Mówi: | Michał Szaniawski, wiceprezes ARP Tomasz Wilczak, członek zarządu, wiceprezes ds. technicznych PGNiG Termika Dariusz Szewczyk, prezes i współwłaściciel ICS Industrial Combustion Systems |
PGNiG Termika przy pomocy ARP szuka innowacji
PGNiG Termika chce skorzystać z osiągnięć technologicznych polskich firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP). W zorganizowanym przez Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA wspólnie z Agencją Rozwoju Przemysłu konkursie wybrano trzy nowatorskie projekty. Mogą one przyczynić się do usprawnienia procesów produkcji oraz zmniejszenia wpływu produkcji energii na środowisko. PGNiG Termika liczy, że rozmowy z pomysłodawcami zakończą się podpisaniem kontraktów.
– W PGNiG Termika chcemy wdrożyć innowacje w zakresie oczyszczania spalin, czystych technologii węglowych, dzięki którym będziemy mogli lepiej i efektywniej wykorzystywać węgiel – nasze podstawowe paliwo, którego spalamy ponad 2,5 mln ton rocznie – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Tomasz Wilczak, członek zarządu, wiceprezes zarządu ds. technicznych PGNiG Termika.
Grupa PGNiG wspólnie z Agencją Rozwoju Przemysłu zorganizowała warsztaty, podczas których dwanaście małych innowacyjnych spółek, zaproszonych do finału konkursu, miało okazję przedstawić swoje pomysły na rozwiązanie istotnych problemów technologicznych, wyspecyfikowanych wcześniej przez adresata nowych idei, czyli PGNiG Termika.
To pierwsza edycja tej inicjatywy. PGNiG Termika liczy na nawiązanie współpracy z firmami, które mają zaawansowane technologicznie pomysły i rozwiązania, ale ze względu na niewielką skalę działania brakuje im siły przebicia. Z drugiej strony spółka chce skorzystać z już gotowych patentów, pomagając przy okazji małym polskim firmom w rozwoju.
– Rolą ARP było przede wszystkim pozyskanie czy wyszukanie firm i innych instytucji, które były gotowe zaoferować swoje rozwiązania PGNiG Termika– wyjaśnia Michał Szaniawski, wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu. – To jest inicjatywa, która idealnie wpasowuje się w nową rolę ARP, jako instytucji spinającej małe i średnie przedsiębiorstwa oraz start-upy, które mają wypracowane technologie, z dużymi spółkami Skarbu Państwa, które mogą być konsumentem tych technologii. Często ci innowatorzy nie potrzebują dotacji, tylko dobrego partnera biznesowego, dużego klienta.
Do udziału w warsztatach innowacyjnych pomysłów zgłosiło się niemal sto firm. Z grona tego wybrano dwanaście rozwiązań, które zaproszono do prezentacji w trakcie warsztatów.
– Wśród nich były pomysły dotyczące odazotowania spalin. Jest to bardzo istotny temat do rozwiązania w kontekście wdrażanych w życie nowych dyrektyw emisyjnych, które stawiają przed nami duże wyzwania dotyczące modernizacji instalacji ciepłowniczych – mówi Tomasz Wilczak. – Widzimy też rozwiązania, które mogą się przydać w typowych zastosowaniach ciepłowniczych takie jak, bardziej efektywna kontrola nad sieciami, realizowana np. przy pomocy dronów. Możemy również mieć ciekawą propozycję dotyczącą akumulacji energii.
PGNiG zapewnia, że szykuje dalsze tego typu spotkania.
Wśród wyróżnionych podczas warsztatów znalazła się firma N-energia Nowe Technologie spin-off Politechniki Śląskiej, która zaprezentowała projekt niekatalitycznego obniżania emisji tlenków azotu w instalacjach ciepłowniczych. Wyróżniono także ICS Industrial Combustion Systems, który przedstawił układ oparty o turbinę gazową na zasiarczone gazy niskokaloryczne oraz układ produkcji kwasu siarkowego. Z kolei firma Egovita pokazała projekt związany z mikronizowaniem (ultra rozdrabnianiem) sorbentu wykorzystywanego w procesie odsiarczania spalin.
– Projekty, którymi najbardziej się zainteresowaliśmy to te dotyczące ochrony środowiska. Wszyscy wiemy, że energetyka, w tym przemysł ciepłowniczy będzie musiał spełniać coraz surowsze normy ochrony środowiska. Sami też chcemy zmniejszać wpływ naszej firmy na środowisko – mówi dyrektor Andrzej Rubczyński, odpowiedzialny za przygotowania warsztatu po stronie PGNiG Termika. – Będziemy się teraz przyglądać tym rozwiązaniom i jeżeli eksperci Termiki ocenią, że rozwiązania są rokujące, niewykluczone, że podpiszemy kontrakty na realizację – dodaje.
Czytaj także
- 2024-12-20: Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
- 2024-11-19: Polacy wprowadzają na razie tylko drobne nawyki proekologiczne. Do większych zmian potrzebują wsparcia
- 2024-10-22: Rząd pracuje nad nowymi przepisami o płacy minimalnej. Zmienią one sposób jej obliczania
- 2024-10-23: Polska w końcówce krajów wdrażających w firmach sztuczną inteligencję. Bolączką jest brak kompetencji cyfrowych u menedżerów
- 2024-09-19: Miliard euro ze środków unijnych na rozwój technologii kosmicznych. Z programu Cassini skorzystało już ponad 600 europejskich firm
- 2024-09-10: Polska biotechnologia mierzy się z ogromnym niedofinansowaniem. Mimo to ma duży potencjał rozwoju, w szczególności segment badań klinicznych
- 2024-09-02: Na rynku najmu brakuje większych mieszkań, a popyt na nie rośnie. Coraz popularniejszy może się stać najem domów
- 2024-09-02: Maja Klajda (Miss Polonia 2024): Młodzież i dzieci są teraz mocno przebodźcowane. Od września będę odwiedzać szkoły i szerzyć wśród uczniów wiedzę na temat pomocy psychologicznej
- 2024-07-26: Polskie firmy z szansą na zdobycie azjatyckich rynków. Mogą otrzymać wsparcie na promocję podczas Expo 2025 w Osace
- 2024-07-25: Polscy producenci gier coraz mocniej obecni na zagranicznych rynkach. Wykorzystanie nowych technologii, w tym sztucznej inteligencji, może zwiększyć ich konkurencyjność
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
Agencja Badań Medycznych w przyszłym roku planuje ogłosić dwa konkursy. Pierwszy z nich dotyczy niekomercyjnych badań klinicznych z przewidywaną alokacją w wysokości 200 mln zł, drugi – niekomercyjnych eksperymentów badawczych z pulą w wysokości 75 mln zł. ABM zapowiada, że w 2025 roku skupi się na badaniach własnych, a także budowie rozwoju współpracy międzynarodowej.
Handel
Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.
Finanse
Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.