Mówi: | Jeremi Mordasewicz |
Funkcja: | Ekspert Rynku Pracy |
Firma: | PKPP Lewiatan |
PKPP Lewiatan: Innowacyjne start-upy pomysłem na szybszy napęd w gospodarce
Polska gospodarka potrzebuje innowacyjnych firm. Start-upy, czyli początkujące przedsiębiorstwa, które oferują nowe produkty czy usługi, to przede wszystkim szansa na zwiększenie konkurencyjności kraju, poprawę konsumpcji i ogólnej sytuacji gospodarki. Zdaniem Jeremiego Mordasewicza, eksperta PKPP Lewiatan, to szansa również na duże zyski, ale jedynie dla cierpliwych i doświadczonych.
Żeby utrzymać konkurencyjność polskiej gospodarki, produktywność firm powinna rosnąć szybciej niż wynagrodzenia. I tu swoją rolę do odegrania mają start-upy.
- Bardzo potrzebne nam są firmy, które wniosą do gospodarki coś nowego: nowe produkty, nowe technologie produkcji, nowe rozwiązania organizacyjne. Dzięki temu będziemy mogli szybciej zwiększać produktywność. A to z kolei pozwoli na wzrost wynagrodzeń - wyjaśnia Jeremi Mordasewicz.
Rezultatem będzie rosnąca konsumpcja, a co za tym idzie również przyspieszenie wzrostu gospodarczego w kraju.
- Jednocześnie powstrzyma to polską młodzież przed wyjazdami na Zachód - prognozuje ekspert PKPP Lewiatan.
Problemem dla początkujących przedsiębiorców wciąż jest pozyskanie kapitału, a w szczególności znalezienie inwestora, który poczeka na zyski i gotów będzie podjąć ryzyko, związane z nowym biznesem.
- Musi być jakieś źródło kapitału, ktoś, kto gotów jest sfinansować pierwszą fazę, bo taka firma przez kilka lat może nie przynosić zysków. Dopiero później, kiedy skala produkcji zostanie powiększona, kiedy wykorzysta się efekt skali, to firma przynosi zyski, często bardzo duże. Musi być więc inwestor, który gotów jest podjąć ryzyko i który oprócz tego, że wniesie kapitał, wniesie jeszcze znajomość rynku - mówi Jeremi Mordasewicz.
Rozwój start-upów umożliwia m.in. współpraca pomysłodawców z aniołami biznesu, czyli prywatnymi inwestorami, którzy wspierają finansowo nowe przedsięwzięcia, małe i średnie przedsiębiorstwa.
Nowatorskie pomysły mają też szansę dostać dofinansowanie z Unii Europejskiej. W poniedziałek ruszył nabór wniosków o wsparcie własnego e-biznesu w ramach Działania 8.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Przedsiębiorcy mogą się ubiegać nawet o 700 tys. zł. Wymagany jest jednak 30-procentowy wkład własny, co może stanowić problem dla początkujących przedsiębiorców. Nabór wniosków potrwa do 20 kwietnia.
Czytaj także
- 2024-04-26: T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
- 2024-04-19: Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze
- 2024-04-18: Nowy ośrodek w Krakowie będzie wspierać innowacje dla NATO. Połączy start-upy i naukowców z sektorem obronności
- 2024-03-11: Nowotwory kobiece nie stanowią wyroku. Metody ich leczenia są coraz nowocześniejsze i refundowane także w szpitalach prywatnych
- 2024-03-01: Mały wybór mieszkań na rynku zwraca inwestorów w kierunku domów. Ceny materiałów budowlanych przestały drożeć w szybkim tempie
- 2024-02-07: Lewitujący robot pomoże walczyć z pożarami w trudno dostępnych miejscach. Strumień wody nie tylko służy gaszeniu ognia, ale i napędza robota [DEPESZA]
- 2024-01-16: Rok 2024 może w końcu przynieść stabilizację na rynku nieruchomości. Wiele zależy od tego, jak zaprojektowany będzie nowy rządowy program
- 2024-01-11: Polski system ochrony zdrowia w ogonie innowacyjności. Głównym hamulcem są brak finansowania i obawy przed ewentualnymi błędami
- 2024-01-05: Najpilniejszym zadaniem gospodarczym jest przywrócenie przejrzystości w finansach publicznych. Potrzebna też strategia zwiększania inwestycji i innowacyjności
- 2023-12-18: Polska chemia na światowym poziomie. Kreowane przez nią innowacje są niezbędne dla przemysłu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.