Newsy

PARP pomoże polskim firmom wejść na chiński rynek

2012-03-12  |  13:40
Mówi:Bożena Lublińska-Kasprzak
Funkcja:Prezes
Firma:Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
  • MP4

    Rusza rządowy program wspierania współpracy polsko-chińskiej. Projekt Go China będzie rozwijać i inicjować działania, które przyciągną chińskich inwestorów nad Wisłę, a polskim firmom pomogą w ekspansji na rynek Państwa Środka.

    Pomysłodawcy projektu chcą w ten sposób wykorzystać zainteresowanie Chińczyków Polską po ubiegłorocznym EXPO w Szanghaju oraz po grudniowej wizycie prezydenta Bronisława Komorowskiego w Pekinie, kiedy podpisano porozumienie w sprawie strategicznego partnerstwa obu państw.

    Przy uruchomieniu programu zaangażowane są 4 ministerstwa: gospodarki, sportu i turystyki, rolnictwa oraz spraw zagranicznych. Dodatkowo przedsiębiorcy będą mogli korzystać z pomocy Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Państwowej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, Agencji Rynku Rolnego oraz Polskiej Organizacji Turystycznej.

     - W tym roku w ramach inicjatywy Go China szczególnie będziemy chcieli wesprzeć polskie firmy, które są zainteresowane wejściem na rynek chiński, zwłaszcza z sektora małych i średnich przedsiębiorstw. Nasze działania na rynku chińskim będziemy opierać na współpracy z chińskimi organizacjami biznesu. Mamy już podpisane porozumienia, planujemy podpisać kolejne, tak aby wymieniać się informacjami, aby wspólnie organizować spotkania biznesowe polskich i chińskich firm - wymienia Bożena Lublińska-Kasprzak, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

    Agencja będzie w tym celu współpracować również z organizacjami finansowanymi przez Komisję Europejską, działającymi w Chinach. W Polsce PARP planuje organizacje kilku konferencji w największych miastach kraju, poświęconych możliwościom współpracy z Chińczykami, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii związanych z własnością intelektualną.

    W ramach programu uruchomiono portal www.gochina.gov.pl, na którym zgromadzono najważniejsze i najbardziej przydatne informacje dla inwestorów, eksporterów i importerów. Jak podkreślają pomysłodawcy portalu odpowiednia wiedza o potencjalnym partnerze to połowa sukcesu.

     - Zainteresowany przedsiębiorca w tej chwili może zacząć poszukiwanie informacji czy wsparcia dotyczącego rynku chińskiego w portalu Go China. Tam znajdzie informacje o Chinach, o tym, jak się prowadzi biznes w Chinach oraz o instytucjach w Polsce, w których może dalsze informacje pozyskać - mówi Bożena Lublińska-Kasprzak.

    PARP jest jedną z instytucji, która udziela nie tylko informacji o rynku Państwa Środka, ale też wsparcia finansowego dla przedsiębiorców zainteresowanych współpracą z Chinami.

     - Jest program „Paszport do Eksportu”. Nie jest on kierowany szczególnie na chiński rynek, ale w ramach tego programu przedsiębiorca może pozyskać finansowanie na wejście na rynek chiński oraz na działania marketingowe i promocyjne na tym rynku - podkreśla prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

    Działanie w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka jest skierowane do małych i średnich przedsiębiorstw, które rozpoczynają działalność eksportową. Maksymalna wysokość dofinansowania to 200 tys. zł. W tym roku PARP przewiduje 3 konkursy w ramach „Paszportu do Eksportu”. Nabór wniosków do pierwszego ruszy prawdopodobnie jeszcze w marcu. Szczegółowy harmonogram dostępny jest na stronach Agencji.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Prawo

    Na rynku kapitałowym brakuje indywidualnych inwestorów. Nowe regulacje UE mają pobudzić ich zaangażowanie

    – Rola rynku kapitałowego w rozwoju polskiej gospodarki jest nie do przecenienia – podkreśla Tomasz Orlik, członek zarządu PFR TFI. Jak wskazuje, obecnie kluczowy jest wzrost poziomu inwestycji, a w najbliższych latach przed nami duże wyzwanie w postaci zielonej transformacji. Rynek kapitałowy ma w tym procesie do odegrania ważną rolę, ale do tego potrzebuje aktywnych inwestorów, także indywidualnych. Dlatego pilnie potrzebne są działania, które pobudziłyby ich aktywność i zachęciły do lokowania na rynku oszczędności gospodarstw domowych. Pomóc w tym mają nowe regulacje unijne.

    Ochrona środowiska

    Rośnie liczba producentów ekologicznych zarówno w Polsce, jak i innych krajach Unii. Wciąż jednak jest to ułamek produkcji rolnej

    Rolnictwo i hodowla zwierząt to jedna z głównych przyczyn wycinki lasów na świecie, utraty bioróżnorodności i największy emitent metanu. Sektor ten pochłania ogromne zasoby wody i odpowiada w dużym stopniu za zanieczyszczenie gleby. Ekspansja rolnictwa przyczynia się więc do zmian klimatu, a jednocześnie sektor boleśnie odczuwa ich skutki, co odbija się na produkcji rolnej. Zdaniem naukowców transformacja ekologiczna rolnictwa jest dziś koniecznością w walce z postępującymi niekorzystnymi zmianami klimatycznymi.

    Transport

    Firmy budowlane wyczekują na harmonogram największych krajowych inwestycji. Problemem mogą być terminy i brak rąk do pracy

    W kolejnych latach z jednej strony napłynie do Polski  strumień funduszy europejskich z nowej perspektywy oraz Krajowego Planu Odbudowy, z drugiej strony w przygotowaniu są wielkie projekty infrastrukturalne związane z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego, kolei dużych prędkości, elektrowni jądrowej czy infrastruktury w obszarze bezpieczeństwa. – Mamy do czynienia z analizą programów po poprzednim rządzie, weryfikacją niektórych inwestycji. Firmy chcą, żeby został podany harmonogram prac – co, kiedy i w jakiej części kraju będzie realizowane, bo one też muszą się do tego przygotować – mówi Adrian Furgalski, prezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR. Wyzwaniem w realizacji tych inwestycji mogą się okazać braki kadrowe.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.