Mówi: | Pedro Pereira da Silva |
Funkcja: | były prezes Jeronimo Martins Polska i Polsko-Portugalskiej Izby Gospodarczej |
Firma: | dyrektor zarządzający Grupy Dixi w Rosji |
Pedro Pereira da Silva, były dyrektor generalny Biedronki, ujawnia swoje plany
Pedro Pereira da Silva po 25 latach pracy w Jeronimo Martins, w tym 16 latach w Polsce, zmienia barwy. Pokieruje siecią sklepów spożywczych Dixi w Rosji i chce tam powtórzyć sukces Biedronki. Da Silva skorzysta też z innych swoich doświadczeń – jest współtwórcą Polsko-Portugalskiej Izby Gospodarczej, która obecnie zrzesza ponad 200 firm i pomaga we wzmacnianiu dwustronnych relacji.
– Dixi chce zwiększyć swój udział w rynku, jest więc wiele do zrobienia. Ostatnich kilka tygodni spędziłem w Rosji i jestem bardzo zadowolony z tego, co tam zobaczyłem. Poznałem fascynujących ludzi, z pozytywną energią, poczuciem humoru i determinacją, by się rozwijać. To będzie więc dla mnie kolejne duże wyzwanie – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Pedro Pereira da Silva, były prezes Jeronimo Martins Polska i były prezes Polsko-Portugalskiej Izby Gospodarczej. – Dlatego, choć miałem oferty z różnych krajów i kontynentów, zdecydowałem się na Rosję.
Pod wieloma względami – m.in. pod względem liczby pracowników – Grupa Dixi jest podobna do Biedronki, którą da Silva kierował przez ostatnich 16 lat.
– Udało nam się stworzyć sieć, którą co miesiąc odwiedzają miliony Polaków i którą ponad połowa Polaków uważa za swój sklep pierwszego wyboru. Sukcesem jest również to, że oferujemy przede wszystkim produkty wytworzone przez polskich producentów, firma zatrudnia przede wszystkim Polaków, polskich menadżerów z polskim know-how – mówi da Silva.
Podkreśla, że lata spędzone w naszym kraju były pełne wyzwań. Sieć w tym czasie stała się największą siecią handlową w Polsce. Otwierając nowe sklepy i centra dystrybucyjne, firma utworzyła tysiące nowych miejsc pracy. Obecnie zatrudnia ponad 55 tys. osób.
– Udało nam się zbudować od zera firmę, która stała się największym prywatnym pracodawcą w kraju. Jeżeli w nowym kraju tworzysz firmę od zera, musisz się liczyć z wieloma wyzwaniami i tak było w moim przypadku – tłumaczy da Silva.
Zaznacza, że głównym kapitałem Biedronki są ludzie. I chodzi mu nie tylko o menadżerów. Da Silva szczyci się tym, że firma proponuje swoim pracownikom jeden z najbogatszych pakietów socjalnych na rynku, a pensja minimalna obowiązująca w sieci Biedronka od kilku lat jest co najmniej kilkanaście procent wyższa od najniższej płacy krajowej.
Da Silva podkreśla, że Biedronka jest symbolem sukcesu w branży handlowej zarówno w Europie, jak i na świecie i stała się międzynarodowym punktem odniesienia.
– Polska branża spożywcza stała się bardzo konkurencyjna, stała się symbolem sukcesu w Europie. Polscy producenci żywności są doceniani, mają najwyższej jakości ofertę przy bardzo konkurencyjnych cenach – mówi były prezes Jeronimo Martins Polska.
Pedro Pereira da Silva jest też jednym z inicjatorów powstania Polsko-Portugalskiej Izby Gospodarczej. Zaczęła ona działalność w marcu 2008 roku, zrzeszając 22 firmy członkowskie – dziś jest ich 10 razy więcej.
– Działalność Izby jest bardzo widoczna w kraju i na arenie międzynarodowej. W 2014 roku zostaliśmy uznani za najlepszą portugalską izbę handlową na świecie – mówi były prezes Izby. – Budujemy wzajemne relacje w naszych krajach, ale nie tylko. Reprezentujemy portugalskie firmy w całej Europie Środkowo-Wschodniej. Staramy się też wspierać naszych członków, którzy chcą prowadzić biznesy w Afryce, Ameryce Południowej i innych krajach portugalskojęzycznych, w których mamy swoich przedstawicieli.
W I kwartale 2016 roku obroty handlowe między Polską a Portugalią osiągnęły 305,1 mln euro, przy czym były one zdominowane przez polski eksport, którego wartość wyniosła 268,5 mln euro. W stosunku do I kwartału 2015 roku to ok. 2-proc. spadek.
Polska jest poza pierwszą 20 inwestorów w Portugalii. Według Banku Portugalii na koniec marca tego roku, polskie inwestycje wynosiły tam nieco ponad 14,5 mln euro. Jedynym polskim podmiotem zarejestrowanym w Portugalii jako inwestor jest X-Trade Brokers (XTB) Dom Maklerski SA. Dopiero w ubiegłym roku dołączyła do niej spółka Asseco Poland, jeden z największych w Europie producentów oprogramowania, przejmując pakiet kontrolny w portugalskiej spółce informatycznej Exictos SGPS. Na tamtejszym rynku obecna jest też firma kosmetyczna Inglot, która ma w Portugalii sieć sklepów na bazie franczyzy.
Z kolei wartość portugalskich inwestycji w Polsce wyniosła blisko 1,3 mld euro, a nasz kraj jest ósmą najważniejszą lokalizacją dla tamtejszych firm. W Polsce zainwestowały przedsiębiorstwa m.in. z branży bankowej i spożywczej.
Czytaj także
- 2025-04-17: Phishing największym cyberzagrożeniem. Przestępcy będą coraz częściej sięgać po AI, by skutecznie docierać do potencjalnych ofiar
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-04-22: Kwestie bezpieczeństwa priorytetem UE. Polska prezydencja ma w tym swój udział
- 2025-04-14: Nowe technologie podstawą w reformowaniu administracji. Będą też kluczowe w procesie deregulacji
- 2025-04-10: Pierwsze efekty prac deregulacyjnych możliwe już jesienią. Ten proces uwolni w firmach środki na inwestycje
- 2025-03-27: Powstanie europejska strategia dotycząca zdrowia psychicznego młodych. Kraje łączą siły, by chronić ich przed cyberzagrożeniami
- 2025-04-08: Blisko 10 mln Ukraińców nie ma dostępu do wody pitnej lub infrastruktury sanitarnej. Na jej odbudowę potrzeba 11,3 mld dol.
- 2025-03-07: Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa
- 2025-03-11: Jerzy Owsiak: Polskie firmy potrzebują, aby państwo im nie przeszkadzało w prowadzeniu biznesu. Ważne jest też zaufanie i ograniczenie biurokracji
- 2025-02-28: Polsko-brytyjska współpraca gospodarcza nabiera rozpędu. Dobre perspektywy dla wspólnych projektów energetycznych i obronnych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

PE przedstawił swoje priorytety budżetowe po 2027 roku. Wydatki na obronność kluczowe, ale nie kosztem polityki spójności
Parlament Europejski przegłosował w tym tygodniu rezolucję w sprawie priorytetów budżetu UE na lata 2028–2034. Europosłowie są zgodni co do tego, że obecny pułap wydatków w wysokości 1 proc. dochodu narodowego brutto UE-27 nie wystarczy do sprostania rosnącej liczbie wyzwań, przed którymi stoi Europa. Mowa między innymi o wojnie w Ukrainie, trudnych warunkach gospodarczych i społecznych oraz pogłębiającym się kryzysie klimatycznym. Eurodeputowani zwracają też uwagę na ogólnoświatową niestabilność, w tym wycofywanie się Stanów Zjednoczonych ze swojej globalnej roli.
Infrastruktura
Odbudowa Ukrainy pochłonie setki miliardów euro. Polskie firmy już teraz powinny szukać partnerów, nie tylko w kraju, ale i w samej Ukrainie

Według stanu na koniec 2024 roku odbudowa Ukrainy wymagać będzie zaangażowania ponad pół biliona euro, a Rosja wciąż powoduje kolejne straty. Najwięcej środków pochłoną sektory mieszkaniowy i transportowy, ale duże są także potrzeby energetyki, handlu czy przemysłu. Polski biznes wykazuje wysokie zaangażowanie w Ukrainie, jednak może ono być jeszcze wyższe w procesie odbudowy. Zdaniem wiceprezesa działającego w tym kraju Kredobanku należącego do Grupy PKO BP firmy powinny szukać partnerów do udziału w odbudowie i w Polsce, i w Ukrainie.
Polityka
Europoseł PiS zapowiada walkę o reparacje wojenne dla Polski na forum UE. Niemiecki rząd uznaje temat za zamknięty

Nowy kanclerz Niemiec Friedrich Merz podczas konferencji prasowej w Polsce ocenił, że temat reparacji wojennych w relacjach polsko-niemieckich jest prawnie zakończony. Nie zgadza się z tym europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk, który chce do tego tematu wrócić na forum UE. Przygotowana za rządów PiS publikacja „Raport o stratach poniesionych przez Polskę w wyniku agresji i okupacji niemieckiej w czasie II wojny światowej” szacuje straty na ponad 6,2 bln zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.