Newsy

Wiedza na temat smogu wciąż jest niewielka. 1/4 Polaków uważa, że szkodzi on tylko dzieciom, kobietom w ciąży i osobom starszym

2018-12-19  |  06:25
Mówi:Magdalena Suchanek
Funkcja:dyrektor zarządzający
Firma:Euro Bank SA
  • MP4
  • O smogu słyszało 99 proc. Polaków, ale brakuje im rzetelnej wiedzy na ten temat. Pokazują to mity, które krążą w społeczeństwie. Przykładowo 23 proc. Polaków uważa, że smog występuje tylko w dużych miastach, a ponad połowa jest zdania, że to naturalny element życia w metropolii. Jedna czwarta społeczeństwa jest przekonana, że zanieczyszczone powietrze jest szkodliwe tylko dla dzieci, kobiet w ciąży i osób starszych. Wiedzę Polaków na ten temat sprawdził eurobank w ramach w kampanii #BezSmogu.

    Z badania „Smog – prawdy i mity wśród Polaków” wiemy, że Polacy znają to zjawisko, prawie wszyscy o nim słyszeli, natomiast tylko 59 proc. ocenia swoją wiedzę jako wysoką – mówi agencji Newseria Biznes Magdalena Suchanek, Dyrektor Zarządzający, Euro Bank SA.

    Prawie wszyscy badani podkreślają, że smog jest niebezpieczny dla zdrowia oraz życia i może powodować szereg groźnych chorób. Wiedzą też, jakie są główne przyczyny jego powstawania.

     Jako najczęstszą przyczynę powstawania smogu Polacy wskazują spalanie w piecach nieodpowiednich rzeczy (82 proc.). Wymieniają również korzystanie ze starych pieców (67 proc.), przemysł (58 proc.) oraz ruch samochodowy (56 proc.), czyli na cztery czynniki trzy to takie, na które mamy wpływ – dodaje Magdalena Suchanek.

    Wokół smogu narosło jednak wiele mitów. Polacy błędnie sądzą, że np. oddychanie zanieczyszczonym powietrzem szkodzi tylko niektórym grupom – dzieciom, osobom starszym i kobietom w ciąży. Tymczasem – jak alarmuje Europejska Agencja Środowiska – co roku w Polsce umiera z tego powodu 47 tys. osób.

    – Smog jest problemem, z którym Polacy mierzą się od lat. Poprawa jakości powietrza w Polsce to jednocześnie jedno z największych współczesnych wyzwań. eurobank jako instytucja odpowiedzialna społecznie zwraca uwagę Polaków na ten ważny temat. W ramach kampanii #BezSmogu z jednej strony prowadzimy realne działania – niedawno poszerzyliśmy ogólnopolską sieć z danymi dotyczącymi jakości powietrza o 50 kolejnych czujników smogu, które zainstalowaliśmy w naszych placówkach. Z drugiej strony edukujemy – mówimy o konsekwencjach oddychania zanieczyszczonym powietrzem, ponieważ zależy nam na zwiększeniu świadomości tego problemu – komentuje Magdalena Suchanek.

    Jednocześnie jedna czwarta społeczeństwa jest zdania, że ze smogiem mamy do czynienia tylko w dużych miastach. To nie jest prawda, choć rzeczywiście to metropolie mają z tym największy problem. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) szacuje, że prawie trzy czwarte polskich miast ma przekroczone normy powietrza. 36 z nich znalazło się w ubiegłorocznym zestawieniu WHO 50 najbardziej zanieczyszczonych miast na świecie. Jeszcze rok wcześniej było ich 33.

    Błędne jest założenie, że smog występuje tylko w dużych aglomeracjach. Dlatego w ramach kampanii #BezSmogu montujemy czujniki w naszych placówkach również w mniejszych miejscowościach. Dostęp do bieżących pomiarów powinni mieć wszyscy, ponieważ dzięki świadomości zagrożenia można zabezpieczyć się przed jego skutkami. Odczyty z naszych czujników z aktualnym stanem powietrza dostępne są na stronie airly.eu/map/pl oraz w aplikacjach Airly dostępnych na system Android oraz iOS – dodaje Magdalena Suchanek.

    Kampania #BezSmogu jest jednym z kluczowych elementów działań CSR eurobanku. Jej celem jest szerzenie wiedzy na temat smogu i zwiększenie świadomości Polaków na temat zagrożeń wynikających z oddychania zanieczyszczonym powietrzem. W ramach kampanii eurobank wspiera rozwiązania na rzecz walki ze smogiem. W ciągu dwóch edycji kampanii bank przyłączył się do tworzenia i poszerzenia ogólnopolskiej sieci czujników jakości powietrza i we współpracy z firmą Airly zamontował ich już sto w swoich placówkach w całej Polsce. Dzięki temu lokalne społeczności mają dostęp do bieżących informacji o poziomie stężenia zanieczyszczeń powietrza.

    Sensory mierzą poziom stężenia pyłów zawieszonych PM1, PM2.5 oraz PM10, temperaturę powietrza, ciśnienie atmosferyczne oraz wilgotność powietrza. Znajdują się m.in. w województwach: pomorskim, kujawsko-pomorskim, śląskim, dolnośląskim, małopolskim, lubuskim, łódzkim, mazowieckim, lubelskim, zachodniopomorskim, wielkopolskim, opolskim. Pełna lista miast, w których zamontowane zostały czujniki w ramach 1. i 2. edycji kampanii #BezSmogu, znajduje się na stronie internetowej kampanii: http://eurobank.pl/o-banku/bez-smogu.

    Ogólnopolskie badanie ilościowe „Smog – prawdy i mity wśród Polaków” zostało przeprowadzone we wrześniu przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Euro Banku SA techniką wywiadów internetowych CAWI, z wykorzystaniem panelu internautów ARC Rynek i Opinia – ePanel. Łącznie zrealizowano 3 283 wywiady. Próba badawcza była reprezentatywna dla Polaków w wieku 18–65 lat.

    Czytaj także

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Ochrona środowiska

    Transport

    Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

    Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

    Konsument

    Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

    Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.