Newsy

PKPP Lewiatan: Rządowym programem 50+ powinny zająć się prywatne firmy, a nie urzędy pracy

2012-04-23  |  06:25
Mówi:Monika Zakrzewska
Funkcja:ekspertka Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan
  • MP4

    Program aktywizacji na rynku pracy starszych osób nie działa, bo służby publiczne go realizujące nie są do tego przygotowane. - Należy więc te zadania przekazać w ręce prywatnych firm – uważają pracodawcy. 

    Jak podkreślają przedstawiciele PKPP Lewiatan, publiczne służby zatrudnienia nie mają wystarczającej infrastruktury ani wystarczających kadr na to, by kompleksowo zająć się określoną grupą. W powiatowych urzędach pracy na grupę osób bezrobotnych przypada stosunkowo niewielu pośredników czy doradców zawodowych.

     - Jeden pośrednik ma według ustawy 27 obowiązków do zrealizowania w swojej pracy, zatem opieka nad osobą bezrobotną graniczy z cudem, a wręcz śmiało możemy powiedzieć, że jest niemożliwa – mówi Monika Zakrzewska, ekspertka Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan. 

    Ze sprawozdania przedstawionego w minionym roku przez resort pracy wynika, że w ramach programu "Solidarność pokoleń. Działania dla zwiększenia aktywności zawodowej osób w wieku 50+" przeszkolono i podniesiono kwalifikacje ponad 106 tys. bezrobotnych w wieku 45/50+ oraz osób z niepełnosprawnością, a także pracowników w wieku 50+. Do 30 czerwca 2010 r. na całość programu wydano 7,8 mld zł, natomiast kwota skierowana bezpośrednio do grupy docelowej wyniosła 2,3 mld zł. 

     - Ten program był zbyt ogólny i fundusze zostały skierowane na dokładnie takie same instrumenty, jakie funkcjonują w odniesieniu do innych grup – komentuje Monika Zakrzewska. – To nie jest jednolita grupa, każda osoba z kategorii „50 +” może mieć inne problemy. Jedna będzie potrzebowała szkoleń „twardych”, druga - wyszlifowania umiejętności miękkich i nabrania wiary w siebie lub po prostu dostosowania się do określonych warunków i uaktualnienia swojej wiedzy, którą zdobyła już wcześniej.

    PKPP Lewiatan informuje, że „Solidarność pokoleń" niosła ze sobą wielkie nadzieje, jednak jego efektywność nie jest zadowalająca. Dlatego pracodawcy proponują nowe rozwiązania. Wiąże się to z wprowadzeniem na rynek prywatnych urzędów pracy.

     - Mamy bardzo dobre przykłady z Europy Zachodniej, m.in. z Anglii, Niemiec czy z Danii, gdzie takie programy działają i trudne grupy bezrobotne, czyli np. osoby długotrwale pozostające bez pracy, osoby z kategorii 55+, czy matki wracające do pracy po urlopach wychowawczych, są oddelegowane do prywatnych służb zatrudnienia. Tam, zgodnie z holistycznym podejściem zajmujemy się problemem każdej z tych osób i doprowadzamy do jej zatrudnienia. Przy czym firmy z sektora prywatnego odpowiadają za efekt swojej pracy, a nie za podjęte działania. I to jest różnica pomiędzy działaniem prywatnych służb i publicznych – uważa ekspertka PKPP Lewiatan.

     „Program Solidarność pokoleń. Działania dla zwiększenia aktywności zawodowej osób w wieku 50+" został przyjęty przez rząd w 2008 r. Zakłada z jednej strony rozwiązania zachęcające do zatrudnienia osób w wieku 50+ przez przedsiębiorców, a z drugiej strony – sprzyjające poprawie kwalifikacji, umiejętności i efektywności pracy tych osób. Ma doprowadzić do osiągnięcia do 2020 r. wskaźnika zatrudnienia osób w wieku 55-64 lata na poziomie 50 proc., określonym w Strategii Lizbońskiej. Polska w porównaniu do innych krajów Unii Europejskiej w najniższym stopniu wykorzystuje potencjał osób po 50-tym roku życia na rynku pracy. Spośród wszystkich krajów UE wyprzedzamy pod tym względem tylko Maltę.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Rynek makaronów w Polsce wart jest około 800 mln zł. Producenci pracują nad nowymi funkcjami tych produktów w diecie

    Makarony stają się coraz nowocześniejszą kategorią na rynku spożywczym. Konsumenci mają do wyboru m.in. szereg makaronów warzywnych, bezglutenowych, a także funkcjonalnych, których regularne spożywanie ma pomagać w walce z chorobami cywilizacyjnymi, jak cukrzyca, otyłość czy miażdżyca. To m.in. w ten segment rynku chce w najbliższych latach inwestować notowany na warszawskiej giełdzie producent Makarony Polskie. Spółka podkreśla, że wyzwaniem dla dalszego rozwoju firm z branży spożywczej pozostają rosnące koszty działalności, braki kadrowe, a także niestabilność cenowa.

    Edukacja

    Do Polski z Ukrainy uciekło nawet 70 tys. Romów. Ich sytuacja po ponad dwóch latach nadal pozostaje trudna

    Mniejszość romska w Polsce liczy ok. 30 tys. osób, po wybuchu wojny za wschodnią granicą mogła się zwiększyć do nawet 100 tys. na skutek napływu uchodźców z Ukrainy. Jak wskazuje Fundacja w Stronę Dialogu, uchodźcy romskiego pochodzenia nie byli chętnie przyjmowani w punktach recepcyjnych, a na traumę spowodowaną agresją Rosji nałożyły się bieda, wykluczenie społeczne i traktowanie jak uchodźców drugiej kategorii. Przez dwa lata w tym zakresie niewiele się zmieniło, dlatego fundacja zaapelowała do rządu i Rzecznika Praw Obywatelskich o zajęcie się problemami Romów z Ukrainy, w szczególności w zakresie zakwaterowania, edukacji i miejsc pracy.

    Transport

    Bezpieczeństwo paliwowe w Polsce wymaga inwestycji w nowe moce magazynowe. Branża przyspiesza też zieloną transformację

    Branża paliwowa dobrze poradziła sobie z zawirowaniami, które przez ostatnie dwa lata wpływały na polski rynek. Wciąż jednak kwestia bezpieczeństwa paliwowego wymaga dużego wysiłku. Wśród priorytetowych zadań stojących przed sektorem i rządem jest rozbudowa infrastruktury paliwowej, szczególnie nowych mocy magazynowych, ale też kolei i morskich terminali – wskazują eksperci POPiHN. Wyzwaniem w kolejnych latach będzie także zielona transformacja oparta m.in. na elektryfikacji transportu i paliwach alternatywnych, która – w opinii ekspertów – wymaga w Polsce znacznego przyspieszenia.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.