Newsy

Większość biurowców w Polsce ma już „zielony” certyfikat. Pracownicy coraz częściej zwracają uwagę na ekologiczne warunki pracy

2018-10-08  |  06:15

Zrównoważone budownictwo zakłada wznoszenie budynków z poszanowaniem środowiska naturalnego, wyposażonych w systemy oszczędności energii, ciepła i wody, przyjazne dla użytkowników. Na rynku biurowym praktycznie nie powstają już budynki bez certyfikacji. 62 proc. z 10 mln mkw. nowoczesnej powierzchni biurowej już taki certyfikat posiada – podkreślają przedstawiciele Polskiego Stowarzyszenia Budownictwa Ekologicznego. To coraz mocniejszy atut dla pracodawców – pracownicy bowiem biorą coraz częściej pod uwagę dbałość o komfort pracy i zdrowie.

Na koniec zeszłego roku w Polsce było 10 mln mkw. nowoczesnej powierzchni biurowej, z czego 62 proc. jest certyfikowana. W branży biurowej certyfikacja, czyli zrównoważone budownictwo, jest już standardem – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Alicja Kuczera z Polskiego Stowarzyszenia Budownictwa Ekologicznego. – W tej chwili każdy inwestor, decydując się na budowę nowego biurowca wie, że musi on być certyfikowany, bo w innym wypadku nie zostanie wynajęty. Teraz bardzo ważne jest, żeby pozostałe branże również dostrzegły potrzebę budowania w sposób zrównoważony.

W Polsce jest ponad 550 certyfikowanych obiektów biurowych, z czego 49 proc. w Warszawie. Pozostała część rozrzucona jest po różnych miastach Polski. Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego przeprowadziło badanie pracowników budynków biurowych, żeby sprawdzić, w jakich warunkach pracują i jakie cechy miejsca pracy cenią. Okazało się, że 92 proc. odpowiedzi uzyskanych z gmachów powstałych w ciągu ostatniej dekady (w 2007 roku i później) pochodziło z budynków certyfikowanych. W przypadku starszych biurowców było to tylko 20 proc.

– Zrównoważony budynek dba o wiele różnych obszarów, począwszy od efektywności energetycznej poprzez efektywne wykorzystanie wody, minimalizację i segregację odpadów oraz maksymalizację ponownego użycia – wylicza Alicja Kuczera. – To wysoka jakość środowiska wewnętrznego, która wpływa na to, jak ludzie czują się w tych budynkach, to dbanie o zachowywanie zielonego krajobraz. To także dostępność tego budynku, zarówno pod kątem transportu publicznego, jak i dostępność samego budynku dla ludzi.

Okazało się, że 60 proc. ankietowanych pracowników jest zadowolonych z warunków pracy, a 30 proc. ma do nich neutralny stosunek. Najbardziej niezadowolone były osoby pracujące w open space’ach bez przegród – aż co piąta ma do niego negatywny stosunek. Natomiast wśród pracowników mających do dyspozycji pomieszczenie tylko dla siebie zadowolenie sięgnęło 85 proc., a neutralne nastawienie – 12 proc. Osoby współdzielące pokój z kilkorgiem kolegów lub pracujące w open space’ach podzielonych na mniejsze obszary miały podobny stosunek do swojego miejsca pracy z lekkim wskazaniem na tę drugą opcję.

– Dla ludzi ważnych jest osiem obszarów, począwszy od jakości powietrza w danym budynku, poprzez komfort termiczny związany z wentylacją, ogrzewaniem, klimatyzacją, po dostęp do światła, natury, zarówno wewnątrz budynku, jak i na zewnątrz – informuje Alicja Kuczera. – W badaniu okazało się, że ponad połowie polskich pracowników brakuje zieleni, kwiatów, które kiedyś królowały w biurach. Szalenie ważna jest akustyka. Hałas, głównie generowany przez człowieka, jest największym problemem dzisiejszych biur. Dodatkowo to również lokalizacja budynku, dostęp do transportu publicznego, do udogodnień, co zaczyna być coraz bardziej doceniane przez wszystkich. Wszystkich interesuje też wygląd samego biura, estetyka.

Ostatnim z tych elementów jest active design, czyli taki układ pomieszczeń i wyposażenia biura, żeby pracownik miał w ciągu dnia jak najwięcej ruchu. Można to osiągnąć np. poprzez umieszczenie drukarki czy skanera w osobnym pomieszczeniu czy koszy na śmieci tylko w kuchni (z opcją segregacji odpadów), a nie przy każdym biurku. Także na etapie projektowania budynków architekci coraz częściej konstruują klatki schodowe tak, żeby użytkownicy korzystali z nich zamiast z wind. Poza oczywistą korzyścią z ruchu uzyskuje się w ten sposób oszczędność energii.

Polski pracownik, szukając pracy kilkanaście lat temu, nie zwracał uwagi na to, jak wygląda jego otoczenie. Był szczęśliwy, jeżeli miał biurko i komputer. Dziś zaczyna to być coraz ważniejsze i jest to bardzo pozytywne zjawisko, ponieważ wymusza to na całej branży szukanie nowych rozwiązań, które sprzyjają zdrowiu, lepszemu samopoczuciu w budynkach, a w efekcie bardziej wydajnej pracy – tłumaczy Alicja Kuczera. – Zaprojektowanie biura w sposób zrównoważony sprawia, że wchodzimy i wiemy, że to jest to, nie wiemy dlaczego i też nie musimy tego wiedzieć, bo nie jesteśmy projektantami, ale czujemy się w tym biurze dobrze. Widzimy różne przestrzenie do pracy, czy to wspólnej, czy to pracy w skupieniu, pokoje relaksu. Z pewnością zaczyna to mieć coraz ważniejszy wpływ na decyzję o podjęciu pracy.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Dobre prognozy dla rynku kredytów mieszkaniowych. Mimo braku rządowego programu wsparcia

Rok 2025 powinien być dobrym okresem na rynku kredytów mieszkaniowych. – Zainteresowanie nadal będzie rosło i paradoksalnie przyczyni się do tego niedawna zapowiedź ministra rozwoju i technologii, że nie będzie Kredytu 0 proc. – ocenia dr Jacek Furga, prezes Centrum Procesów Bankowych i Informacji. Jak wskazuje, pomimo braku kolejnego programu wsparcia dla kredytów mieszkaniowych 2024 rok również zakończył się dobrym wynikiem, a jakość obsługi złotowych kredytów mieszkaniowych pozostaje na bardzo wysokim poziomie.

Prawo

W Polsce brakuje ośrodków interwencji kryzysowej. Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje o zmiany w prawie i zwiększenie finansowania

W 2023 roku w Polsce funkcjonowało 170 ośrodków interwencji kryzysowej, ale w wielu powiatach tego typu wsparcie wciąż nie jest dostępne. NIK już w 2021 roku alarmował, że ponad połowa powiatów nie powołała takich ośrodków. Tylko część istniejących placówek świadczy całodobowo wsparcie dla osób doświadczających kryzysów, a zapotrzebowanie na takie usługi stale rośnie. Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich apeluje o zmiany w prawie dotyczącym interwencji kryzysowej oraz finansowaniu tych usług.

Finanse

Jedna trzecia pacjentów jest niedożywiona przy przyjęciu do szpitala. Od tego w dużej mierze zależą rokowania

Niedożywienie pacjentów w szpitalach jest zjawiskiem powszechnym – w Polsce stan ten dotyczy jednej trzeciej osób już w momencie wizyty w Izbie Przyjęć, a w trakcie hospitalizacji pogłębia się u kolejnych 20–30 proc. O roli leczenia żywieniowego mówi się już coraz więcej, również jako o odrębnej opcji terapeutycznej w niektórych chorobach z autoagresji. W ocenie ekspertów wciąż jednak brakuje wiedzy na ten temat, zwłaszcza u lekarzy innych specjalizacji niż onkologiczne, gastroenterologiczne czy chirurgiczne. Tymczasem dobre odżywienie nie tylko przekłada się na szybsze zdrowienie, ale i realne oszczędności dla systemu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.