Newsy

Większość śmieci nadal trafia na wysypiska, mimo że można na nich sporo zarobić

2013-08-16  |  06:45
Mówi:Kazimierz Borkowski
Funkcja:dyrektor zarządzający PlasticsEurope Polska
  • MP4
  • Według wyliczeń ekspertów polski rynek odpadów komunalnych ma wartość od 3 do 6 miliardów złotych. Jedną z najbardziej zyskownych frakcji wśród śmieci są tworzywa sztuczne. Niestety ponad połowa z nich zamiast do powtórnego przetworzenia trafia na wysypiska. W krajach bardziej rozwiniętych tak dzieje się z zaledwie 1 procentem tworzyw sztucznych. Warunek to jednak stworzenie przez gminy systemu zbiórki, który będzie uwzględniał poziom odzysku surowców, a nie jedynie koszty odbioru i składowania odpadów.

    Rocznie polskie gospodarstwa domowe produkują 12 milionów ton odpadów komunalnych. Część z nich można by powtórnie wykorzystać, gdyby śmieci segregowano u źródła. Doskonałym przykładem są tworzywa sztuczne, które stanowią 13 procent odpadów komunalnych, czyli 1,5 miliona ton. Zysk z powtórnego przetworzenia tych surowców jest jednak trudny do oszacowania, choćby ze względu na różne sposoby recyklingu.

     – Wykorzystanie ponowne wartości tworzyw sztucznych może odbywać się albo w drodze recyklingu mechanicznego, albo w drodze odzysku energii. Recykling mechaniczny to jest ponowne wykorzystanie danego materiału do produkcji innego materiału. tłumaczy w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Kazimierz Borkowski, dyrektor zarządzający PlasticsEurope Polska.

    Po zebraniu i oddzieleniu od pozostałych odpadów tworzywa sztuczne trzeba oczyścić i rozdrobnić. Dopiero tak przygotowany półprodukt można ponownie wykorzystać w produkcji.

    Szacujemy, że w Polsce jest 24 proc. z tych 1,5 mln odzyskuje się do recyklingu  wylicza Kazimierz Borkowski.

    To oznacza, ze cały rynek ma ogromy potencjał rozwoju, bo większość unijnych krajów znacznie lepiej radzi sobie z ponownym przetwarzaniem smieci.

    60 proc. naszych odpadów tworzyw sztucznych ląduje na wysypiskach, 1 mln ton rocznie jest wyrzucany na wysypiskach podczas gdy średnio we wszystkich krajach unii to jest około 40 proc., a w krajach czołowych takich jak Niemcy, Szwajcaria, Austria to jest 1 procent. - mówi Kazimierz Borkowski.

    Największą barierą w rozwoju rynku mogą okazać się polityka polskich gmin, które tzw. ustawą śmieciową zostały zobowiązane do zorganizowania selektywnej zbiórki odpadów komunalnych.

    Widzimy, że w bardzo wielu przypadkach gmina idzie po linii najmniejszego oporu, szuka najtańszej oferty, a my wiemy, że za najmniejsze pieniądze nie da się prawidłowo odzyskać odpadów. podkreśla Kazimierz Borkowski.

    Zdaniem ekspertów powodzenie nowego systemu odbioru odpadów przez gminy będzie też zależeć od edukacji ekologicznej mieszkańców poszczególnych gmin.

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Kongres Profesjonalistów Public Relations

    Ochrona środowiska

    Transport

    Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

    Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.

    Konsument

    Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

    Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.