Newsy

Polacy przy budowie domów zwracają uwagę na jakość materiałów. Liczy się energooszczędność i trwałość

2017-04-19  |  06:35

Przy budowie domów koszty przestają mieć decydujące znaczenie. Liczą się terminowość, fachowy wykonawca i właściwy dobór materiałów, który gwarantuje trwałość inwestycji. Polacy mają też coraz większą wiedzę o materiałach budowlanych. Chętniej sięgają po ekologiczne rozwiązania i coraz więcej osób decyduje się na pozyskiwanie energii ze źródeł odnawialnych. Polacy wiedzą, że w dłuższej perspektywie użycie ekologicznych materiałów daje oszczędności w eksploatacji domów – ocenia Bartosz Pilch z firmy SIG.

– W dużym stopniu to, czy Polacy budują na własną rękę, czy wolą gotowe domy lub mieszkania, zależy od miejsca ich zamieszkania. W dużych miastach dominuje budownictwo deweloperskie wielorodzinne, w związku z tym mamy większy wybór gotowych domów i mieszkań. Natomiast na terenach wiejskich budujemy przeważnie na własną rękę, bo inwestycji deweloperskich tam raczej nie ma – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Bartosz Pilch, dyrektor ds. marketingu i e-commerce w SIG, firmie dystrybuującej materiały i systemy budowlane.

Z „Raportu o budowie domów w Polsce” przygotowanego przez serwis Oferteo.pl wynika, że większość osób (59 proc.) decyduje się na budowę domu według kupionego i gotowego projektu. Pozostali decydują się na projekt indywidualny. Najwięcej domów powstaje już od lat na terenach wiejskich i w średnich miastach.

– Zdecydowanie częściej decydujemy się oddać budowę w ręce fachowców. Budowa metodami gospodarczymi jeszcze występuje, ale w coraz większym stopniu jest wypierana przez profesjonalne ekipy – wskazuje Pilch.

Najczęściej szukamy jednej ekipy do budowy domu w stanie surowym, do pozostałych prac wybieramy wyspecjalizowane grupy. Choć rzadko sami decydujemy się na budowę własnymi siłami, większość z nas sama wybiera materiały budowlane.

– Polacy mają ogólną wiedzę na tematy budowlane. Wiemy co nieco o procedurach, procesach, mamy ogólną wiedzę na tematy związane z materiałami budowlanymi. Ale gdy wejdziemy nieco głębiej, wiedza okazuje się dosyć powierzchowna, np. przy izolacjach budowlanych klienci zwracają uwagę na jej grubość, a nie współczynnik przenikania ciepła – mówi ekspert firmy SIG.

Jeszcze kilka lat temu najważniejsza przy budowie domu była jak najkrótsza realizacja inwestycji i niska cena. Obecnie liczy się jakość wykonania, tak by dom był możliwie trwały.

– Do kluczowych obszarów na pewno należy terminowość wykonania inwestycji, fachowość wykonawcy, dobór właściwych materiałów. Natomiast cena nie jest już dominującym kryterium – ocenia Bartosz Pilch.

Zaczynamy zwracać uwagę na pochodzenie materiałów oraz ich wpływ na środowisko. Wybieramy takie produkty, które gwarantują solidność wykonania i większą energooszczędność. Wiąże się to z rozporządzeniem ministra infrastruktury. Do końca 2020 roku zgodnie z dyrektywą w sprawie charakterystyki energetycznej budynków wszystkie powinny być budynkami o niemal zerowym zużyciu energii.

– Polacy mają coraz większą świadomość istotności i wpływu na środowisko tych produktów, których używają. Zdają sobie sprawę z tego, że w dłuższej perspektywie użycie lepszych materiałów powoduje oszczędności w eksploatacji domów – wskazuje dyrektor ds. marketingu i e-commerce w SIG.

Pomocni w wyborze materiałów są doradcy w sklepach budowlanych czy porady podczas targów budowlanych. Często korzystamy z opinii zamieszczonych w internecie i porównywarki cen.

– Zwracamy uwagę na pochodzenie materiałów, na ich jakość, choć czasem nie do końca jesteśmy w stanie jej właściwie ocenić. W tym wypadku pomocą służy nam internet, gdzie można znaleźć informacje o produktach, ich dane techniczne, porównać je, a nawet kupić – podkreśla Pilch.

Polacy są przywiązani do tradycyjnych materiałów budowlanych, także przy wyborze systemów ogrzewania kierujemy się sprawdzonymi rozwiązaniami. Najpopularniejsze są ogrzewanie gazowe i elektryczne (40 proc.), materiały opałowe – przede wszystkim ekogroszek (30 proc.) czy podłączenie do sieci miejskiej. Coraz więcej osób decyduje się na pozyskiwanie energii ze źródeł odnawialnych. Szacuje się, że 15 proc. wybiera pompę ciepłą, a 7 proc. kolektory słoneczne.

– Wciąż najczęściej stosowanym typem ogrzewania jest ogrzewanie gazowe. Stosujemy również ogrzewanie np. na pelet oraz ogrzewanie elektryczne. Często łączymy to z pompami ciepła oraz coraz częściej z rekuperacją, która nie tylko pozwala nam odzyskiwać ciepło z wywietrzonego powietrza, lecz także zachować jego lepszą jakość wewnątrz domu – przekonuje Bartosz Pilch.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Ochrona środowiska

Transport

Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

Konsument

Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.