Mówi: | Julien Ducarroz |
Funkcja: | prezes |
Firma: | Orange Polska |
Orange deklaruje neutralność klimatyczną do 2040 roku. Operator już wprowadził na polski rynek pierwszą w pełni neutralną dla klimatu usługę telekomunikacyjną
W Wielkopolsce Orange Polska korzysta już z dwóch farm wiatrowych, które produkują zieloną energię pokrywającą ok. 9 proc. całkowitego rocznego zapotrzebowania operatora. Dzięki temu usługa Orange Flex stała się pierwszą na polskim rynku całkowicie neutralną klimatycznie usługą telekomunikacyjną. Jej obsługa i sprzedaż są wolne od papieru i plastiku, a emisje CO2, których nie da się wyeliminować, operator równoważy m.in. inwestycjami w bioróżnorodny las. – Firmy telekomunikacyjne mogą mieć ogromny wpływ na ograniczenie w Polsce emisji CO2. Nasza rola wynika z tego, że jesteśmy ogromnym użytkownikiem i konsumentem energii – mówi Julien Ducarroz, prezes Orange Polska.
– Coraz częściej na polskim rynku – podobnie jak na całym świecie – pojawia się troska o środowisko. Każdy widzi, że z roku na rok klimat się zmienia, mamy coraz więcej katastrof naturalnych. Kolejne światowe badania wskazują, że zapobieganie zmianom klimatu musi stać się jednym z priorytetów. Widzimy to też w działaniach władz, które w coraz większym stopniu biorą pod uwagę aspekt ochrony środowiska. Nie mam też wątpliwości, że i klienci wykazują coraz większą troskę o środowisko naturalne – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Julien Ducarroz.
Ubiegłoroczny raport „Ziemianie atakują”, opracowany przez Kantar wspólnie z UN Global Compact, pokazuje, że już tylko trzech na stu Polaków nie dostrzega negatywnego wpływu człowieka na środowisko, a 78 proc. uważa, że obecny stan planety wymaga natychmiastowych działań. Największe wyzwania środowiskowe – zdaniem badanych – stanowią m.in. zanieczyszczenie plastikiem, niedobory wody i susze, natomiast co czwarty wskazuje na globalne ocieplenie. Co istotne, 58 proc. Polaków ocenia, że na rzecz przeciwdziałania klimatu powinny działać zwłaszcza rządy i politycy, 52 proc. wskazuje na przemysł energetyczny, 39 proc. – na samych konsumentów. Średnio co trzeci badany uważa zaś, że jest to rola dużego biznesu i korporacji.
Ponad 90 proc. śladu węglowego operatorów telekomunikacyjnych wynika ze zużycia energii potrzebnej do utrzymania sieci i centrów danych. Dlatego branża musi szukać rozwiązań poprawiających wydajność energetyczną sieci, inwestować w energooszczędne technologie i przestawiać się na zieloną energię. Nadrzędnym celem Orange Polska jest dążenie do zerowej emisji netto i osiągnięcie jej najpóźniej do 2040 roku – zarówno w Orange globalnie, jak i w polskim oddziale.
– Nasz pierwszy kamień milowy planujemy osiągnąć w 2025 roku, w którym zamierzamy zredukować emisje o 65 proc. [w porównaniu z 2015 rokiem – red.]. Jeden z naszych głównych celów to energia. Chcemy, aby do 2025 roku 60 proc. naszej energii pochodziło ze źródeł ekologicznych. Dziś korzystamy z dwóch farm wiatrowych, które produkują energię stanowiącą ok. 9 proc. naszego rocznego zapotrzebowania. Co ważne, pobieramy ją bezpośrednio od producenta, więc mamy pewność, że jest to czysta energia – zapewnia prezes Orange Polska.
Obie farmy znajdują się w Wielkopolsce. Farma Jarocin Wschód jest zlokalizowana ok. 11 km od miasta Jarocin i składa się z dwóch turbin o mocy zainstalowanej 5 MW. Drugi projekt został zrealizowany ok. 83 km na wschód od Poznania. Działają tam cztery turbiny o mocy zainstalowanej 10 MW. Farmy wyprodukują ok. 500 GWh w ciągu 10 lat.
– Cele, o których mówimy, są dla Orange bardzo ważne. Wpisaliśmy je do naszej strategii i stanowią nasze publiczne zobowiązanie. To nie jest tylko śmiała wizja dyrektora generalnego, ale wysiłek, który podejmujemy w całej firmie – mówi Julien Ducarroz.
Po przejściu na zieloną energię z wiatru, kupowaną bezpośrednio od jej producenta, Orange mogło zaoferować pierwszą na polskim rynku całkowicie neutralną klimatycznie usługę telekomunikacyjną – Orange Flex. To oferta bez umów i formalności, pozwalająca korzystać z nowoczesnych rozwiązań, takich jak eSIM.
– Flex od początku został zaprojektowany z myślą o dwóch rzeczach: o klientach i ich doświadczeniach oraz ekologii. Całą energię czerpiemy z uruchomionych już farm wiatrowych. Całkowicie wyeliminowaliśmy też papier, wszystkie interakcje z klientami odbywają się cyfrowo. Korzystamy z technologii eSIM, więc nie ma też mowy o plastiku – wyjaśnia prezes Orange Polska.
Jak podaje operator, korzystanie z usługi Orange Flex przez jednego użytkownika wiąże się z emisją 3,273 kg CO2e miesięcznie (wyliczone zgodnie z zasadami GHG Protocol). CO2e to ekwiwalent CO2, czyli wszystkie gazy cieplarniane (np. metan, podtlenek azotu), których emisja wiąże się z działaniem usługi w przeliczeniu na jednostkę. W usłudze od początku ograniczono też źródła emisji inne niż energia elektryczna.
Wszystkich emisji związanych z usługą nie da się jednak uniknąć, dlatego Orange równoważy je dzięki kompensacji. Pozwala ona usunąć z atmosfery taką ilość CO2e, której wyemitowaniu nie udało się zapobiec (ok. 600 ton CO2 w skali roku dla wszystkich klientów usługi Orange Flex). Orange wspiera w tym celu projekt przekształcający zdegradowane obszary w bioróżnorodne lasy, zapewniające regenerację ekosystemu w Kolumbii. Projekt jest certyfikowany przez Gold Standard, który gwarantuje, że działanie jest realne i faktycznie przyczynia się do usunięcia z atmosfery deklarowanych ilości CO2.
– Dzięki rozwiązaniom cyfrowym możemy pomóc klientom w ich własnej transformacji w kierunku neutralności węglowej – mówi Julien Ducarroz. – Cały rynek telekomunikacyjny sprzedaje w Polsce ok. 9 mln telefonów rocznie. Z każdym takim urządzeniem trzeba ostatecznie coś zrobić. Jeśli telefon działa, możemy przyjąć go z powrotem i naprawić, a jeśli nie – poddajemy go procesom recyklingu. To główne obszary, w których działania branży telekomunikacyjnej mogą mieć duże znaczenie.
Produkcja jednego smartfona kosztuje środowisko nawet 100 kg równoważnej emisji CO2. Orange w ubiegłym roku sprzedał ponad milion smartfonów, a klienci wymieniają te urządzenia średnio co trzy lata. Tymczasem nawet 40 proc. starych smartfonów leży w szufladach. Dlatego operator zachęca swoich klientów do świadomego rozstawania się z nieużywanym już sprzętem. Zarówno online, jak i w każdym salonie stacjonarnym można zapoznać się z ofertą odkupu starszego modelu smartfona albo oddać stare i niesprawne urządzenie do recyklingu.
O tym, jak biznes może się angażować w przeciwdziałanie zmianom klimatu, będą już 9 czerwca dyskutować m.in. Areta Szpura, aktywistka ekologiczna, i Mirosław Proppe z WWF Polska podczas wydarzenia online „Miasteczko Myśli. Razem dla Planety". Z prof. Muhammadem Yunusem, laureatem Pokojowej Nagrody Nobla, porozmawia Julien Ducarroz. Transmisja dostępna będzie w środę, 9 czerwca, od godz. 10.00 na stronie www.miasteczkomysli.pl.
Czytaj także
- 2024-12-23: Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
- 2024-12-18: Rekordowa pożyczka z KPO dla Tauronu. 11 mld zł trafi na modernizację i rozbudowę sieci dystrybucji
- 2024-12-23: Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
- 2024-12-19: Przed świętami Polacy wydają na ryby nawet dwa razy więcej niż w innych miesiącach. Konsumenci powinni sprawdzać, czy pochodzą one ze zrównoważonych połowów
- 2024-12-17: W Parlamencie Europejskim ważne przepisy dla państw dotkniętych przez klęski żywiołowe. Na odbudowę będą mogły przeznaczyć więcej pieniędzy
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
- 2024-12-06: R. Metsola: Polska ma bardzo dobrą pozycję do bycia liderem UE na następne pół roku. Bezpieczeństwo w centrum uwagi prezydencji
- 2024-12-12: Nowe obowiązki dla e-sklepów. Wchodzi w życie rozporządzenie o bezpieczeństwie produktów
- 2024-12-06: Polska nie powołała jeszcze koordynatora ds. usług cyfrowych. Projekt przepisów na etapie prac w rządzie
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Rekordowy przelew dla Polski z KPO. Część pieniędzy trafi na termomodernizację domów i mieszkań
Przed świętami Bożego Narodzenia do Polski wpłynął największy jak dotąd przelew unijnych pieniędzy – nieco ponad 40 mld zł z Krajowego Planu Odbudowy. Zgodnie z celami UE ponad 44 proc. tych środków zostanie przeznaczona na transformację energetyczną, w tym m.in. termomodernizację domów i mieszkań czy wymianę źródeł ciepła. Od początku tego roku na ten cel trafiło 3,75 mld zł z KPO, które sfinansowały program Czyste Powietrze.
Prawo
W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi
W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.
Problemy społeczne
Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu
Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.