Mówi: | Andrzej Gajewski |
Funkcja: | prezes |
Firma: | PGNiG TERMIKA |
PGNiG Termika inwestuje poza Warszawą
Do 2020 r. PGNiG TERMIKA zainwestuje w rejonie warszawskim ponad 4 mld zł – wynika ze strategii spółki. Okolice stolicy to kluczowy teren jej działalności. Obok głównych projektów strategicznych, do których należy budowa bloku gazowego czy kotłowni olejowo-gazowej na Żeraniu, firma inwestuje poza Warszawą – w Poznaniu i Stalowej Woli.
Termika rozważa też koncepcje budowy spalarni śmieci. Możliwe lokalizacje spalarni śmieci – Kawęczyn lub Wola – i termin realizacji inwestycji będą zależały od decyzji władz miasta. Jak wyjaśnia prezes spółki, z punktu widzenia technicznych aspektów funkcjonowania przyszłej spalarni, prawobrzeżny Kawęczyn ma więcej zalet. Wśród nich m.in. większe możliwości wyprowadzenia ciepła oraz energii elektrycznej.
– Trzeci plus jest taki, że w okolicach Kawęczyna istnieje dzisiaj bardzo mała spalarnia miejska, tak zwany ZUSOK [Zakład Unieszkodliwiania Stałych Odpadów Komunalnych – red.]. Czwartą zaletą jest to, że dookoła Kawęczyna de facto jest strefa niezurbanizowana i są to lokalizacje głównie przemysłowe – dodaje Andrzej Gajewski. – Zlokalizowanie spalarni na Woli jest o tyle dobre, że jest blisko do wysypiska czy starej hałdy śmieciowej na Bemowie.
PGNiG TERMIKA ogłosiła również, że w połowie tego roku uruchomi przetarg na wybór generalnego wykonawcy bloku gazowego na Żeraniu. Wartość inwestycji szacowana jest na ok. 1,7 mld zł. Biorąc pod uwagę pozostałe projekty, w które spółka ma zamiar zaangażować się w obszarze warszawskim, ich łączna wartość do 2020 r. wyniesie ponad 4 mld zł.
Choć PGNiG TERMIKA w pierwszej kolejności stawia na poprawę efektywności dostaw ciepła dla Warszawy, równolegle rozważa też projekty inwestycyjne w innych miastach.
– Jedynym z nich jest Poznań. Naszym celem jest wybudowanie ekologicznego źródła wytwarzania ciepła, oferującego konkurencyjny cenowo produkt dla mieszkańców. W okolicach Poznania jest lokalna kopalnia PGNiG – Kościan-Błońsko, z której możemy pozyskać gaz dla tej elektrociepłowni – mówi prezes PGNiG TERMIKA.
Ciepłownicza spółka ma w planach budowę w Poznaniu elektrociepłowni gazowej o mocy do 100 MW, która będzie dostarczać ciepło do miejskiej sieci Dalkia Poznań.
Projekt Stalowa Wola zakłada wybudowanie do połowy 2015 roku bloku gazowo-parowego o mocy 450 MWe oraz 240 MWt. EC SW będzie dostarczać ciepło dla miast Stalowa Wola i Nisko oraz położonych w ich rejonie przedsiębiorstw przemysłowych, a ponadto będzie zasilać w energię elektryczną Krajowy System Elektroenergetyczny. Elektrociepłownia Stalowa Wola ma według założeń produkować rocznie 3000 GWh energii elektrycznej i spalać około 600 mln m3 gazu ziemnego wysokometanowego.
Czytaj także
- 2024-12-19: Polska centralna przyciąga coraz więcej inwestycji. W Łodzi powstaje nowe centrum dystrybucyjne dla Della
- 2025-01-03: Dobre prognozy dla rynku kredytów mieszkaniowych. Mimo braku rządowego programu wsparcia
- 2024-12-20: Polskie firmy przemysłowe bardziej otwarte na technologie. Sztuczną inteligencję wdrażają z ostrożnością [DEPESZA]
- 2024-12-11: Kobiety nie wierzą w swoje kompetencje dotyczące inwestowania. Niska samoocena często przeszkadza w podjęciu pierwszych kroków
- 2024-12-13: PZU chce mocniej inwestować w sektor zdrowia i transformację energetyki. W strategii do 2027 roku zapowiada duże zmiany w strukturze grupy
- 2025-01-15: Centrum Implementacji Sztucznej Inteligencji ma wystartować w tym roku. Polskie wojsko coraz szerzej korzysta z tej technologii
- 2024-12-04: Ulga na badania i rozwój może być lekiem na rosnące koszty zatrudnienia. Korzysta z niej tylko 1/4 uprawnionych firm
- 2024-12-09: Firmy nie znają korzyści z wdrażania zrównoważonego rozwoju. Swój ślad węglowy mierzy tylko co piąta firma
- 2024-11-08: Spadek sprzedaży detalicznej może się okazać tymczasowy. Konsumenci dalej są skłonni do dużych zakupów
- 2025-01-16: Systemy żywnościowe będą się zmieniać w kierunku bardziej zrównoważonym. Transformacja czeka nie tylko rolników
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
UE uszczelnia ochronę konsumentów. Producenci i sprzedawcy będą ponosić większą odpowiedzialność za wadliwe i niebezpieczne produkty
W grudniu weszła w życie unijna dyrektywa, która wprowadza nowe przepisy dotyczące odpowiedzialności za wadliwe produkty. Zastąpi ona regulacje sprzed niemal czterech dekad i ma na celu dostosowanie norm prawnych do współczesnych realiów w handlu, czyli m.in. zakupów transgranicznych i online. Wśród najważniejszych zmian znalazły się nowe zasady dotyczące odpowiedzialności producentów i dystrybutorów, a także obowiązki dla sprzedawców internetowych. Państwa mają czas do 9 grudnia 2026 roku na wdrożenie dyrektywy do swoich porządków prawnych.
Problemy społeczne
Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej
W ciągu ostatnich dwóch lat doszło na świecie do ponad 800 cyberataków o wymiarze politycznym na infrastrukturę krytyczną – wylicza Europejskie Repozytorium Cyberincydentów. Ochrona tego typu infrastruktury staje się więc priorytetem. Rozwiązania, które będą to wspierać, muszą uwzględniać nowe technologie i wiedzę ekspercką, lecz również budowanie społeczeństwa odpornego na cyberzagrożenia.
Zagranica
Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia
USA i UE są dla siebie nawzajem kluczowymi partnerami handlowymi i inwestycyjnymi, ale obserwatorzy wskazują, że prezydentura Donalda Trumpa może być dla nich okresem próby. Zapowiadane przez prezydenta elekta wprowadzenie ceł na towary importowane z Europy oraz polityka nastawiona na ochronę amerykańskiego przemysłu mogą ograniczyć zakres tej współpracy i zwiększyć napięcia w relacjach transatlantyckich. Jednak wobec eskalacji napięć i globalnych wyzwań USA i UE są skazane są na dalszą, ścisłą współpracę i koordynację swoich polityk.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.