Newsy

PAIiIZ zapowiada walkę o inwestorów, którzy wycofują się z Wielkiej Brytanii. Sieć zagranicznych biur pomoże też firmom w eksporcie

2017-01-30  |  06:50

Dzięki rozbudowie sieci biur za granicą Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych chce wspierać polskie firmy w eksporcie i inwestowaniu poza Polską. Uruchomiono już sześć placówek, m.in. w Szanghaju i Singapurze, a docelowo ma ich być ok. 70. PAIiIZ zapowiada także walkę o inwestorów, którzy wycofują się z Wielkiej Brytanii. To szansa na powtórzenie dobrych wyników z 2016 roku, kiedy przez agencję zainwestowano w Polsce 1,7 mld euro.

Zmiany koncepcyjne realizowane przez resort rozwoju przekształcają Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych w Polską Agencję Inwestycji i Handlu, która wejdzie w skład Polskiego Funduszu Rozwoju. Rozszerzony zostanie też obszar działalności.

 Będziemy promować polski eksport. To nowy mandat, który dostaliśmy od premiera Morawieckiego w ramach Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Obecnie zakładamy biura handlowe za granicą, mamy ich już sześć, w podobnym tempie będziemy otwierali kolejne placówki – tłumaczy w rozmowie z agencją Newseria Biznes Tomasz Pisula, prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych.

Zagraniczne Biura Handlowe działają obecnie w Szanghaju, Singapurze, San Francisco, Teheranie, Nairobi oraz Sajgonie. Docelowo ma ich powstać 70. Jeszcze w pierwszej połowie 2017 roku kolejne biura zostaną otwarte w Budapeszcie, Frankfurcie, Dubaju i Meksyku.

– Już teraz zapraszam przedsiębiorców do kontaktu z nami. Tam, gdzie będzie możliwość będziemy starali się im pomóc wchodzić na rynki zagraniczne i służyć wiedzą. Taką wiedzę mamy, bo zajmowaliśmy się już promocją eksportu, ale teraz dzięki siatce kilkudziesięciu biur na świecie będziemy to mogli robić dużo efektywniej – zapowiada Pisula.

Agencja ma wspierać eksport poprzez analizy rynkowe i raporty sektorowe. Dysponuje też siecią kontaktów z firmami i instytucjami na zagranicznych rynkach. Pomoże wyszukiwać partnerów biznesowych i zapewni wsparcie przy wprowadzaniu towarów na dany rynek. Dodatkowo ma weryfikować partnerów biznesowych i organizować udział w targach. W tym roku Polska jest Krajem Partnerskim Targów Hannover Messe, które odbędą się 24–28 kwietnia. Będzie to okazja dla polskiego biznesu do prezentacji produktów, jak i pozyskania cennych kontaktów.

– To największe światowe targi związane z innowacyjnymi technologiami, impreza o najwyższym światowym poziomie z udziałem premierów rządów, których będzie gościć kanclerz Niemiec Angela Merkel. Nasza agencja jest odpowiedzialna za ceremonię otwarcia, trwają prace nad programem artystycznym. Chcemy zorganizować imprezę na najwyższym światowym poziomie – mówi prezes PAIiIZ.

Rolą Agencji wciąż będzie przyciąganie zagranicznych inwestorów. W styczniu tego roku PAIiIZ prowadzi obsługę 198 potencjalnych projektów inwestycyjnych o łącznej wartości 4,3 mld euro i docelowym zatrudnieniu dla ponad 50 tys. osób.

 Zamierzamy obsługiwać inwestorów zagranicznych na tym samym poziomie, co dotychczas. 2016 rok był rekordowy pod względem liczby stworzonych miejsc pracy czy wartości inwestycji – podkreśla prezes PAIiIZ.

W 2016 roku ukończono 64 inwestycje o łącznej wartości ponad 1,7 mld euro. Pod względem liczby projektów zanotowano 14-proc. wzrost (56 w 2015 roku), wartość inwestycji w ciągu roku wzrosła zaś o 128 proc. (z 767 mln w 2015 roku). Nowe inwestycje dały miejsca pracy ponad 16 tys. osób (przy 9 tys. rok wcześniej). Najliczniejszą grupę inwestorów stanowiły firmy ze Stanów Zjednoczonych. Z kolei niemieckie firmy (trzecie miejsce pod względem liczby inwestycji) zainwestowały u nas najwięcej (613,5 mln euro).

 W tym roku największym wyzwaniem będzie przyciągnięcie do kraju tych inwestorów, którzy wycofują się z Wielkiej Brytanii. Brexit i potencjalne cła wwozowe do Unii Europejskiej sprawiają, że przemysłowcy, którzy przez ostatnie kilkadziesiąt lat zakładali zakłady produkcyjne w Wielkiej Brytanii szukają nowych lokalizacji dla swoich zakładów. Jesteśmy jednym z głównych starających się o tę schedę po wyjściu Wielkiej Brytanii ze strefy euro – zapowiada Tomasz Pisula.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Złote Spinacze 2020 - zgłoszenie

Transport

Biznes coraz chętniej inwestuje w energię ze słońca. Własne mikroelektrownie powoli stają się rynkowym standardem

– Korzyści dla firm z inwestowania w odnawialne źródła energii są duże. To m.in. optymalizacja kosztów, samowystarczalność energetyczna i pewność zasilania – wskazuje Dorota Zawadzka-Stępniak z Konfederacji Lewiatan. W ostatnich latach biznes coraz chętniej inwestuje we własne mikroźródła odnawialnej energii. Efektem jest w Polsce boom na energetykę słoneczną. Na koniec tego roku moc zainstalowana w fotowoltaice ma wzrosnąć do 2,5 GW, głównie dzięki aktywności prosumentów indywidualnych i biznesowych. Do tych ostatnich dołączył DHL Parcel Polska. Logistyczna firma planuje montaż instalacji fotowoltaicznych w swoich lokalizacjach w całym kraju.

Handel

W dobie koronawirusa wzrosła produkcja opakowań dla przemysłu spożywczego i farmacji. Zmniejszyły się dostawy dla przemysłu, AGD i RTV

Silny związek z branżą spożywczą, która nie ucierpiała w czasie pandemii, pozwolił firmom opakowaniowym przetrwać kryzys spowodowany koronawirusem bez większych strat.  – 65 proc. opakowań jest produkowanych do żywności i napojów. Przestoje odczuły głównie te firmy, które dostarczają do producentów mebli lub firm motoryzacyjnych – mówi Beata Pyś-Skrońska, zastępca dyrektora Polskiej Izby Opakowań. Zagrożeniem dla branży może być pogorszenie koniunktury spowodowane kolejną falą pandemii, a także nowe przepisy związane z unijnymi regulacjami.

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Firma

Przybywa centrów usług wspólnych w mniejszych miastach. Dla inwestorów najważniejsze są kompetencje pracowników

Warszawa, Kraków i Wrocław to nadal najbardziej atrakcyjne lokalizacje w Polsce dla nowoczesnych centrów usług dla biznesu. O wysokiej pozycji tych miast decydują m.in. dobra komunikacja, dostępność wykształconych pracowników oraz powierzchni biurowych. Jednak w czołówce są także inne miasta regionalne, np. Poznań, Łódź i Gdańsk, a także Bydgoszcz, Lublin, Częstochowa, Kielce i Rzeszów. – Są to lokalizacje, które zaledwie od kilku lat funkcjonują na mapie centrów usług wspólnych, ale właśnie tam dynamika przyrostu nowych projektów jest znacznie wyższa – mówi Wiktor Doktór, prezes Fundacji Pro Progressio.

Konusment

Dla 2/3 Polaków cena jest najważniejszym kryterium przy planowaniu tegorocznego urlopu. Co drugi skarży się też na wysokie ceny w kurortach

Cena to kluczowy czynnik, który Polacy uwzględniają przy planowaniu tegorocznych wakacji. Prawie połowa bierze też pod uwagę pogodę, bo dla 60 proc. urlopowiczów niekorzystna aura oznacza całkowicie zepsuty letni wypoczynek. Na kolejnych miejscach znalazły się wysokie ceny w turystycznych kurortach, na które skarży się co drugi Polak, dokuczliwe komary i hałaśliwi wczasowicze – wynika z lipcowej edycji badania „Barometr Providenta”.