Newsy

Nowe polisy na nowe zagrożenia. Firmy mogą się ubezpieczyć od ataków hakerów i błędów w zarządzaniu

2015-02-03  |  06:35

Rośnie zainteresowanie firm nowymi rodzajami polis, które zabezpieczają przed zagrożeniami współczesnego świata. Można już nie tylko ubezpieczyć władze firmy od odpowiedzialności za błędne decyzje, lecz także całe przedsiębiorstwo od konsekwencji ataku hakerów. Z raportu PwC wynika, że światowe koncerny tracą na cyberatakach od 375 mld do 575 mld dol.

W ostatnim roku liczba cyberataków na świecie wzrosła o blisko 50 proc., co oznacza ponad 117 tys. włamań dziennie – wynika z grudniowego raportu PwC. Skala zjawiska w podobnym tempie rośnie również w Polsce. Straty są znaczące. PwC wyliczył, że światowa gospodarka może na tym tracić nawet 575 mld dol.

Obserwujemy z roku na rok coraz więcej realnych szkód i strat zarówno w instytucjach publicznych, jak i firmach  mówi agencji informacyjnej Newseria Dominik Stachiewicz, członek zarządu brokera ubezpieczeniowego Donoria. – Na świecie również obserwujemy wzmożoną aktywność hakerską. W zeszłym roku w Polsce także mieliśmy kilka bardzo medialnych sytuacji, dlatego naszym zdaniem ubezpieczenia od tego typu przestępstw będzie wykupowane w Polsce coraz częściej.  

Rosnące zagrożenie powoduje, że na Zachodzie cyberubezpieczenia już stały się popularne, a w niektórych przypadkach wręcz obowiązkowe. Polskie firmy także zaczynają dostrzegać rosnące potencjalne zagrożenia. 

Jest to ubezpieczenie, które chroni w przypadku utraty danych, zabezpieczając instytucję, która została na nią narażona. Ochrona działa niezależnie od tego, czy utratę spowodował atak z zewnątrz, hakerski, czy był ona wynikiem działań wewnątrz spółki informuje Dominik Stachiewicz.

Na razie tego typu ubezpieczenia oferuje w Polsce tylko jedna firma. W ramach polisy CyberEdge od AIG ubezpieczyciel pokrywa konsekwencje finansowe utraty lub bezprawnego użycia danych klientów lub pracowników, wycieku informacji handlowych oraz pokrywa koszty ich odzyskania lub odtworzenia. Zajmuje się też przypadkami, gdy przestępcy szantażują firmę i żądają okupu, grożąc ujawnieniem poufnych informacji.

– Dzisiaj ubezpieczyciele podchodzą dość wnikliwie do analizy ryzyka. Oczywiście potrzebna jest pełna informacja o tym, jakie to jest ryzyko i w jaki sposób dane są zabezpieczone – mówi Stachiewicz. – Ceny może nie są niskie, ale nie ma konkurencji. Spodziewamy się, że wraz z pojawieniem się oferty innych ubezpieczycieli będą spadały.

Przedstawiciel Donorii zakłada, że cyberpolisy przebiją się na polskim rynku podobnie, jak wcześniej przebiło się ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej członków zarządów i rad nadzorczych spółek. Tego typu polisy są coraz częściej kupowane przez firmy i to nie tylko te największe.

Również członkowie zarządów średnich i małych spółek dostrzegają potrzebę wykupienia tego typu ubezpieczenia podkreśla członek zarządu Donorii. Podobnie jak przy innych ubezpieczeniach cena tego typu polis znacząco spadła. Zwiększyła się nam liczba ubezpieczycieli, którzy oferują to ubezpieczenie. Dzisiaj mamy już kilku graczy, którzy walczą o klientów nie tylko ceną, lecz także warunkami.

Polisy te opiewają na coraz wyższe kwoty. W niektórych segmentach spółek roszczenia wobec ich władz pojawiają się w ok. 10 proc. firm. Wykupiona polisa chroni nie tylko majątki członków zarządu czy rady nadzorczej, lecz także same spółki.

– Ubezpieczyciele poszerzyli spektrum spółek, które mogą być objęte tego typu ubezpieczeniem. Kiedyś nie można było ubezpieczyć spółki nowej, start-upu. Dzisiaj nie jest to może łatwe, ale jak najbardziej możliwe do zrobienia. Możemy ubezpieczyć spółkę, która jest start-upem, z dobrym biznesplanem, gwarantującą stabilny rozwój – mówi Stachiewicz.

Czytaj także

Kalendarium

MSPO - Targi Obronne Zbrojeniowe 2019 - Kielce

Bankowość

Społeczne budownictwo czynszowe przyspiesza. Ponad 2 tys. rodzin w mieszkaniach z umiarkowanym czynszem

W Polsce na tysiąc mieszkańców przypadają 381 mieszkania, czyli ponad 50 mniej niż średnio w Unii Europejskiej. Mniej więcej 40 proc. społeczeństwa nie może pozwolić sobie na kupno ani wynajem na komercyjnych zasadach, a jednocześnie są zbyt zasobni, aby przysługiwało im mieszkanie od gminy. Wpadają oni w tzw. lukę czynszową, z którą boryka się wiele samorządów. W jej wypełnieniu pomagają preferencyjne kredyty z Banku Gospodarstwa Krajowego. W programie Społecznego Budownictwa Czynszowego do użytku oddano już ponad 2 tys. lokali, kolejnych 4 tys. jest w przygotowaniu. BGK poprawia również warunki mieszkaniowe osób o średnich i niskich dochodach. W tym i przyszłym roku na wsparcie budownictwa komunalnego i socjalnego trafi po 500 mln zł, a od 2021 roku – nawet 1 mld zł rocznie.

Prawo

Ponad 70 proc. Polaków jest zadowolonych z działań władz lokalnych. Firmy powinny brać z tego przykład do budowania społecznego kapitału

Po 30 latach funkcjonowania samorządu terytorialnego w Polsce zaufaniem darzy go 2/3 Polaków, a ponad 70 proc. jest zadowolonych z działań lokalnych władz. Jeszcze większy odsetek deklaruje zainteresowanie sprawami lokalnymi – pokazują badania CBOS. – Tak wysoki poziom zaufania i zadowolenia Polaków z samorządu to inspiracja dla sektora przedsiębiorstw, jak prowadzić efektywny dialog i budować kapitał społeczny – podkreślają eksperci Krajowej Izby Gospodarczej.

Patronaty Newserii

XXIX Forum Ekonomiczne - Krynica

Bankowość

Spersonalizowane i przejrzyste oferty, doradztwo i budowanie zaufania. Tak banki zabiegają o lojalność klientów

Coraz większa konkurencja w sektorze finansowym oraz zbliżające się wdrożenie dyrektywy PSD2 powodują, że banki muszą szukać elementów, które wyróżnią je na rynku i zbudują grono lojalnych klientów, niezależnie od kanału kontaktu. Kreowanie pozytywnych doświadczeń klientów jest dla banków zwyczajnie opłacalne – w co drugim przypadku pozytywna ocena prowadzi do polecenia jego usług. – Kluczem do sukcesu jest personalizacja, zaufanie oraz wygoda i prostota oferty – wskazuje Aleksandra Gorbacz z Banku Millennium, który niedawno został doceniony za obszar relacji z klientami.

IFA 2019 Berlin

Bankowość

Kurs bitcoina na huśtawce. Najpopularniejsza kryptowaluta może zyskać dzięki uregulowaniu rynku

Od początku tego roku cena bitcoina wzrosła już prawie trzykrotnie. Po załamaniu z 2018 roku najpopularniejsza kryptowaluta znów wróciła do łask inwestorów. Kurs bitcoina na przestrzeni ostatniego miesiąca to jednak ciągła huśtawka, co potwierdza niestabilność kryptowalutowego rynku. Tomasz Rozmus, prezes grupy produktów kryptowalutowych Tokeneo, prognozuje, że wartość bitcoina będzie rosła wraz z postępującymi regulacjami. – Wszystko rozchodzi się o to, żeby powstały odpowiednie przepisy, które pozwolą wejść na ten rynek dużemu, instytucjonalnemu kapitałowi – ocenia.

Złote Spinacze 2019