Newsy

Lubawa spodziewa się nowych kontraktów w ramach planu modernizacji sił zbrojnych

2014-06-03  |  06:20

Lubawa liczy na nowe kontrakty związane z programem modernizacji polskich sił zbrojnych pomimo przegranej w przetargu na hełmy dla spadochroniarzy. Jako spółka strategiczna dla bezpieczeństwa kraju korzysta na przetargowym kryterium polonizacji, czyli transferu technologii i produkcji sprzętu w Polsce, i rozszerza ofertę. Dzięki współpracy z holenderskim koncernem Ten Cate zaoferuje elementy balistyczne do samolotów, śmigłowców i okrętów. Drugim kluczowym dla Lubawy obszarem działalności jest rozwój współpracy z przedsiębiorcami. 

Stawiamy nacisk na bardzo intensywny udział w trwającym programie modernizacji sił zbrojnych – zapowiada w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Marcin Kubica, prezes zarządu Lubawa SA. – Czy przełoży się to na sprzedaż w kolejnym kwartale? Moja odpowiedź brzmi ,,nie’’, ponieważ w tej branży tak szybko to nie działa. Prowadzimy dziś działania zarówno krótkoterminowe, czyli aktywne uczestnictwo w sprzedaży i promocji naszych produktów na rynkach krajowych i zagranicznych, jak i działania długofalowe.

Kubica podkreśla, że Lubawa zamierza uczestniczyć w programie modernizacji sił zbrojnych w wielu obszarach. Spółka liczyła na sprzedaż hełmów bojowych dla spadochroniarzy, ale pod koniec maja zwycięzcą przetargu została spółka MASKPOL. Lubawa oferuje także stroje pirotechniczne zabezpieczające przed wybuchami, osłony pirotechniczne oraz pojemniki na amunicję. Lubawa chce także zwiększyć obecność w sektorze balistyki dla pojazdów, okrętów, samolotów i śmigłowców. Skorzysta na porozumieniu podpisanym z holenderskim koncernem Ten Cate, który specjalizuje się m.in. w tego typu elementach.

To jest koncern, który notuje obroty roczne na poziomie blisko miliarda euro, jest jednym z liderów w tym segmencie rynku na świecie, posiada wiele fabryk w Europie i Stanach Zjednoczonych i wybrał Lubawę jako swojego partnera w Europie Środkowo-Wschodniej. To do naszych zakładów będzie następował teraz transfer technologii z koncernu Ten Cate i polonizacja tych systemów w celu złożenia oferty naszym odbiorcom na terenie kraju – zapowiada Kubica.

Z kolei dzięki współpracy z czeskim partnerem Lubawa opracowała nowe fotele antywybuchowe. Jak podkreśla Kubica, oferta spółki wykracza poza tradycyjne obszary namiotów i kamizelek balistycznych. Dodaje, że nowe produkty odpowiadają potrzebom polskiego wojska. Na przykład systemy balistyczne dla śmigłowców są powiązane z trwającą procedurą wyboru 70 śmigłowców wielozadaniowych.

Kubica ma nadzieję, że w trwającym do 2022 r. planie modernizacji technicznej sił zbrojnych Lubawa odegra poważną rolę z uwagi na kryterium polonizacji. Daje to spółce, wpisanej na listę firm strategicznych dla bezpieczeństwa państwa, przewagę nad zagranicznymi konkurentami.

– Myślę, że mamy duże szanse na to, żeby w kolejnym kwartale, przynajmniej w obszarze podpisanych kontraktów, poprawić naszą pozycję pod względem przychodów – ocenia Kubica. Dodaje: – Sytuacja się nieco skomplikowała jeżeli chodzi o rynek zamówień publicznych w Polsce, ponieważ te zamówienia proceduje się według nowych przepisów, które zakładają dwuetapowy proces uczestnictwa w postępowaniu. To powoduje wydłużenie postępowania o co najmniej dwa miesiące.

Lubawa zainteresowana jest też współpracą z przedsiębiorcami. Rozwój relacji business to business to kolejny strategiczny cel koncernu.  Zainteresowaniem cieszą się m.in. osłony na amunicję. Lubawa dostarcza już także składniki paliwowe oraz pływaki do śmigłowców produkowanych przez lubelskie zakłady Agusty Westland.

Kubica dodaje, że dzięki współpracy z takimi koncernami, jak Sikorsky, Boeing czy Airbus, z którymi spółka prowadzi rozmowy, Lubawa może uniezależnić się od zamówień z resortów obrony i spraw wewnętrznych. Przypomina, że w ramach grupy wiele spółek notuje dobre wyniki w zupełnie innych sektorach.

W przypadku Litex Promo te produkty to nośniki reklamy zewnętrznej  jest stały progres i myślę, że będzie utrzymany w kolejnych okresach. Jeżeli chodzi o spółkę Miranda, produkty to tkaniny, dzianiny techniczne, rozwija się współpraca z siecią Ikea. Rozwijamy również relacje z partnerami z przemysłu automotive – wylicza Kubica.

Czytaj także

Transmisje online

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Biznes apeluje o wdrożenie pakietu Omnibus. Chodzi o zmniejszenie obowiązków związanych z ESG

Europejski biznes zaapelował do instytucji unijnych o szybkie przyjęcie pierwszego tzw. pakietu Omnibus. To zestaw propozycji KE, który ma uprościć obowiązki firm związane z dyrektywą CSRD dotyczącą m.in. oceny wpływu działalności na środowisko. Eksperci podkreślają jednak, że fakt, iż będzie więcej czasu na wdrożenie wymogów czy że mniej firm będzie objętych regulacjami, nie oznacza, że biznes może zaprzestać przygotowań.

Problemy społeczne

Unia Europejska chce wzmocnić prawa kobiet. Zapowiadane działania będą dotyczyć m.in. równości w zatrudnieniu czy zwalczania przemocy

Jedna na trzy kobiety w Unii Europejskiej doświadcza przemocy fizycznej lub seksualnej. Mniej kobiet niż mężczyzn pracuje zawodowo, mniej pełni też rolę kierowniczą, za to więcej pracuje na gorzej płatnych stanowiskach. Panie zarabiają też średnio o 12 proc. mniej niż mężczyźni – wynika z danych Komisji Europejskiej. Opracowana mapa drogowa na rzecz praw kobiet ma pomóc wyrównywać szanse na rynku pracy i w dostępie do edukacji, ale też walczyć z przemocą wobec kobiet – zarówno fizyczną, jak i ekonomiczną.

Edukacja

W cyfrowym świecie spada umiejętność koncentracji. Uważność można ćwiczyć od najmłodszych lat

Poziom koncentracji młodzieży funkcjonującej w trybie multiscreeningu spada poniżej poziomu umożliwiającego efektywną naukę – wskazują eksperci NASK. Cyfrowe bodźce sprawiają, że mniejsza jest też zdolność do głębokiego przetwarzania informacji. By poradzić sobie z wyzwaniami, jakie wiążą się z rozwojem cyfrowym, kluczowe jest rozwijanie umiejętności społecznych od najmłodszych lat, m.in. uważności. Fundacja Orange w ramach programu MegaMisja chce budować takie kompetencje u przedszkolaków i młodszych uczniów.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.