Mówi: | Łukasz Górnicki |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa |
Spółki kolejowe inwestują w zwiększenie bezpieczeństwa pracowników
Ochrona zdrowia pracowników i bezpieczeństwo pracy to dla firm z branży kolejowej trudne zadanie. Wprawdzie kwestie te są regulowane przez bardzo szczegółowe przepisy, ale od spółek wymaga to znaczących inwestycji i starań. Największym zagrożeniem dla bezpieczeństwa jest rutyna.
– Na kolei obowiązuje szereg bardzo szczegółowych przepisów. Mogłoby się wydawać, że to wystarczy, aby praca była bezpieczna – nic bardziej mylnego. Trzeba dbać o bezpieczeństwo każdego dnia i walczyć z największym wrogiem, jakim jest rutyna – mówi agencji informacyjnej Newseria Łukasz Górnicki, prezes zarządu PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa. – Zarząd LHS w ostatnim czasie podjął bardzo dużo decyzji, które mają się przyczynić do podniesienia bezpieczeństwo.
PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa to znaczący pracodawca w południowo-wschodniej Polsce – zatrudnia blisko 1,3 tys. osób. Kwestie bezpieczeństwa dotyczą również kilkuset współpracujących z PKP LHS firm.
– To dbanie o bezpieczeństwo zaczyna się od najprostszych rzeczy, od chodzenia w kasku tam, gdzie jest to wymagane, od używania odpowiednich narzędzi tam, gdzie muszą być one użyte w odpowiedni sposób, aż po inwestycje, które powodują, że praca naszych pracowników jest bezpieczna – wyjaśnia Łukasz Górnicki.
Za te działania i inwestycje spółka została nagrodzona w konkursie organizowanym przez Państwową Inspekcję Pracy „Pracodawca – organizator pracy bezpiecznej”. Podczas gali podsumowującej konkurs, która odbyła się na Zamku Królewskim w Warszawie, spółka PKP LHS otrzymała nagrodę i została wpisana na Złotą Listę Pracodawców.
W prace nad zwiększaniem bezpieczeństwa pracy zaangażowani są też sami pracownicy. Jak podkreśla prezes Górnicki, jest to jeden z elementów szeroko prowadzonego wolontariatu pracowniczego. Zatrudnieni w PKP LHS włączają się również w akcje na rzecz ochrony środowiska. Spółka jest organizatorem cyklicznej akcji sprzątania Roztoczańskiego Parku Narodowego – na początku października 2015 roku już po raz czwarty odbyła się akcja wolontariatu pracowniczego o nazwie „EKOlogiczni”. Za swoją aktywność firma otrzymała wyróżnienie w raporcie „Społeczna odpowiedzialność biznesu” przygotowywany cyklicznie przez „Gazetę Finansową” oraz portal RaportCSR.pl.
– Działamy na rzecz przyrody, czyli bierzemy czynny udział w sprzątaniu Roztoczańskiego Parku Narodowego. Podejmujemy też działania, które mają przyczynić się do tego, żeby nasza działalność przewozowa jak najmniej niekorzystnie wpływała na środowisko – mówi prezes zarządu PKP LHS.
W swoich działaniach PKP LHS koncentruje się też na minimalizowaniu wpływu eksploatacji linii kolejowej na przyrodę parku. Jak podkreśla Górnicki, przewóz ciężkich ładunków na linii o długości ponad 400 km może być uciążliwy dla osób mieszkających w jej pobliżu, dlatego spółka inwestuje np. w wyciszanie torów czy bardziej ekologiczne lokomotywy.
Czytaj także
- 2024-12-19: Polska centralna przyciąga coraz więcej inwestycji. W Łodzi powstaje nowe centrum dystrybucyjne dla Della
- 2024-12-12: Nowe obowiązki dla e-sklepów. Wchodzi w życie rozporządzenie o bezpieczeństwie produktów
- 2024-12-06: Polska nie powołała jeszcze koordynatora ds. usług cyfrowych. Projekt przepisów na etapie prac w rządzie
- 2024-12-02: Wzmocniona ochrona ponad 1,2 mln ha lasów. Część zostanie wyłączona z pozyskiwania drewna
- 2024-12-16: Pierwsze lasy społeczne wokół sześciu dużych miast. Trwają prace nad ustaleniem zasad ich funkcjonowania
- 2024-12-13: Do lutego 2025 roku państwa ONZ muszą przedstawić swoje nowe zobowiązania klimatyczne. Na razie emisje gazów cieplarnianych wciąż rosną
- 2024-12-05: Walka z globalnym wylesianiem przesunięta o rok. Rozporządzenie UE prawdopodobnie zacznie obowiązywać dopiero w grudniu 2025 roku
- 2024-12-03: W rządowym planie na rzecz energii i klimatu zabrakło konkretów o finansowaniu transformacji. Bez tego trudno będzie ją przeprowadzić
- 2024-12-09: Firmy nie znają korzyści z wdrażania zrównoważonego rozwoju. Swój ślad węglowy mierzy tylko co piąta firma
- 2024-11-21: Prawa dzieci wciąż nie są wszędzie respektowane i chronione. W Polsce brakuje ważnego mechanizmu ochrony międzynarodowej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Dwa konkursy w Agencji Badań Medycznych w 2025 roku. Do wzięcia 275 mln zł
Agencja Badań Medycznych w przyszłym roku planuje ogłosić dwa konkursy. Pierwszy z nich dotyczy niekomercyjnych badań klinicznych z przewidywaną alokacją w wysokości 200 mln zł, drugi – niekomercyjnych eksperymentów badawczych z pulą w wysokości 75 mln zł. ABM zapowiada, że w 2025 roku skupi się na badaniach własnych, a także budowie rozwoju współpracy międzynarodowej.
Handel
Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
Polska wciąż cieszy się w świecie renomą cenionego producenta mięsa drobiowego. Na eksport trafia ok. 60 proc. rocznej produkcji, czyli prawie 2 mln t. Polscy producenci walczą o silną pozycję na zagranicznych rynkach. Priorytetem jest dla nich ponowne uruchomienie eksportu do Chin, który został wstrzymany pięć lat temu ze względu na ptasią grypę. Trwa dopracowywanie szczegółów porozumienia w tej sprawie.
Finanse
Zbiórki internetowe przestały się już kojarzyć wyłącznie z finansowaniem leczenia. Ludzie zbierają także na podstawowe potrzeby i realizację marzeń
Połowa Polaków wspiera zbiórki charytatywne online – wynika z raportu przygotowanego przez SW Research dla Allegro. Najczęściej przekazujemy datki na pomoc humanitarną związaną z kataklizmami, wsparcie chorych, pomoc dzieciom czy zwierzętom. Jeszcze do niedawna zbiórki internetowe kojarzyły się głównie z finansowaniem terapii czy rehabilitacji dla ciężko chorych, ale coraz częściej ludzie zbierają na podstawowe potrzeby, takie jak żywność czy opał na zimę, ale również na realizację marzeń.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.