Newsy

Zarządcy centrów handlowych będą rozbudowywać i modernizować istniejące obiekty. Największy potencjał mają galerie w centrach miast

2017-01-03  |  06:50
Mówi:Rachel Lavine, członek zarządu, wiceprezes Atrium European Real Estate

Scott Dwyer, prezes zarządu Atrium Poland Real Estate Management

  • MP4
  • Na rynku powierzchni handlowych przybywać będzie inwestycji w modernizację i rozbudowę istniejących obiektów – oceniają przedstawiciele Atrium Group. Zarządca 21 galerii handlowych w Polsce chce w kolejnych kilku latach powiększyć swoje obiekty o ok. 70 tys. mkw. powierzchni najmu brutto (GLA). Łączna wartość planowanych przez spółkę inwestycji wyniesie ok. 120 mln euro i obejmie rozbudowę warszawskich centrów handlowych Atrium Promenada i Atrium Targówek, przebudowę Atrium Reduta oraz modernizację Atrium Biała w Białymstoku.

    – Naszym głównym kierunkiem inwestycyjnym jest Europa Środkowo-Wschodnia. Spośród krajów tego regionu nasze działania koncentrujemy przede wszystkim na Polsce, która jest największym i najbardziej wpływowym rynkiem, zamieszkuje ją 38 milionów obywateli, podczas gdy Czechy – także bardzo silny i interesujący rynek – tylko 10 milionów – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Rachel Lavine, wiceprzewodnicząca rady nadzorczej w Atrium European Real Estate Limited.

    Jak podkreśla, polski rynek przyciąga wszystkie ważne międzynarodowe marki zarówno wśród sklepów, jak i sieci handlowych. Jednym z czynników, które na to wpływają, jest – obok chłonnego rynku – także dynamiczny rozwój gospodarczy.

    – Na rynek nieruchomości komercyjnych wpływają dwa istotne elementy – mówi Rachel Lavine. – Pierwszym jest postępująca urbanizacja, czyli coraz częstsza migracja z obrzeży miast do centrum. Drugim z kolei e-commerce i fakt, że konsumenci mają coraz więcej możliwości robienia zakupów. Atrium dostrzega te trendy.

    Spółka modernizuje i rozbudowuje swoje centra handlowe tak, by dostępna oferta nie tylko odpowiadała stylowi życia mieszkańców miast, lecz także wyprzedzała zmieniające się coraz szybciej potrzeby. Przykładem tego podejścia jest Atrium Promenada – flagowy projekt spółki. W październiku 2016 zakończył się pierwszy etap modernizacji i rozbudowy tego obiektu. W efekcie centrum handlowe zyskało dodatkowe 7 600 mkw. nowej powierzchni najmu brutto (GLA).

    – Docelowo obszar handlowy w Promenadzie chcemy podwoić, osiągając ponad 90 tys. mkw., co oznacza, że będzie to jedno z większych centrów w kraju i prawdopodobnie jeden z dziesięciu handlowych gigantów w Europie  – prognozuje Scott Dwyer, prezes zarządu Atrium Poland Real Estate Management. – Inwestycję tę będziemy realizować stopniowo, w ciągu kolejnych czterech, pięciu lat.

    Trwają także prace w ramach wstępnego etapu rozbudowy centrum handlowego Atrium Targówek, poprzedzające przystąpienie do etapu głównego rozbudowy.

    W ramach realizacji strategii modernizacji i rozbudowy obiektów zarząd Grupy na jednym z ostatnich posiedzeń zatwierdził także dwa dodatkowe projekty. Pierwszym jest rozbudowa (o około 6 tys. mkw. dodatkowej powierzchni) centrum handlowego Atrium Reduta w Warszawie. Planowany koszt inwestycji ma wynieść około 28 mln euro. Drugim – modernizacja (7,5 tys. mkw. dodatkowej powierzchni) centrum handlowego Atrium Biała w Białymstoku (31 mln euro). Zgodnie z przyjętym kierunkiem strategicznym spółki oba obiekty zostaną powiększone o powierzchnię wypoczynkowo-rozrywkową i gastronomiczną.

    – Planujemy zwiększać tam powierzchnie handlowe i inwestować w rozwój – zapowiada Scott Dwyer. – W ciągu najbliższych kilku lat skoncentrujemy się na rozbudowie istniejących obiektów. Dziś jesteśmy w 19 miastach Polski, ale działalność chcemy skoncentrować na siedmiu. W efekcie przeprowadzonej modernizacji będą one odpowiadać za 90 proc. wartości naszego portfela.

    Te miasta to Warszawa, Białystok, Bydgoszcz, Toruń, Wrocław, Lublin i Koszalin.

    – Musimy być obecni w najważniejszych lokalizacjach oraz pełnić ważną rolę jako podmiot zarządzający aktywami – dodaje Scott Dwyer. – Naszym celem jest poszerzanie oferty gastronomicznej i zwiększanie wartości dodanej dla klientów naszych obiektów, tak by nasze centra były miejscem spotkań, w których można nie tylko zrobić zakupy, lecz także skorzystać z usług, bogatej oferty rozrywkowej i gastronomicznej.

    Atrium European Real Estate Limited jest właścicielem i zarządcą nieruchomości usługowo-handlowych, a także inwestorem na rynku istniejących centrów handlowych i innych obiektów usługowo-handlowych w Europie Środkowo-Wschodniej. Po trzech kwartałach 2016 roku dochód netto z najmu (NRI) uzyskany przez Grupę, z wyłączeniem Rosji, wzrósł o 1,5 proc. do kwoty 102,1 mln euro (za okres 9 miesięcy 2015 roku wynosił 100,6 mln euro). Wartość portfela Grupy obejmującego 62 obiekty wyniosła 2,6 mld euro, odzwierciedlając strategiczne transakcje sprzedaży. Aktywa przedsiębiorstwa w Polsce były warte około 1,5 mld euro.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Konsument

    Handel

    D. Joński: Europa musi chronić swój rynek poprzez cła i wysokie standardy bezpieczeństwa dla importowanych towarów. Powinniśmy budować własny przemysł oparty na tańszej energii

    Tańsza energia, a przez to niższe koszty produkcji w Europie to jeden z kierunków, który wskazuje Unia Europejska w rywalizacji z tanimi towarami z Azji, głównie z Chin. Jednocześnie rynek Starego Kontynentu powinien być chroniony poprzez zbalansowane cła oraz wysokie standardy bezpieczeństwa stawiane importowanym produktom. Zdaniem europosła Dariusza Jońskiego ważne jest rozwijanie przemysłu w Europie bez względu na narodowość właścicieli. Relacje z Chinami muszą zostać na nowo zdefiniowane i przebiegać na równych zasadach.

    Handel

    Poprawia się jakość raportów dużych spółek giełdowych dotyczących zrównoważonego rozwoju. Pozostają też obszary do dopracowania

    Ekspertki i eksperci z Deloitte’​a przeprowadzili analizę ujawnień taksonomicznych spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych, która objęła sprawozdania z działalności za rok 2024 w części dotyczącej zrównoważonego rozwoju. To trzeci rok ujawniania stopnia zgodności przedsiębiorstw z Taksonomią Unii Europejskiej, co przekłada się na zwiększoną jakość i porównywalność prezentowanych danych. Jednocześnie można oczekiwać, że inwestycje zgodne z Taksonomią będą coraz istotniejszym elementem strategii rozwoju przedsiębiorstw w kolejnych latach.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.