się.  

     – Nie doprowadzi to do żadnych dramatycznych wydarzeń, ale oczywiście będzie rzutowało na wynik finansowy – wyjaśnia.

    Dlatego KNF rekomenduje bankom wzmacnianie bazy kapitałowej. Sytuacja w budowlance może wywołać zaburzenia w rynkach finansowych i wpływać na pogorszenie sytuacji finansowej części klientów banków. W związku z tym, przewodniczący Komisji wydał placówkom zalecenie ograniczenia wypłat z zysku za 2011 rok. Ma to wzmocnić ich bazę kapitałową oraz zwiększyć zdolność do poradzenia sobie z nieoczekiwanymi stratami.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Polityka

    Zdrowie

    Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona

    Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.

    Konsument

    Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców

    Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.