Mówi: | Sławomir Nowicki |
Funkcja: | Prezes |
Firma: | PKP Informatyka |
PKP Informatyka wychodzi poza kolej. Chce proponować miastom inteligentne systemy transportowe
PKP Informatyka chce wyjść ze swoją ofertą poza kolej. Spółka będzie walczyć o projekty dotyczące inteligentnych systemów transportowych w polskich miastach, w których dziś uczestniczy głównie jako dostawca poszczególnych rozwiązań. Systemy zarządzające m.in. komunikacją miejską i parkingami wdrażają już m.in. Warszawa, Kraków, Gdańsk, Poznań i Szczecin, a w ciągu najbliższych lat zainteresowane mogą być kolejne 33 polskie miasta.
Oferowanie usług w nowych obszarach, zwłaszcza w sektorze publicznym, to jeden z filarów nowej strategii PKP Informatyki. Temu służyło ubiegłoroczne przejęcie Kolejowych Zakładów Łączności.
– Naszym celem jest wyjście z ofertą tej spółki na zewnątrz. Zamierzamy budować rozwiązania z zakresu inteligentnych systemów transportowych, które następnie będziemy oferować miastom. Są to systemy, na które jest ostatnio bardzo duże zapotrzebowanie i które dynamicznie się rozwijają. Dziś konkurujemy z potężnymi podmiotami, specjalizującymi się w rozwiązaniach ITS, wyłącznie jako dostawca, a właściwie poddostawca. Ale za chwilę zamierzamy konkurować z nimi w szerszym zakresie – zapewnia w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Sławomir Nowicki, prezes PKP Informatyka.
Inteligentne systemy transportowe to projekty służące zarządzaniu ruchem w szerokim znaczeniu. Obejmują one m.in. informację pasażerską, lokalizację pojazdów, zarządzanie ruchem na skrzyżowaniach, kierowanie samochodów na parkingi.
– Dysponujemy dużym potencjałem technologicznym i wykonawczym. Każdy projekt jesteśmy w stanie zrealizować bardzo szybko, wręcz na zlecenie, ad hoc – podkreśla Nowicki.
Pod koniec lutego Kolejowe Zakłady Łączności podpisały umowę z generalnym wykonawcą systemu w Bydgoszczy na dostawę i wdrożenie elementów systemu. Chodzi m.in. o kompletny system parkingowy, czyli dostarczenie parkomatów, system naprowadzania na wolne miejsca parkingowe z tablicami informacyjnymi i wyposażenie centrum nadzoru. Spółki prowadzą już kolejne rozmowy na temat dostaw kompletnych elementów ITS w innych miastach, również poza granicami kraju.
Prezes zapowiada, że już wkrótce PKP Informatyka i Kolejowe Zakłady Łączności rozpoczną konkurencję z zagranicznymi i polskimi podmiotami świadczącymi takie usługi. Na rynku inteligentnych systemów transportowych jest o co walczyć, bo przeznaczono na nie łącznie 1,2 mld zł. W prawie każdym przypadku inwestycje są dofinansowane ze środków unijnych. Systemy wdrażają już największe miasta, m.in. Warszawa, Poznań, Kraków, Gdańsk i Szczecin. Nowicki mówi, że według szacunków w ciągu najbliższych lat nawet 33 miasta w Polsce mogą być zainteresowane tą ofertą.
Według Nowickiego PKP Informatyka może zgarnąć nawet 15-20 proc. rynku inteligentnych systemów transportowych w Polsce. Ale już 10 proc. prezes spółki uzna za sukces.
– Jeżeli chodzi o urządzenia typu hardware - tablice, które wyświetlają różnego rodzaje informacje, na dziś uważam, że możemy konkurować z największymi na świecie. W Bydgoszczy posiadamy zakład produkcyjno-badawczy, który wykonuje tego typu produkty na konkretne zlecenie. Jeśli więc chodzi o design, kolorystykę i inne parametry, to są one dostosowane do konkretnej potrzeby klienta – mówi Sławomir Nowicki.
Czytaj także
- 2025-05-29: Trwają prace nad zmianami w finansowaniu kolei. Obecny system powoduje duże problemy branży i brak konkurencyjności transportu szynowego
- 2025-04-22: Duża zmiana w organizacji pracy w firmach. Elastyczność wśród najważniejszych oczekiwań pracowników
- 2025-04-15: Obciążenia regulacyjne uderzają w branżę nowych technologii i start-upy. To może hamować innowacje
- 2025-04-10: Cyfryzacja kolei będzie przyspieszać. To jeden z głównych obszarów inwestycji w branży
- 2025-03-26: Brak różnorodności szkodzi firmom. Nowa dyrektywa może je skłonić do zmiany podejścia
- 2025-01-07: Polska potrzebuje centralnego systemu dokumentacji medycznej. Jest niezbędny w wypadku sytuacji kryzysowych
- 2024-12-02: Budowa sieci szybkiej łączności dla polskiej energetyki wchodzi w kolejny etap. Czas usuwania awarii będzie krótszy
- 2024-11-22: Dane satelitarne będą częściej pomagać w walce z żywiołami w Polsce. Nowy system testowany był w czasie wrześniowej powodzi
- 2024-10-10: Już sześciolatki korzystają z bankowości elektronicznej. Często nie są świadome cyberzagrożeń
- 2024-10-09: Cyfrowi kontrolerzy lotów nie zastąpią na razie całkowicie ludzi. Zaawansowane technologie będą jednak wspierać zarządzanie ruchem lotniczym
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.