Newsy

PAIiIZ: Polska coraz atrakcyjniejsza dla inwestorów

2013-09-23  |  06:20
Mówi:Iwona Chojnowska-Haponik
Funkcja:dyrektor Departamentu Inwestycji Zagranicznych
Firma:Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych
  • MP4
  • Mniej więcej co trzecia bezpośrednia inwestycja zagraniczna dokonywana jest przez firmy, które już są w Polsce obecne. To odsetek powyżej średniej światowej, która w latach 2005-2011 wyniosła 23 proc. – To pokazuje, że inwestorzy dobrze się u nas czują – mówi Iwona Chojnowska-Haponik z PAIiIZ.

     W latach 2005-2011 średni udział reinwestycji w napływie bezpośrednich inwestycji zagranicznych stanowił około 23 proc., podczas gdy w Polsce – 32 proc. – mówi Iwona Chojnowska-Haponik, dyrektor Departamentu Inwestycji Zagranicznych w Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych. – To potwierdza atrakcyjność inwestycyjną naszego kraju: firmy znajdują tutaj doskonale wykwalifikowanych pracowników oraz odpowiadające im warunki do inwestowania.

    Mars i firma motoryzacyjna Faurecia to tylko niektóre z firm, które zdecydowały się na rozbudowę swoich zakładów w Polsce.

     – Mars w tym miesiącu ogłosił, że rozbudowuje dwie ze swoich fabryk słodyczy oraz produktów dla zwierząt – mówi Chojnowska-Haponik. – Kolejny przykład to Faurecia, która w tym roku kończy w Polsce realizację swojej nowej, kolejnej już fabryki.

    Jak podkreśla przedstawicielka PAIiIZ, łatwiej przekonać do inwestycji firmę, która jest już obecna na polskim rynku, niż przyciągnąć nowego inwestora. 

     – Firma ma najczęściej już doświadczenie, po drugie, dużo lepiej radzi sobie z wszystkim procedurami, łatwiej jest jej aplikować np. po wsparcie na inwestycje. Ponadto ma już tutaj zbudowaną swoją sieć poddostawców i kooperantów – wymienia Iwona Chojnowska-Haponik.

    I wyjaśnia, że PAIiIZ w przypadku firm reinwestujących w kraju stawia na opiekę poinwestycyjną.

     – W jej ramach spotykamy się z firmami, które już są obecne w naszym kraju, pokazujemy im nowe możliwości, np. informujemy o pojawiających się zachętach inwestycyjnych, o zmianach w prawie – mówi Chojnowska-Haponik. – Spotkania z przedsiębiorcami i rozwiązywanie ewentualnych problemów, z jakimi się borykają, są ważne dla budowania odpowiedniego klimatu inwestycyjnego – przekonuje.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Handel

    Automatyzacja pomaga firmom budować przewagę nad konkurencją. Zwłaszcza wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji

    Firmy coraz chętniej inwestują w cyfryzację i automatyzację procesów, w tym z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), co pozwala im oszczędzać czas, redukować koszty operacyjne i poprawiać jakość obsługi klienta. Nowoczesne narzędzia takie jak platforma FlowDog pozwalają relatywnie szybko i efektywnie kosztowo usprawniać procesy obsługi reklamacji, zleceń serwisowych czy analizę danych sprzedażowych. Eksperci podkreślają, że dobrze wdrożona automatyzacja może przynieść zwrot z inwestycji już w ciągu kilku miesięcy, zwiększając konkurencyjność firm na dynamicznie zmieniającym się rynku.

    Handel

    Odwetowe cła z UE na amerykańskie towary mogą być kolejnym etapem wojny handlowej. Następne decyzje spowodują dalszy wzrost cen

    Komisja Europejska zapowiedziała nałożenie ceł na amerykańskie produkty w reakcji na wejście w życie ceł USA na stal i aluminium. Unijne cła o wartości 26 mld zł wejdą w życie 1 kwietnia, a w pełni zostaną wdrożone od 13 kwietnia. Donald Trump już zapowiada, że na to odpowie. – Wchodzimy w etap wojny handlowej między Unią Europejską a Stanami Zjednoczonymi i na pewno będziemy świadkami wielu takich odwetów z każdej strony – ocenia europosłanka Anna Bryłka.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.