Newsy

PKN Orlen rozpoczął wiercenia w poszukiwaniu gazu z łupków na Mazowszu

2012-07-16  |  15:36
Mówi:Jacek Krawiec
Funkcja:Prezes Zarządu
Firma:PKN Orlen
  • MP4

    We wsi Goździk na koncesji "Garwolin" ruszyły prace nad pierwszym odwiertem PKN Orlen na Mazowszu. Pierwsze wyniki badań geologicznych wskazują, że gaz łupkowy może znajdować się na głębokości 4 tys. metrów. Wiercenia potrwają ok. 2 miesięcy.

    Płocki koncern potrzebuje ok. 60 dni, żeby wykonać wiercenia. Po wykonaniu otworu zostanie pobranych ok. 300 metrów próbek skał do kolejnych badań laboratoryjnych.

     – Tutaj pobierzemy rdzenie skalne i do końca roku określimy przyszłość dalszych prac poszukiwawczych w gminie Górzno – deklaruje Jacek Krawiec, prezes PKN Orlen.

    Jak zapewniają przedstawiciele Orlenu, maszyna wiertnicza włoskiej produkcji, która wykona wiercenia w Goździku, jest jednym z najnowocześniejszych urządzeń pracujących na odwiertach w Polsce.

     – Chciałbym podkreślić, że Orlen stosuje najnowocześniejsze i najbezpieczniejsze techniki poszukiwań i wydobycia, co jest bardzo istotne, ponieważ ta sprawa ma kontekst środowiskowy na całym świecie, a w Europie w tej chwili w szczególności – mówi Jacek Krawiec. – Patrząc na Stany Zjednoczone można zobaczyć pozytywne skutki takich działań, wpływające na strukturę lokalną, na społeczność lokalną, na zamożność społeczeństw lokalnych.

    Goździk-OU1 jest trzecim pionowym odwiertem realizowanym przez PKN Orlen, ale pierwszym na terenie województwa mazowieckiego. Poprzednie dwa odwierty wykonano na Lubelszczyźnie, na koncesji „Wierzbica”. Na podstawie pierwszych analiz laboratoryjnych podjęto decyzje o kontynuowaniu projektu.

     – Wyniki naszych odwiertów na Lubelszczyźnie są bardzo obiecujące. W tym roku planujemy dokonać 6-7 kolejnych odwiertów na naszych koncesjach łupkowych, w tym dwa poziome ze szczelinowaniem – zapowiada prezes płockiego koncernu paliwowego. – Robimy wszystko, żeby jak najszybciej przeznaczyć jak najwięcej środków na te poszukiwania, bo to jest wymiar istotny nie tylko w kontekście ogólnonarodowym, ale również dla Orlenu. Wierzymy w to, że łupki mogą być znakomitą dźwignią wartości koncernu.

    Zdaniem prezesa PKN Orlen, gaz z łupków może okazać się również motorem dla rozwoju całej gospodarki kraju.

     – Po Mistrzostwach Europy często zadajemy sobie pytanie, co po Euro. Ja powiem, co po Euro. Po Euro jest gaz łupkowy, jego poszukiwanie i wydobycie. Ten surowiec po pierwsze może sprawić, że polska gospodarka stanie się bardziej konkurencyjna, bo będzie miała tańszy surowiec energetyczny. Po drugie, w wymiarze lokalnym, spowoduje powstanie nowych miejsc pracy i nowych wpływów budżetowych – uważa Jacek Krawiec.

    Przedstawiciele spółki deklarują, że na Mazowszu się nie skończy. Równolegle mają się toczyć prace również na pozostałych koncesjach. Do Orlenu należy osiem koncesji na poszukiwanie ropy naftowej i gazu ziemnego w całym kraju. Oprócz Lubelszczyzny i Mazowsza są to również okolice Łodzi i Sieradza. Koncern prowadzi też prace przygotowawcze do pierwszego otworu poszukiwawczego na Bałtyku.

    Więcej na temat
    Energetyka PKN Orlen rozpoczął wiercenia w poszukiwaniu gazu z łupków na Mazowszu - zdjęcia do montażu Wszystkie newsy
    2012-07-17 | 13:30

    PKN Orlen rozpoczął wiercenia w poszukiwaniu gazu z łupków na Mazowszu - zdjęcia do montażu

    PKN Orlen rozpoczął wiercenia w poszukiwaniu gazu z łupków na Mazowszu - zdjęcia do montażu

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Krynica Forum 2024

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Polityka

    Media i PR

    Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów

    Digital marketing rośnie w siłę, a w branży widać w tej chwili kilka mocnych trendów, które mają potencjał do rewolucjonizowania sposobu działania agencji i ich klientów. Najważniejszym z nich jest coraz szersze wykorzystanie technologii – przede wszystkim sztucznej inteligencji, która wprowadza duże zmiany w komunikacji marek z konsumentami i wpływa na strategie reklamowe, a wiele agencji już korzysta z niej w codziennej pracy. – Pełne wykorzystanie potencjału AI wymaga jednak połączenia tej technologii z ekspercką wiedzą. To pozwala nam tworzyć coraz bardziej efektywne rozwiązania – wskazuje Adam Oskaldowicz, partner i prezes Performance Group.

    DlaWas.info

    Nauka

    Miliard euro ze środków unijnych na rozwój technologii kosmicznych. Z programu Cassini skorzystało już ponad 600 europejskich firm

    Rośnie potencjał branży kosmicznej, a w jego zagospodarowaniu pomaga uruchomiony trzy lata temu przez Komisję Europejską program Cassini. To inicjatywa, która ma wspierać przedsiębiorstwa z branży kosmicznej na każdym etapie rozwoju, również początkujących pomysłodawców. Na rozwój przedsiębiorczości kosmicznej trafiło już miliard euro. – Przez trzy lata wsparliśmy już ponad 600 firm, z tego kilka z Polski. Wartości tych spółek wzrosły przez ostatnie kilka lat ponad 18-krotnie – mówi Justyna Redełkiewicz z Agencji Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA).

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.