Mówi: | Pablo Padrutt, szef Sekcji Ekonomicznej, Finansowej i Naukowej, Ambasada Szwajcarii w Polsce Jürg Burri, ambasador Szwajcarii w Polsce |
Szwajcaria liderem innowacji na rzecz klimatu. To może być perspektywiczny obszar współpracy z polskimi firmami
Szwajcaria jest postrzegana jako jeden z liderów innowacji, które mogą się przyczynić do transformacji energetycznej i osiągnięcia całkowitej neutralności klimatycznej w 2050 roku. Takie technologie, opracowane przez szwajcarskie firmy i naukowców, można do 18 listopada br. zobaczyć na wystawie „Cleantech – technologia dla zielonej przyszłości” zorganizowanej w warszawskim centrum innowacji Venture Café Warsaw. – Czyste technologie to doskonałe pole do współpracy między Szwajcarią i Polską – podkreślają przedstawiciele Ambasady Szwajcarii, organizatora wystawy. W najbliższych miesiącach technologie te zostaną pokazane również w innych miastach Polski.
– Wiele osób kojarzy Szwajcarię głównie z górami, serem, czekoladą i Heidi, ale jesteśmy też krajem zaawansowanych technologii. ONZ konsekwentnie stawia Szwajcarię na czele rankingu najbardziej innowacyjnych państw na świecie. Naszym zdaniem to właśnie innowacje są kluczem do osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju ONZ i zerowej emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Dlatego intensywnie inwestujemy w czyste technologie. Widzimy też bezprecedensowy wzrost w tym sektorze, który zatrudnia już 5 proc. szwajcarskich pracowników, i ten odsetek szybko rośnie – mówi agencji Newseria Biznes Pablo Padrutt, szef Sekcji Ekonomicznej, Finansowej i Naukowej Ambasady Szwajcarii w Polsce.
W tegorocznym Światowym Rankingu Innowacji, publikowanym przez Światową Organizację Własności Intelektualnej, jedną z 16 organizacji wyspecjalizowanych ONZ, Szwajcaria po raz kolejny znalazła się na pierwszym miejscu. Doceniono ją m.in. za szybki rozwój technologiczny i infrastrukturę. Polska uplasowała się w tym zestawieniu dopiero na 40. pozycji.
– W Polsce jest ponad 200 szwajcarskich firm i większość z nich bardzo intensywnie wprowadza innowacje. Te firmy przynoszą Polsce dużo nowej wiedzy – prawie wszyscy ich pracownicy to Polacy i to z ich udziałem firmy rozwijają swoje koncepcje – mówi Jürg Burri, ambasador Szwajcarii w Polsce. – Uważamy, że poprzez pokazanie inicjatyw związanych z czystymi technologiami w kilkunastu polskich miastach możemy przybliżyć ten temat ludziom, którzy chcą wprowadzać innowacje i sprawiać, że w przyszłości planeta będzie czystsza i bezpieczniejsza.
Innowacyjne technologie, opracowane przez szwajcarskich naukowców i przedsiębiorców w dziedzinach takich jak gospodarka wodna, rolnictwo, e-mobilność, recykling czy energetyka, są prezentowane na objazdowej wystawie „Cleantech – technologia dla zielonej przyszłości”. W najbliższych tygodniach można ją oglądać m.in. w warszawskim Venture Café Centrum Innowacji Cambridge przy ul. Chmielnej (do 18 listopada).
– Na inaugurację wystawy wybraliśmy warszawskie Cambridge Innovation Center, ponieważ w tym miejscu przedsiębiorcy i ludzie innowacji spotykają się, żeby rozmawiać o przyszłości – mówi Pablo Padrutt. – Wystawę poświęconą czystym technologiom prezentujemy tu przez trzy tygodnie i jest ona ogólnodostępna – każdy może odwiedzić Venture Cafe nie tylko po to, żeby napić się kawy, ale także zapoznać się z 21 panelami wystawy. Można tu zdobyć wiedzę dotyczącą rozwiązań w zakresie czystych technologii i naszych lokalnych partnerów – szwajcarskich firm ABB i Franke.
– W obszarze energetyki ABB dysponuje ogromnym portfolio, ich rozwiązania pozwalają na produkcję bardziej ekologicznych i efektywnych energetycznie silników i maszyn. Z kolei drugim naszym partnerem jest spółka Franke, która zajmuje się budownictwem. W jej działalności chodzi m.in. o ograniczanie energii emitowanej do powietrza na etapie powstawania budynków oraz ich ogrzewania zimą i chłodzenia latem – dodaje Jürg Burri.
Wystawa „Cleantech – technologia dla zielonej przyszłości” jest też dostępna w auli Politechniki Warszawskiej. W sumie do końca 2022 roku będzie można obejrzeć ją w największych miastach Polski, w tym m.in. w Katowicach, Krakowie, Gdańsku, Łodzi, Poznaniu i we Wrocławiu.
– Zaprezentujemy ją w 18 różnych lokalizacjach, w 10 różnych miastach Polski. przede wszystkim na uczelniach ekonomicznych i politechnikach, ale także w przestrzeniach dla start-upów, jak np. właśnie Cambridge Innovation Center w Warszawie. Oczywiście w każdym z tych miejsc liczymy na nawiązanie dialogu, zainspirowanie ludzi, poznanie polskich badaczy, start-upów i decydentów politycznych oraz możliwość porozmawiania z nimi na temat czystych technologii – mówi Pablo Padrutt.
Tematyce cleantech i czystym technologiom, które mają na celu ochronę środowiska naturalnego, ze szczególnym uwzględnieniem energetyki, elektryczności i zrównoważonego budownictwa, był także poświęcony szósty Polsko-Szwajcarski Dzień Innowacji, który odbył się na początku października. Wydarzenie zorganizowane przez Ambasadę Szwajcarii, która obchodzi 100-lecie swojego istnienia w Polsce, było okazją do wymiany doświadczeń między innowacyjnymi ekspertami, politykami, naukowcami i przedsiębiorcami z obu krajów.
– Czyste technologie to doskonałe pole do współpracy między Szwajcarią i Polską. Wiążą nas silne relacje gospodarcze, w Polsce działa 200 szwajcarskich firm, a obroty handlowe sięgają 5 mld franków szwajcarskich rocznie. Jesteśmy przekonani, że udział sektora cleantech w tej współpracy ekonomicznej będzie stale rósł. To bardzo ważne nie tylko dla klimatu, bioróżnorodności i zrównoważonego rozwoju, współpraca w dziedzinie czystych technologii to też szansa gospodarcza – mówi szef Sekcji Ekonomicznej, Finansowej i Naukowej Ambasady Szwajcarii w Polsce.
– Nie możemy uratować świata tylko za pomocą technologii, ale będzie ona odgrywała ogromną rolę w dążeniu do lepszego, mniej zanieczyszczonego środowiska. Tu potrzebne jest większe zaangażowanie nas wszystkich, każdy musi odegrać jakąś rolę. Liczą się nie tylko inteligentne, czyste technologie, ale i polityka oraz mądra strategia – podkreśla ambasador Szwajcarii.
Inauguracja wystawy miała miejsce podczas Thursday Gathering, cyklicznego eventu, który co czwartek gromadzi społeczność innowatorów, przedstawicieli biznesu, nauki, inwestorów i start-upów. Organizatorem wydarzeń jest Fundacja Venture Café Warsaw wraz z partnerami.
Czytaj także
- 2025-06-05: Naukowcy wzywają do większej ochrony oceanów. Przestrzegają przed groźnym w skutkach przełowieniem stad
- 2025-06-03: Luka cyrkularności w Polsce wynosi 90 proc. Jesteśmy dopiero na początku drogi do obiegu zamkniętego
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-05-27: Globalny sektor finansowy mocniej otwiera się na blockchain. Nowe regulacje likwidują kolejne bariery na rynku
- 2025-05-23: Kampania prezydencka na ostatniej prostej. Temat ochrony zdrowia na drugim planie
- 2025-05-21: Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
- 2025-05-05: Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł
- 2025-05-22: Unijne programy szansą dla polskiego przemysłu zbrojeniowego. Wkrótce uruchomione będzie 150 mld euro na niskooprocentowane pożyczki
- 2025-04-28: Niepewna sytuacja zwracanych do Skarbu Państwa gruntów dzierżawnych. To może się wiązać z likwidacją infrastruktury rolniczej i miejsc pracy
- 2025-04-25: Członek RPP spodziewa się obniżki stóp procentowych już w maju, może nawet o 50 pb. Potem dyskusja o kolejnej obniżce możliwa w lipcu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.