Newsy

PGNiG gotowe na liberalizację rynku

2013-08-26  |  06:55
Mówi:Jerzy Kurella
Funkcja:wiceprezes zarządu, wykonujący obowiązki prezesa zarządu PGNiG
Firma:Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo
  • MP4
  • Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo zapewnia, że jest gotowe na otwarcie rynku gazowego, choć najbliższe miesiące będą dla spółki wyzwaniem. – Tzw. mały trójpak jest bardzo trudną ustawą dla PGNiG – przyznaje Jerzy Kurella, wiceprezes zarządu, wykonujący obowiązki prezesa zarządu Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa. O klientów gazowy koncern walczyć zamierza oferując im stabilność dostaw, sprzedaż gazu w pakiecie z prądem oraz zapewniając elastyczność cenową.

      Nie oddamy żadnego klienta za darmo – zapowiada w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Jerzy Kurella. – Klient jest naszym bezcennym dobrem, naszą przewagą konkurencyjną.

    Po wejściu w życie nowelizacji Prawa energetycznego (dokument został już podpisany przez prezydenta), dotychczasowy gazowy monopolista będzie musiał zacząć działać na wolnym rynku. Główne zmiany dotyczą obliga gazowego, czyli obowiązku sprzedaży przez firmy obracające gazem określonej części surowca za pośrednictwem giełdy. Po długiej dyskusji ostatecznie uzgodniono, że wyniesie ono maksymalnie 55 proc. i będzie obowiązywało od 1 stycznia 2015 r. Natomiast do końca tego roku obligo ma wynieść 30 proc,. a przez cały 2014 r. – 40 proc. To oznacza, że na rynek zostaną dopuszczeni nowi gracze, a obrót gazem na Towarowej Giełdzie Energii ruszy pełną parą. Natomiast PGNiG musi wypracować dla siebie nowy model działania na rynku.

     – Gwarantujemy jako PGNiG stabilność dostaw i wolumenów oraz doświadczenie w zakresie dostarczania gazu. Jednocześnie wystąpimy z nową ofertą produktową – chcemy dostarczać również prąd. Mamy takie możliwości, jeśli chodzi o dostarczanie ciepła, przynajmniej na terenie Warszawy – mówi Jerzy Kurella.

    PGNiG Termika jest największym w Polsce producentem ciepła i energii elektrycznej wytwarzanych metodą kogeneracji. Należą do niej: Ciepłownia Kawęczyn, Elektrociepłownia Siekierki, Elektrociepłownia Żerań, Ciepłownia Wola oraz Elektrociepłownia Pruszków.

     – To nasze bardzo ważne aktywo w tym zakresie. PGNiG Termika ma doświadczenie i można to bardzo dobrze połączyć z dostarczaniem gazu i z naszą ofertą dla klientów. Z drugiej strony kilkudziesięcioletnie doświadczenie, które posiada PGNiG jest bezcenne dla naszych odbiorców.  Znamy ich potrzeby i będziemy starali się tę przewagę wykorzystać – podkreśla wiceprezes zarządu, wykonujący obowiązki prezesa zarządu PGNiG

    Deklaruje także walkę o klientów poprzez cenę i możliwość dostosowania jej do zmian na rynku. 

     – Stawki będziemy dostosowywać do poszczególnych warunków i potrzeb naszych klientów. Już zostały zmienione formuły cenowe związane z naszymi kontraktami długoterminowymi tak, żebyśmy mogli elastycznie reagować na zapotrzebowanie naszych klientów, których mamy ponad 6,7 mln podmiotów – podkreśla Jerzy Kurella.

    Przyznaje, że nowelizacja Prawa energetycznego, czyli tzw. mały trójpak niesie ze sobą zapisy, które przebudują rynek gazowy. I tym samym zmuszają PGNiG do zmiany strategii działania.

     – W zdecydowanej mierze jej zapisy dotykają PGNiG, tak naprawdę to była ustawa „lex pegnigus”. Ale nie mamy wątpliwości, że była konieczna, bo żeby móc stworzyć w Polsce wolny rynek, można było to zrobić wyłącznie poprzez zmiany ustawodawcze. W obecnym kształcie tzw. mały trójpak jest dla nas satysfakcjonujący. A zadaniem PGNiG będzie w sposób maksymalnie korzystny dla klientów, ale i dla spółki, konkurować na tym rynku –mówi Jerzy Kurella.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Polscy producenci czereśni chcą połączyć siły. Tylko w ten sposób mogą walczyć z importem owoców niskiej jakości

    Import czereśni niskiej jakości w polskim sezonie jest wyzwaniem dla krajowych producentów tych owoców. To antyreklama dla polskiej czereśni – podkreślają sadownicy. Konsumenci oczekują ładnych, dużych i słodkich owoców i są gotowi zapłacić za nie więcej, ale często brakuje ich w dużych sieciach sklepów. Pozycja pojedynczych sadowników względem sieci jest jednak zbyt słaba. – Jako producenci widzimy potrzebę zrzeszenia się. Moglibyśmy wówczas sprzedawać sieciom duże partie jednolitego towaru. Dobrym rozwiązaniem byłoby też centrum dystrybucji czereśni – przekonuje Krzysztof Czarnecki, producent czereśni, wiceprezes Związku Sadowników RP.

    Handel

    Rosnąca konsumpcja może się wkrótce przełożyć na lepsze wyniki branży logistycznej. Są już pierwsze oznaki ożywienia

    Branża logistyczna, wciąż mierząca się ze skutkami wysokiej inflacji i gwałtownego wzrostu kosztów prowadzenia działalności, wykazuje coraz więcej oznak ożywienia. Wpływają na to m.in. stopniowy wzrost w e-commerce i duże zainteresowanie inwestorów lokalizowaniem hubów logistycznych w Polsce. Branża liczy także na to, że wkrótce zacznie pozytywnie odczuwać wpływ rosnącej w Polsce konsumpcji. – W perspektywie kilku lat na pewno pojawią się wzrosty, spodziewamy się bardzo dużo reorganizacji, jeżeli chodzi o logistykę paneuropejską. Ponadto konsumpcja ciągle będzie rosła, bo jednak odbiegamy pod tym względem od Europy Zachodniej – ocenia Sławomir Rodak, dyrektor komercyjny w ID Logistics Polska.

    Problemy społeczne

    Kryzysy humanitarne nabierają na sile. Organizacje pomocowe potrzebują coraz więcej pracowników

    Nowe i przedłużające się konflikty zbrojne oraz coraz częstsze katastrofy naturalne powodują, że na całym świecie już ponad 300 mln ludzi potrzebuje pomocy humanitarnej. To pociąga za sobą gwałtowny wzrost zapotrzebowania na pracowników humanitarnych. Organizacje na całym świecie poszukują do pracy osób zajmujących się nie tylko projektami pomocowymi, lecz również inżynierów, księgowych, psychologów, ekspertów od fundraisingu czy logistyków. – Ta praca naprawdę jest wymagająca, ale też satysfakcjonująca, właśnie dlatego warto odróżnić ją od wolontariatu – przypomina Magdalena Irzycka z Polskiej Akcji Humanitarnej z okazji przypadającego 19 sierpnia Światowego Dnia Pomocy Humanitarnej.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.