Newsy

PAIiIZ zapowiada walkę o inwestorów, którzy wycofują się z Wielkiej Brytanii. Sieć zagranicznych biur pomoże też firmom w eksporcie

2017-01-30  |  06:50

Dzięki rozbudowie sieci biur za granicą Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych chce wspierać polskie firmy w eksporcie i inwestowaniu poza Polską. Uruchomiono już sześć placówek, m.in. w Szanghaju i Singapurze, a docelowo ma ich być ok. 70. PAIiIZ zapowiada także walkę o inwestorów, którzy wycofują się z Wielkiej Brytanii. To szansa na powtórzenie dobrych wyników z 2016 roku, kiedy przez agencję zainwestowano w Polsce 1,7 mld euro.

Zmiany koncepcyjne realizowane przez resort rozwoju przekształcają Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych w Polską Agencję Inwestycji i Handlu, która wejdzie w skład Polskiego Funduszu Rozwoju. Rozszerzony zostanie też obszar działalności.

 Będziemy promować polski eksport. To nowy mandat, który dostaliśmy od premiera Morawieckiego w ramach Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Obecnie zakładamy biura handlowe za granicą, mamy ich już sześć, w podobnym tempie będziemy otwierali kolejne placówki – tłumaczy w rozmowie z agencją Newseria Biznes Tomasz Pisula, prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych.

Zagraniczne Biura Handlowe działają obecnie w Szanghaju, Singapurze, San Francisco, Teheranie, Nairobi oraz Sajgonie. Docelowo ma ich powstać 70. Jeszcze w pierwszej połowie 2017 roku kolejne biura zostaną otwarte w Budapeszcie, Frankfurcie, Dubaju i Meksyku.

– Już teraz zapraszam przedsiębiorców do kontaktu z nami. Tam, gdzie będzie możliwość będziemy starali się im pomóc wchodzić na rynki zagraniczne i służyć wiedzą. Taką wiedzę mamy, bo zajmowaliśmy się już promocją eksportu, ale teraz dzięki siatce kilkudziesięciu biur na świecie będziemy to mogli robić dużo efektywniej – zapowiada Pisula.

Agencja ma wspierać eksport poprzez analizy rynkowe i raporty sektorowe. Dysponuje też siecią kontaktów z firmami i instytucjami na zagranicznych rynkach. Pomoże wyszukiwać partnerów biznesowych i zapewni wsparcie przy wprowadzaniu towarów na dany rynek. Dodatkowo ma weryfikować partnerów biznesowych i organizować udział w targach. W tym roku Polska jest Krajem Partnerskim Targów Hannover Messe, które odbędą się 24–28 kwietnia. Będzie to okazja dla polskiego biznesu do prezentacji produktów, jak i pozyskania cennych kontaktów.

– To największe światowe targi związane z innowacyjnymi technologiami, impreza o najwyższym światowym poziomie z udziałem premierów rządów, których będzie gościć kanclerz Niemiec Angela Merkel. Nasza agencja jest odpowiedzialna za ceremonię otwarcia, trwają prace nad programem artystycznym. Chcemy zorganizować imprezę na najwyższym światowym poziomie – mówi prezes PAIiIZ.

Rolą Agencji wciąż będzie przyciąganie zagranicznych inwestorów. W styczniu tego roku PAIiIZ prowadzi obsługę 198 potencjalnych projektów inwestycyjnych o łącznej wartości 4,3 mld euro i docelowym zatrudnieniu dla ponad 50 tys. osób.

 Zamierzamy obsługiwać inwestorów zagranicznych na tym samym poziomie, co dotychczas. 2016 rok był rekordowy pod względem liczby stworzonych miejsc pracy czy wartości inwestycji – podkreśla prezes PAIiIZ.

W 2016 roku ukończono 64 inwestycje o łącznej wartości ponad 1,7 mld euro. Pod względem liczby projektów zanotowano 14-proc. wzrost (56 w 2015 roku), wartość inwestycji w ciągu roku wzrosła zaś o 128 proc. (z 767 mln w 2015 roku). Nowe inwestycje dały miejsca pracy ponad 16 tys. osób (przy 9 tys. rok wcześniej). Najliczniejszą grupę inwestorów stanowiły firmy ze Stanów Zjednoczonych. Z kolei niemieckie firmy (trzecie miejsce pod względem liczby inwestycji) zainwestowały u nas najwięcej (613,5 mln euro).

 W tym roku największym wyzwaniem będzie przyciągnięcie do kraju tych inwestorów, którzy wycofują się z Wielkiej Brytanii. Brexit i potencjalne cła wwozowe do Unii Europejskiej sprawiają, że przemysłowcy, którzy przez ostatnie kilkadziesiąt lat zakładali zakłady produkcyjne w Wielkiej Brytanii szukają nowych lokalizacji dla swoich zakładów. Jesteśmy jednym z głównych starających się o tę schedę po wyjściu Wielkiej Brytanii ze strefy euro – zapowiada Tomasz Pisula.

Czytaj także

Więcej ważnych informacji

Transport

Premier Mateusz Morawiecki: Zakładamy scenariusz, że polska gospodarka będzie zamknięta przez dłuższy czas. Dopóki nie ma szczepionki, wszystko zależy od przestrzegania nałożonych ograniczeń

We wtorek rząd ogłosił dodatkowe obostrzenia w celu ochrony przed rozprzestrzenianiem się koronawirusa. Im dłużej potrwa pandemia, tym poważniej jej skutkami będą dotknięte gospodarki Polski i jej partnerów z Unii Europejskiej. Pierwsze skutki już widać: prognozy 10-proc. spadku PKB, wnioski o wakacje kredytowe i zmianę harmonogramu spłat, obniżki wynagrodzeń i zwolnienia. W obliczu braku szczepionki i lekarstwa jedynym sposobem na ograniczenie choroby i wywołanej przez nią recesji jest higiena i izolacja.

 

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Komunikat

Ważne informacje dla dziennikarzy radiowych

Dziennikarze radiowi mają możliwość pobierania oryginalnego klipu dźwiękowego oraz  z lektorem w przypadku materiałów, w których ekspertami są obcokrajowcy.

Zapraszamy do kontaktu media|newseria.pl?subject=Kontakt%20dla%20medi%C3%B3w| style="background-color: rgb(255, 255, 255);"|media|newseria.pl 

Transport

Koronawirus ogranicza emisje CO2. Kryzys po pandemii może jednak zepchnąć ochronę klimatu na drugi plan

Okazuje się, że pandemia koronawirusa ma pozytywny wpływ na stan środowiska – wskazują ekolodzy. Zamykanie fabryk, ograniczenia w transporcie czy spowolnienie aktywności gospodarczej już przyczyniły się do poprawy jakości powietrza, widocznej nawet na zdjęciach satelitarnych NASA i ESA. Jak podkreśla ekspert SGGW, prof. Zbigniew Karaczun, ta poprawa jest jednak krótkotrwała i nie oznacza systemowej zmiany na lepsze. Z kolei recesja, która nastąpi po okresie pandemii, może skłonić rządy wielu państw do wspierania gospodarki kosztem polityki środowiskowej i cięcia wydatków na inwestycje proekologiczne.

Jak korzystać z materiałów Newserii?

Ważne informacje dla dziennikarzy i mediów

Wszystkie materiały publikowane w serwisach agencji informacyjnej Newseria przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji poprzez serwisy internetowe, stacje radiowe i telewizje, wydawców prasy oraz aplikacje pełniące funkcję agregatorów newsów. 

Szczegóły dotyczące warunków współpracy znajdują się tutaj.

Konsument

[DEPESZA] Koronawirus stał się pożywką dla oszustów i internetowych trolli. Rusza kampania NASK piętnująca fake newsy

Internet zalewa w ostatnich tygodniach lawina fake newsów, tzw. łańcuszków i niesprawdzonych informacji dotyczących koronawirusa. SARS-CoV-2 stał się pożywką zarówno dla internetowych trolli, jak i cyberprzestępców, którzy próbują wykorzystać sytuację, aby wyłudzić pieniądze, hasła do logowania w banku czy social mediach. W związku z tym NASK startuje właśnie ze specjalną kampanią, która ma skłonić internautów do aktywnego oznaczania oraz zgłaszania fake newsów i cyberoszustw. Fałszywą informację można skomentować, dodając hasztag #OznaczDezinfo, natomiast próbę wyłudzenia, fałszywe strony internetowe czy bramki do płatności należy zgłosić do CERT Polska.