Newsy

WB Electronics chce dzięki przetargom MON zrównać sprzedaż krajową z przychodami z eksportu

2014-09-16  |  06:40

Prawie 80 proc. przychodów WB Electronics pochodzi z eksportu. Firma z Ożarowa Mazowieckiego chce w najbliższych latach stopniowo zwiększać sprzedaż w kraju, tak by przychody z polskiego rynku i z zagranicy się wyrównały. Mają to umożliwić programy MON, w których spółka bierze lub zamierza wziąć udział. Poza dostarczaniem rozwiązań dla wojska WB Electronics stawia również na innowacyjne produkty dla energetyki i kolei.

 – Obecnie jesteśmy przedsiębiorstwem bardzo proeksportowym – mówi Piotr Wojciechowski, prezes WB Electronics. – W tym roku według naszych analiz prawie 80 proc. przychodów będzie pochodzić z eksportu. Tylko za ok. 20 proc. odpowiadają zamówienia z Polski. Patrząc jednak na projekcje związane z programami, które ma ogłosić Ministerstwo Obrony Narodowej, sądzę, że w najbliższym czasie proporcje te mogą się wyrównać. Eksport również wzrośnie, ale liczę na to, że zamówienia krajowe dogonią zagraniczne.

Według prezesa WB Electronics firma generuje pokaźne zyski dzięki wysokiej marży, którą udaje się utrzymać dzięki pozostawieniu produkcji w kraju i rezygnacji z usług zagranicznych podwykonawców. Wysokie wpływy zapewnia też sprzedaż na rynki zagraniczne, która jest bardziej rentowna niż dostawy na krajowy rynek.

Pracujemy przede wszystkim w Polsce, nie pośredniczymy w kupowaniu i odsprzedawaniu, bo w tym biznesie marża jest dla nas zbyt mała. Wolimy tworzyć własne, unikalne produkty. Przygotowujemy je i wytwarzamy całkowicie w Polsce, siłami krajowych pracowników – informuje Wojciechowski. – Większość naszych produktów sprzedajemy za granicą, gdzie osiągamy najlepsze efekty ekonomiczne, polski rynek traktujemy bardzo szczególnie, oferując nasze wyroby i rozwiązania na bardzo dobrych warunkach dla naszego odbiorcy.

Sztandarowym projektem dla przedsiębiorstwa z Ożarowa Mazowieckiego jest obecnie budowa samolotu bezzałogowego pod roboczą nazwą Manta. WB Electronics wraz z konsorcjum firm i ośrodków badawczo-rozwojowych liczy na zamówienia MON w tym zakresie.

To jest dosyć unikalne rozwiązanie w skali światowej – twierdzi Wojciechowski. – Ma cechy zwykłego samolotu bezzałogowego, ale potrafi pionowo startować i  lądować. To jest system, który powinien wspaniale służyć przede wszystkim polskiej armii. Ale w przyszłości mamy nadzieję, że stanie się także naszym kolejnym hitem eksportowym.

Firma uruchomiła także produkcję nowego typu bezpiecznej radiostacji szerokopasmowej pod nazwą PERAD, którą zaprezentowała po raz pierwszy podczas tegorocznych targów uzbrojenia w Paryżu.

Będzie ona częścią projektu żołnierz XXI wieku, czyli programu Tytan. To wielkie osiągnięcie techniczne, bo dzięki niej Polska dołączyła do grona liderów w tym zakresie, kilku krajów, które tego typu realizacje stworzyły – zapewnia prezes zarządu WB Electronics. – Projekty związane z łącznością radiową to kierunek rozwoju naszej spółki Radmor. W ramach projektu Guarana realizowanego na zlecenie, którego liderem jest Radmor, firma stworzy w przyszłości całkowicie nowoczesną platformę komunikacji bezprzewodowej.

Zapewnia jednak, że firma nie będzie koncentrować się tylko na dostawach rozwiązań dla wojska. Trwają prace nad produktami przeznaczonymi m.in. dla branży energetycznej i kolejowej. Należąca do grupy WB spółka MindMade pracuje nad projektami, które są częścią systemu zarządzającego sieciami energetycznymi (tzw. smart).

Prócz tego mamy bardzo dobre systemy dla kolejnictwa zarządzania zwrotnicami i ich rozmrażania – robi to nasza kolejna spółka Arex z Gdyni – mówi Wojciechowski.

Obecnie przedsiębiorstwo z Ożarowa Mazowieckiego zatrudnia ponad 800 osób, w tym około 400 inżynierów.

Jesteśmy ogromnym ośrodkiem badawczo-rozwojowym, który prowadzi wiele prac o innowacyjnym potencjale. Mam nadzieję, że przyczynimy się do modernizacji polskiej gospodarki, która nie była dotychczas znana z wielu nowoczesnych rozwiązań – mówi Wojciechowski.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.