Mówi: | Pablo Padrutt, szef Sekcji Ekonomicznej, Finansowej i Naukowej, Ambasada Szwajcarii w Polsce Jürg Burri, ambasador Szwajcarii w Polsce |
Szwajcaria liderem innowacji na rzecz klimatu. To może być perspektywiczny obszar współpracy z polskimi firmami
Szwajcaria jest postrzegana jako jeden z liderów innowacji, które mogą się przyczynić do transformacji energetycznej i osiągnięcia całkowitej neutralności klimatycznej w 2050 roku. Takie technologie, opracowane przez szwajcarskie firmy i naukowców, można do 18 listopada br. zobaczyć na wystawie „Cleantech – technologia dla zielonej przyszłości” zorganizowanej w warszawskim centrum innowacji Venture Café Warsaw. – Czyste technologie to doskonałe pole do współpracy między Szwajcarią i Polską – podkreślają przedstawiciele Ambasady Szwajcarii, organizatora wystawy. W najbliższych miesiącach technologie te zostaną pokazane również w innych miastach Polski.
– Wiele osób kojarzy Szwajcarię głównie z górami, serem, czekoladą i Heidi, ale jesteśmy też krajem zaawansowanych technologii. ONZ konsekwentnie stawia Szwajcarię na czele rankingu najbardziej innowacyjnych państw na świecie. Naszym zdaniem to właśnie innowacje są kluczem do osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju ONZ i zerowej emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Dlatego intensywnie inwestujemy w czyste technologie. Widzimy też bezprecedensowy wzrost w tym sektorze, który zatrudnia już 5 proc. szwajcarskich pracowników, i ten odsetek szybko rośnie – mówi agencji Newseria Biznes Pablo Padrutt, szef Sekcji Ekonomicznej, Finansowej i Naukowej Ambasady Szwajcarii w Polsce.
W tegorocznym Światowym Rankingu Innowacji, publikowanym przez Światową Organizację Własności Intelektualnej, jedną z 16 organizacji wyspecjalizowanych ONZ, Szwajcaria po raz kolejny znalazła się na pierwszym miejscu. Doceniono ją m.in. za szybki rozwój technologiczny i infrastrukturę. Polska uplasowała się w tym zestawieniu dopiero na 40. pozycji.
– W Polsce jest ponad 200 szwajcarskich firm i większość z nich bardzo intensywnie wprowadza innowacje. Te firmy przynoszą Polsce dużo nowej wiedzy – prawie wszyscy ich pracownicy to Polacy i to z ich udziałem firmy rozwijają swoje koncepcje – mówi Jürg Burri, ambasador Szwajcarii w Polsce. – Uważamy, że poprzez pokazanie inicjatyw związanych z czystymi technologiami w kilkunastu polskich miastach możemy przybliżyć ten temat ludziom, którzy chcą wprowadzać innowacje i sprawiać, że w przyszłości planeta będzie czystsza i bezpieczniejsza.
Innowacyjne technologie, opracowane przez szwajcarskich naukowców i przedsiębiorców w dziedzinach takich jak gospodarka wodna, rolnictwo, e-mobilność, recykling czy energetyka, są prezentowane na objazdowej wystawie „Cleantech – technologia dla zielonej przyszłości”. W najbliższych tygodniach można ją oglądać m.in. w warszawskim Venture Café Centrum Innowacji Cambridge przy ul. Chmielnej (do 18 listopada).
– Na inaugurację wystawy wybraliśmy warszawskie Cambridge Innovation Center, ponieważ w tym miejscu przedsiębiorcy i ludzie innowacji spotykają się, żeby rozmawiać o przyszłości – mówi Pablo Padrutt. – Wystawę poświęconą czystym technologiom prezentujemy tu przez trzy tygodnie i jest ona ogólnodostępna – każdy może odwiedzić Venture Cafe nie tylko po to, żeby napić się kawy, ale także zapoznać się z 21 panelami wystawy. Można tu zdobyć wiedzę dotyczącą rozwiązań w zakresie czystych technologii i naszych lokalnych partnerów – szwajcarskich firm ABB i Franke.
– W obszarze energetyki ABB dysponuje ogromnym portfolio, ich rozwiązania pozwalają na produkcję bardziej ekologicznych i efektywnych energetycznie silników i maszyn. Z kolei drugim naszym partnerem jest spółka Franke, która zajmuje się budownictwem. W jej działalności chodzi m.in. o ograniczanie energii emitowanej do powietrza na etapie powstawania budynków oraz ich ogrzewania zimą i chłodzenia latem – dodaje Jürg Burri.
Wystawa „Cleantech – technologia dla zielonej przyszłości” jest też dostępna w auli Politechniki Warszawskiej. W sumie do końca 2022 roku będzie można obejrzeć ją w największych miastach Polski, w tym m.in. w Katowicach, Krakowie, Gdańsku, Łodzi, Poznaniu i we Wrocławiu.
– Zaprezentujemy ją w 18 różnych lokalizacjach, w 10 różnych miastach Polski. przede wszystkim na uczelniach ekonomicznych i politechnikach, ale także w przestrzeniach dla start-upów, jak np. właśnie Cambridge Innovation Center w Warszawie. Oczywiście w każdym z tych miejsc liczymy na nawiązanie dialogu, zainspirowanie ludzi, poznanie polskich badaczy, start-upów i decydentów politycznych oraz możliwość porozmawiania z nimi na temat czystych technologii – mówi Pablo Padrutt.
Tematyce cleantech i czystym technologiom, które mają na celu ochronę środowiska naturalnego, ze szczególnym uwzględnieniem energetyki, elektryczności i zrównoważonego budownictwa, był także poświęcony szósty Polsko-Szwajcarski Dzień Innowacji, który odbył się na początku października. Wydarzenie zorganizowane przez Ambasadę Szwajcarii, która obchodzi 100-lecie swojego istnienia w Polsce, było okazją do wymiany doświadczeń między innowacyjnymi ekspertami, politykami, naukowcami i przedsiębiorcami z obu krajów.
– Czyste technologie to doskonałe pole do współpracy między Szwajcarią i Polską. Wiążą nas silne relacje gospodarcze, w Polsce działa 200 szwajcarskich firm, a obroty handlowe sięgają 5 mld franków szwajcarskich rocznie. Jesteśmy przekonani, że udział sektora cleantech w tej współpracy ekonomicznej będzie stale rósł. To bardzo ważne nie tylko dla klimatu, bioróżnorodności i zrównoważonego rozwoju, współpraca w dziedzinie czystych technologii to też szansa gospodarcza – mówi szef Sekcji Ekonomicznej, Finansowej i Naukowej Ambasady Szwajcarii w Polsce.
– Nie możemy uratować świata tylko za pomocą technologii, ale będzie ona odgrywała ogromną rolę w dążeniu do lepszego, mniej zanieczyszczonego środowiska. Tu potrzebne jest większe zaangażowanie nas wszystkich, każdy musi odegrać jakąś rolę. Liczą się nie tylko inteligentne, czyste technologie, ale i polityka oraz mądra strategia – podkreśla ambasador Szwajcarii.
Inauguracja wystawy miała miejsce podczas Thursday Gathering, cyklicznego eventu, który co czwartek gromadzi społeczność innowatorów, przedstawicieli biznesu, nauki, inwestorów i start-upów. Organizatorem wydarzeń jest Fundacja Venture Café Warsaw wraz z partnerami.
Czytaj także
- 2024-04-23: Trwają prace nad szczegółami ścisłej ochrony 20 proc. lasów. Prawie gotowy jest także projekt ws. kontroli społecznej nad lasami
- 2024-04-22: Temperatury w Europie rosną dwukrotnie szybciej niż globalnie. Za tym idą rekordowe zjawiska klimatyczne
- 2024-04-22: Do Polski z Ukrainy uciekło nawet 70 tys. Romów. Ich sytuacja po ponad dwóch latach nadal pozostaje trudna
- 2024-04-15: Mocny wzrost sprzedaży paliw płynnych w 2023 roku. W tym roku popyt napędzą nowe inwestycje
- 2024-04-17: Chiny przygotowują się do ewentualnej eskalacji konfliktu z USA. Mocno inwestują w swoją niezależność energetyczną i technologiczną
- 2024-04-18: Polacy mało wiedzą o instytucji rodzicielstwa zastępczego. Dwie trzecie społeczeństwa nigdy nie spotkało się z tym pojęciem
- 2024-04-18: Padają kolejne rekordy generacji energii z OZE. Przez jakość sieci duży potencjał wciąż jest niezagospodarowany
- 2024-04-08: PGE przygotowuje się na duże inwestycje. Kluczowe są projekty z obszaru morskiej energetyki wiatrowej oraz sieci dystrybucyjnej
- 2024-04-10: Co czwarty mikro- i mały przedsiębiorca pracuje 40–60 godzin tygodniowo. Ostrożnie podchodzą do planowania inwestycji i zwiększania zatrudnienia
- 2024-04-03: Klimat i energetyka zdominowały dyskusje przed wyborami samorządowymi. Wyborcy oczekują zielonych zmian i taniej energii [DEPESZA]
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.
Ochrona środowiska
Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat
Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.
Finanse
72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.