Mówi: | Zofia Smoktunowicz |
Funkcja: | Pełnomocnik Zarządu |
Firma: | SpeedMail |
Od nowego roku Poczta Polska udostępni sortownie i listonoszy konkurencji
Zgodnie z propozycjami Urzędu Komunikacji Elektronicznej, prywatni operatorzy pocztowi będą mogli korzystać odpłatnie z infrastruktury należącej do Poczty Polskiej. Po 1 stycznia 2013 roku zyskają oni dostęp do pocztowych sortowni i tzw. ostatniej mili, czyli listonoszy. – Niebezpieczeństwem mogą być ceny proponowane przez Pocztę Polską, które w praktyce mogą blokować dostęp do niej – mówi Zofia Smoktunowicz, pełnomocnik zarządu jednego z prywatnych operatorów pocztowych, firmy Speedmail.
Dzięki unijnym przepisom 1 stycznia 2013 roku kończy się monopol Poczty Polskiej. Inni operatorzy pocztowi zyskają dostęp do zastrzeżonych dotąd dla Poczty segmentów rynku, czyli m.in. dostarczania najlżejszych listów, do 50 gramów.
– To są dobre propozycje, ale warto pomyśleć o bardziej precyzyjnych zapisach, które określałyby na jakich zasadach można korzystać z tych elementów infrastruktury – uważa Zofia Smoktunowicz, pełnomocnik zarządu jednego z prywatnych operatorów, firmy Speedmail.
Jak podkreślała w rozmowie z Newserią prezes UKE Magdalena Gaj, kończą się już prace nad ustawą Prawo pocztowe i wkrótce trafi ona do parlamentu. Więc styczniowy termin nie jest zagrożony.
Konkurenci Poczty Polskiej przygotowują się do otwarcia rynku usług pocztowych, bo jest o co walczyć. Wartość polskiego rynku szacowana jest na ok. 7 mld zł.
Konkurencję na rynku mają wzmocnić przepisy o dostępie do infrastruktury. Poczta Polska będzie musiała udostępnić innym operatorom swoje sortownie, skrzynki nadawcze i tzw. ostatnią milę, czyli listonoszy. Zgodnie z przepisami, będzie to się odbywało na zasadach komercyjnych.
– W naszej opinii zaproponowane przez UKE rozwiązania na pewno wpłyną na konkurencyjność rynku, a także na jakość oferowanych przez branżę usług – podkreśla Zofia Smoktunowicz.
Zwraca jednak uwagę na potrzebę lepszego doprecyzowania zapisów w ustawie.
– Nauczeni doświadczeniem z przeprowadzonych już procesów liberalizacji, czy to rynku telekomunikacyjnego, czy gazowego widzimy, że niedoprecyzowanie może skutkować złymi praktykami, które posłużą ograniczaniu możliwości konkurencji i de facto utrzymaniu monopolu Poczty Polskiej – ocenia Zofia Smoktunowicz.
Liberalizacja w takim wypadku będzie więc prowizoryczna. Najnowsze propozycje ustawy obejmują węzły sortownicze oraz tzw. ostatnią milę, czyli listonoszy.
– Wskazane byłoby również udostępnienie prywatnym operatorom okienek pocztowych – podkreśla przedstawicielka jednego z operatorów pocztowych, firmy Speedmail.
Speedmail działa na polskim rynku pocztowym od września 2011 roku. Specjalizuje się w obszarze biznesowej korespondencji masowej. Jak podkreślają przedstawiciele firmy, celem jest osiągnięcie pozycji
największego alternatywnego operatora pocztowego na polskim rynku w tym zakresie.
Czytaj także
- 2025-03-07: Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
- 2025-02-28: Branża AGD podnosi się po trudnym okresie. Liczy na wsparcie w walce z silną konkurencją z Chin
- 2025-02-19: Superluksusowy Maybach już po polskiej premierze. Fanki motoryzacji wieszczą powrót mody na kabriolety
- 2025-02-21: Polska drugim największym rynkiem dla Mercedesa-Maybacha w Europie. Liczba zamówień na nowego kabrioleta SL 680 wskazuje na duże zainteresowanie klientów
- 2025-02-17: Rośnie wymiana handlowa Polski z Hiszpanią. Są perspektywy na dalszą współpracę w wielu branżach
- 2025-02-10: Dwie trzecie polskich przedsiębiorców znalazło się na celowniku cyberoszustów. Niewielki odsetek zgłasza to do odpowiednich służb
- 2025-02-04: Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów Mercedes-Benz. Rośnie zainteresowanie przede wszystkim autami niskoemisyjnymi
- 2025-01-28: Europa bierze bezpieczeństwo w swoje ręce. Potencjał obronny może być nawet kilkukrotnie większy niż Rosji
- 2025-01-27: Polska prezydencja skupi się na bezpieczeństwie. Kluczowe ma być też zwiększenie konkurencyjności całej Unii Europejskiej
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.