Mówi: | Mikkel Skott Olsen |
Funkcja: | dyrektor ds. społecznego zaangażowania firmy i PR |
Firma: | VELUX |
VELUX stawia na ekologię. Prawie całe drewno do produkcji okien ze zrównoważonych zasobów leśnych
Duński producent okien dachowych VELUX w ciągu czterech lat o ponad jedną czwartą zmniejszył emisję dwutlenku węgla. Spółka stawia na bezpieczeństwo i ekologię – niemal całe wykorzystywane w produkcji drewno pochodzi ze zrównoważonych zasobów leśnych. Dla firmy odpowiedzialność społeczna to nie tylko czysto wizerunkowe działania, lecz także etyczne i prospołeczne zasady mówiące o tym, w jaki sposób zarabia się pieniądze. Takie podejście to też szansa na zwiększenie przewagi konkurencyjnej.
‒ 99 procent drewna, którego używamy do produkcji okien pochodzi z zasobów zrównoważonych, czyli jest to drewno z certyfikatami FSC [Forest Stewardship Council – red.] i PEFC [Programme for the Endorsement of Forest Certification – red.]. Staramy się też obniżać koszty energii i zmniejszać nasze oddziaływanie na środowisko poprzez strategię klimatyczną firmy – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Mikkel Skott Olsen, dyrektor ds. społecznego zaangażowania i PR w firmie VELUX.
Certyfikaty, o których mówi Olsen, świadczą m.in. o przestrzeganiu praw pracowników, praw własności ziemi, dbaniu o ludność tubylczą i wycince drzew w zgodzie z międzynarodowymi porozumieniami i normami środowiskowymi. Firmy pozyskujące drewno w zrównoważony sposób muszą m.in. wykazać, że promują odnowę i ochronę terenów leśnych oraz nie zaburzają ich funkcji w przyrodzie.
W ciągu ostatnich czterech lat o jedną czwartą zmalała ilość dwutlenku węgla wyemitowanego przez VELUX ‒ ze 118 tys. ton w 2010 r. do 87 tys. ton w ubiegłym. Celem do 2020 r. pozostaje redukcja emisji o połowę w stosunku do 2009 r., czyli do poziomu 54 tys. ton. Redukcja wynika przede wszystkim ze zmniejszenia zużycia elektryczności przez spółkę. VELUX wyliczył też, że okna dachowe tej spółki w ciągu 40 lat (tyle wynosi ich trwałość) mają dodatni tzw. ślad węglowy. Dzięki oszczędnościom na ogrzewaniu budynków każde okno pozwala zaoszczędzić niemal 500 kg dwutlenku węgla (po wliczeniu emisji związanej z produkcją i transportem).
Poprawiły się też statystyki dotyczące bezpieczeństwa. W porównaniu z 2010 r. o niemal połowę zmalała liczba wypadków przy pracy na stanowiskach produkcyjnych (w 2013 r. wyniosła jedynie 2,4 na milion roboczogodzin), a liczba godzin straconych w wyniku wypadków zmalała z 1,3 na 1000 roboczogodzin w 2010 r. do 0,3 w ubiegłym.
To działania, które VELUX podejmuje w ramach swojej strategii „Model Company”. Od założenia spółki w 1965 r. duński producent chce nie tylko wdrażać szeroko zakrojone projekty z zakresu odpowiedzialności społecznej (CSR – Corporate Social Responsibility), lecz także być wzorem dla innych przedsiębiorstw.
Olsen podkreśla, że dla duńskiego producenta celem jest generowanie zysków poprzez tworzenie produktów użytecznych społeczeństwu i w zgodzie z najwyższymi standardami w stosunku do pracowników, klientów i dostawców.
‒ Firma powinna określić, w jaki sposób chce być społecznie odpowiedzialna. W CSR chodzi nie tylko o to, jak i na co wydajesz pieniądze, lecz przede wszystkim o to, w jaki sposób je zarabiasz. Kluczowe jest więc zdefiniowanie obszarów, na które firma oddziałuje, gdzie istnieją pewne problemy i określenie, czy jako spółka jesteśmy w stanie czerpać korzyści z rozwiązania tych problemów – wyjaśnia Mikkel Skott Olsen.
CSR ma wymiar wizerunkowy, Olsen jednak podkreśla, że to również sposób na osiągnięcie lepszych wyników. Odpowiedzialne społecznie przedsiębiorstwa mogą skuteczniej rywalizować z konkurentami, a klienci doceniają tworzone w taki sposób produkty. Mogą one zresztą być tańsze, chociażby poprzez obniżenie kosztów zużycia energii w trakcie ich produkcji.
‒ Okazuje się, że 90 procent naszego czasu spędzamy wewnątrz budynków, z których jedna trzecia nie zapewnia odpowiednich warunków zdrowotnych. Jednocześnie zużywają one 40 procent energii – podaje przykład Olsen. ‒ Wierzę, że działania CSR dają firmom przewagę nad ich konkurencją. Jeśli jesteś w stanie zaproponować rozwiązania problemów społecznych lub odpowiedzieć na społeczne wyzwania, to jest to dobry punkt wyjścia do budowania solidnego biznesu.
Czytaj także
- 2025-06-30: Do 2029 roku rynek pracy skurczy się o milion pracowników. Przedsiębiorcy wskazują, jak zaktywizować cztery wykluczone dotąd zawodowo grupy [DEPESZA]
- 2025-06-12: Uchodźcy z Ukrainy pomogli wygenerować 2,7 proc. PKB Polski w 2024 roku. Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy
- 2025-06-27: Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków
- 2025-06-17: Nowe opłaty za emisję CO2 mogą spowodować wzrost kosztów wielu małych i średnich firm. Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia [DEPESZA]
- 2025-06-25: Polskie uczelnie nie są wolne od mobbingu. Środowisko akademickie pracuje nad dobrymi praktykami w polityce antymobbingowej
- 2025-05-30: Konsumenci doceniają działania firm na rzecz środowiska i społeczeństwa. Dla przedsiębiorstw to szansa na rozwój
- 2025-06-03: Luka cyrkularności w Polsce wynosi 90 proc. Jesteśmy dopiero na początku drogi do obiegu zamkniętego
- 2025-06-02: Nowy parapodatek zamiast proekologicznego systemu ROP. Branża krytykuje sygnały płynące z resortu środowiska
- 2025-06-04: Rynek nieprzygotowany do wdrożenia systemu kaucyjnego. Może się opóźnić nawet o kilka miesięcy
- 2025-05-07: PE pracuje nad zmianą rozliczania redukcji emisji CO2 dla nowych aut. Producenci mogą uniknąć wysokich kar
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Wraz z czerwcem kończy się druga polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. W ciągu sześciu miesięcy instytucja ta pod przewodnictwem Polski podejmowała działania na rzecz bezpieczeństwa, w wielu wymiarach: zewnętrznym, wewnętrznym, informacyjnym, ekonomicznym, energetycznym, żywnościowym i zdrowotnym. Przede wszystkim doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków UE na obronność. Od 1 lipca pałeczkę przejmują Duńczycy, którzy zwrócą uwagę m.in. na obronę Bałtyku.
Transport
Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.