Newsy

Nowelizacja specustawy terminalowej w Senacie. Umożliwi powstanie 3,4 tys. km gazociągów i zmniejszy zależność energetyczną od Rosji

2014-05-21  |  06:55

Dzięki nowelizacji specustawy terminalowej z 2009 r. w Polsce może powstać blisko 3,5 tys. km nowych gazociągów. Dziś zmianą prawa zajmie się Senat. W początkowym etapie gazoport będzie mógł przyjmować 5 mld metrów sześciennych gazu, czyli jedną trzecią polskiego zapotrzebowania. Pozwoli to na uniezależnienie się od Rosji i stworzy podwaliny proponowanej przez premiera Tuska europejskiej Unii Energetycznej.

Przede wszystkim uniezależniamy się od jednego, wschodniego kierunku dostaw gazu. Zużywamy około 15 mld metrów sześciennych tego surowca rocznie. Dzięki terminalowi mamy przygotowane możliwości odbioru, praktycznie z całego świata, bo i z kierunku afrykańskiego, i amerykańskiego, i azjatyckiego, gazu skroplonego w ilości 5 mld metrów sześciennych, a więc 30 proc. naszego zapotrzebowania. Kolejne 30 proc. wydobywamy z własnych źródeł – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Włodzimierz Karpiński, minister skarbu państwa. – Zaopatrzenie w gaz naszych przedsiębiorców i gospodarstw domowych będzie więc bardzo zrównoważone, co podniesie bezpieczeństwo energetyczne kraju.

Dostawy gazu poprzez terminal skroplonego gazu ziemnego (LNG) w Świnoujściu będą realizowane od 2015 r. W 2009 r. przyjęta została specustawa terminalowa, która ułatwiła proces inwestycyjny dotyczący nie tylko samego gazoportu, lecz także towarzyszących mu instalacji przesyłowych, czyli rurociągów. Nowelizacja, którą pod koniec kwietnia przyjął jednogłośnie Sejm, dziś trafi pod obrady Senatu.

Jak podkreśla Karpiński, dzięki nowelizacji ustawy terminalowej możliwe będzie jeszcze lepsze wykorzystanie możliwości gazoportu. Po jego rozbudowie może on przyjmować nawet 7,5 mld metrów sześciennych LNG rocznie. Nowelizacja umożliwi nie tylko skuteczniejsze rozprowadzenie gazu w kraju, lecz także włączenie się w system rurociągów europejskich.

Zmiana przepisów pozwala nam na szybkie, skuteczne przeprowadzenie procesów inwestycyjnych dla rurociągów gazowych o długości prawie 3,5 tysiąca kilometrów. Będziemy mogli skutecznie rozprowadzać na terenie kraju gaz skroplony, a także ten gaz, który będziemy mogli przyjmować z innych kierunków dzięki interkonektorom łączącym nas z sąsiadami, czyli Niemcami, Czechami czy Słowakami – mówi Włodzimierz Karpiński.

Dodaje, że rurociągi zbudowane dzięki nowelizacji ustawy terminalowej podniosą bezpieczeństwo energetyczne kraju i całej Unii Europejskiej. Nowe prawo ułatwi m.in. realizację korytarza energetycznego od Morza Bałtyckiego do Adriatyku. Karpiński podkreśla, że to praktyczne działanie, które realizuje proponowaną przez premiera Donalda Tuska ideę Unii Energetycznej.

Nowelizacja ma ułatwić budowę gazociągów m.in. poprzez nadanie nowych uprawnień administracyjnych wojewodom oraz ujednolicenie zasad związanych z decyzjami lokalizacyjnymi. Inwestorzy nie będą musieli na przykład uzyskiwać oddzielnej zgody wojewody na wycinkę drzew po uzyskaniu decyzji lokalizacyjnej. Zwiększy się też zakres inwestycji, które będą mogły być realizowane w ramach specustawy.

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju pracuje nad ustawą korytarzową, która usprawni realizacje inwestycji służących celom publicznym w sensie inwestycyjnym. Zrobiliśmy wycinkową ustawę dotyczącą terminalu i instalacji towarzyszących i poprzez usprawnienie procesu inwestycyjnego możemy odblokować potencjał spółek Skarbu Państwa, które już mają w swoim portfelu projekty inwestycyjne o wartości 18 mld złotych – zapowiada Karpiński.

Przypomina, że w latach 2004–2006 w Polsce w ramach starych przepisów zbudowano tylko ok. 90 km gazociągów. W latach 2007–2013 powstało ok. 1200 km, w tym 940 km objętych specustawą terminalową obowiązującą od 2009 r. (poza samym gazoportem w Świnoujściu). Dzięki nowelizacji ustawy otwiera się możliwość budowy kolejnych 3,4 tys. km gazociągów.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Green Industry Summit 2024

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Farmacja

Transport

Branża lotnicza zmaga się z niedoborem kadr. Brakuje przede wszystkim mechaników lotniczych

Według Alton Aviation Consultancy koszty naprawy i remontów silników wzrosły z 31 mld dol. przed pandemią do 58 mld dol. w tym roku. Rośnie też zapotrzebowanie na pracowników – w ciągu najbliższych 20 lat na świecie będzie potrzebnych niemal 770 tys. mechaników lotniczych. Tylko w Polsce już teraz brakuje kilku tysięcy wyspecjalizowanego personelu.  – Brak kadr spowalnia nasz rozwój. Obecnie potrzebujemy kilkuset wyspecjalizowanych osób – ocenia Aleksandra Juda, prezes LOT Aircraft Maintenance Services.

DlaWas.info

Problemy społeczne

Obecna technologia sztucznej inteligencji nie stanowi zagrożenia dla istnienia ludzkości. Nie jest zdolna do samodzielnego myślenia i planowania

Duże modele językowe, takie jak ChatGPT, nie potrafią samodzielnie nabywać nowych umiejętności, rozumować czy planować. Nie stanowią więc egzystencjalnego zagrożenia dla ludzkości – dowiedli naukowcy, którzy przeanalizowali możliwości dużych modeli językowych właśnie pod takim kątem. Nie oznacza to jednak, że narzędzia te nie stanowią żadnego zagrożenia. Wykorzystane niewłaściwie już dziś służą chociażby do szerzenia dezinformacji.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.