Mówi: | Maciej Witucki |
Funkcja: | Prezes Orange |
Orange oszczędza inwestując w nowe technologie
Orange (Grupa TP) planuje dalsze zaciskanie pasa, w tym cięcia kosztów wewnątrz firmy i wyprzedaż części majątku. – Są miejsca, gdzie jesteśmy jeszcze w stanie koszty ograniczać. W takich firmach jak nasza, w firmach technologicznych oszczędza się głównie na technologii – mówi Maciej Witucki, prezes Orange Polska. Oszczędności mają być mniejsze niż trzy lata temu, kiedy dały około 400 mln zł.
Minione miesiące przyniosły spadek obrotów większości dużych telekomów. Skonsolidowane przychody grupy TP za III kwartał br. spadły o 5,5 proc., do 3,5 mld zł, a skonsolidowany zysk netto był niższy o 18,6 proc., w porównaniu z tym samym okresem 2011 roku. Zamknął się w kwocie 307 mln zł. W tej sytuacji firma zmuszona jest do przyglądania się dokładnie każdej wydawanej złotówce.
– Oszczędza się wbrew pozorom na inwestycjach, ponieważ inwestuje się w nowy sprzęt, który automatycznie zużywa mniej energii elektrycznej, więc mniej nas kosztuje. Wymiana sieci, w tej chwili bardzo duża wymiana sprzętów sieci komórkowej, to jest oszczędność rzędu 20-30 procent – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Maciej Witucki, prezes Orange Polska.
Już w połowie roku firma zapowiadała weryfikację umów z partnerami, a także ograniczenie wydatków na sponsoring, marketing i konsulting czy też koszty operacyjne wewnątrz spółki. Wcześniej zamrożono np. środki reprezentacyjne, a tym samym przycięto także budżet na delegacje służbowe. Konsekwentnie wdrażany jest także program redukcji zatrudnienia.
– W przypadku Telekomunikacji Polskiej, Orange mamy umowę społeczną. Ta umowa przewiduje, że 2,5 tysiąca osób niestety będzie musiało opuścić firmę w 2012 i 2013 roku – mówi prezes Witucki.
W tym roku z Orange ma się rozstać około 1,2 tys. pracowników.
Źródeł oszczędności dawny monopolista poszuka także na rynku nieruchomości, tym bardziej, że firma w przyszłym roku ma się przenieść do nowej siedziby – Miasteczka Orange, jednego z najnowocześniejszych kompleksów biurowych w kraju.
– To jest redukcja kosztów w Warszawie, w centrali, około 30 procent na mkw., więc to jest nie bez znaczenia biorąc pod uwagę, że tych metrów kwadratowych w Miasteczku Orange będzie około 40 tysięcy – podkreśla.
Jeden z pomysłów zakłada także wyprzedaż części nieruchomości, z czego do kasy Orange ma wpłynąć – według szacunków firmy – kolejnych kilkadziesiąt milionów złotych.
– Jest specjalna ekipa, która zajmuje się tylko i wyłącznie rozwiązywaniem problemu statusu prawnego [tych nieruchomości], bo część z nich jest jeszcze wciąż „ożeniona” z naszą siostrzaną Pocztą Polską. Także zajmujemy się tym. Mamy też ośrodki wypoczynkowe w ciekawych miejscach, których będziemy się po kolei konsekwentnie pozbywać – wylicza.
Jednocześnie firma kończy opracowywanie planu działań na następne trzy lata. Dokument ma być ogłoszony w lutym 2013 roku i opublikowany wraz z wynikami grupy za cały 2012 rok.
Czytaj także
- 2024-09-13: Grupa PGE wciąż zwiększa wydatki na inwestycje. Po raz pierwszy przekroczyły 4,5 mld zł
- 2024-09-16: Ligowe mecze siatkarek w poprzednim sezonie obejrzało na trybunach ponad 210 tys. widzów. Sukcesy polskiej ligi przyciągają sponsorów
- 2024-09-10: Prezes PAN: Akademia wymaga reformy i usprawnienia. Nie będzie ona skuteczna przy obecnym poziomie finansowania
- 2024-09-02: Projekt nowelizacji ustawy o Polskiej Akademii Nauk wzburzył naukowców. Ich zdaniem spowoduje on obniżenie prestiżu tej instytucji oraz ograniczy jej samodzielność
- 2024-08-30: Katarzyna Cichopek: Mamy z Maciejem tyle zajętości związanych z produkcjami Polsatu, że musieliśmy zrobić sobie przerwę od naszego podcastu
- 2024-08-28: Polacy decydują się na coraz mniejsze domy i bez garaży. Wzrost kosztów budowy może wkrótce przyspieszyć
- 2024-09-09: Wraz z kolejnymi szczeblami edukacji spada odsetek uczniów lubiących matematykę. To nie tylko kwestia trudności przedmiotu, ale i sposobu nauczania
- 2024-09-18: Wylesianie jedną z głównych przyczyn zmian klimatu. Coraz więcej podmiotów angażuje się w ich ochronę
- 2024-08-12: Rosnące inwestycje firm napędzają rynek leasingu. Za trzy czwarte finansowania odpowiada segment samochodów
- 2024-08-12: Agnieszka Hyży: Ja, Maciek Rock i Maciek Dowbor byliśmy taką świętą trójcą Polsatu. Ale my nie mamy tak mocnego miejsca i pomysłu na siebie w internecie jak Maciej Dowbor
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
Wejście Ukrainy do UE może zająć jeszcze długie lata. Miałoby ono duży wpływ na polskie rolnictwo i rynek pracy
Akcesja Ukrainy do UE będzie oznaczać duże zmiany dla polskiego rolnictwa i potencjalne problemy na rynku pracy. Z drugiej strony to też szansa dla polskich przedsiębiorców, którzy mogą wziąć udział w powojennej odbudowie tego kraju. Jednak polski rząd powinien wykazać w tym celu aktywniejszą postawę i poprawić relacje z Ukrainą, które w ostatnim czasie uległy pogorszeniu – ocenia Marek Budzisz, ekspert ds. Rosji i obszarów postsowieckich w Strategy and Future.
Media i PR
Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów
Digital marketing rośnie w siłę, a w branży widać w tej chwili kilka mocnych trendów, które mają potencjał do rewolucjonizowania sposobu działania agencji i ich klientów. Najważniejszym z nich jest coraz szersze wykorzystanie technologii – przede wszystkim sztucznej inteligencji, która wprowadza duże zmiany w komunikacji marek z konsumentami i wpływa na strategie reklamowe, a wiele agencji już korzysta z niej w codziennej pracy. – Pełne wykorzystanie potencjału AI wymaga jednak połączenia tej technologii z ekspercką wiedzą. To pozwala nam tworzyć coraz bardziej efektywne rozwiązania – wskazuje Adam Oskaldowicz, partner i prezes Performance Group.
Nauka
Miliard euro ze środków unijnych na rozwój technologii kosmicznych. Z programu Cassini skorzystało już ponad 600 europejskich firm
Rośnie potencjał branży kosmicznej, a w jego zagospodarowaniu pomaga uruchomiony trzy lata temu przez Komisję Europejską program Cassini. To inicjatywa, która ma wspierać przedsiębiorstwa z branży kosmicznej na każdym etapie rozwoju, również początkujących pomysłodawców. Na rozwój przedsiębiorczości kosmicznej trafiło już miliard euro. – Przez trzy lata wsparliśmy już ponad 600 firm, z tego kilka z Polski. Wartości tych spółek wzrosły przez ostatnie kilka lat ponad 18-krotnie – mówi Justyna Redełkiewicz z Agencji Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.