Newsy

Poczta Polska inwestuje w innowacje. Na liście pomysłów m.in. kreator opakowań czy automaty do odbierania przesyłek w miejscu zamieszkania

2017-08-11  |  06:55
Mówi:Grzegorz Kurdziel, członek zarządu Poczty Polskiej SA

Łukasz Łapiński, Pakomatic

Sławomir Nowak, Every European Digital Poland

Czujnik sprawdzający, ile listów zostało wrzuconych do skrzynki, czy automat do odbierania przesyłek w miejscu zamieszkania – to projekty, które Poczta Polska wyłoniła w pierwszym etapie programu GammaRebels, skierowanego do start-upów i młodych innowatorów. Pocztowa spółka negocjuje w tej chwili umowy biznesowe i zamierza wdrożyć najlepsze pomysły do swojej działalności. Dzięki innowacjom chce budować przewagę nad konkurencją.

– Oczywistym jest, że w dzisiejszych czasach innowacje są niezbędne do rozwoju. Aby sprostać konkurencji i wymaganiom klientów, musimy wprowadzać innowacje i być krok do przodu – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Grzegorz Kurdziel, członek zarządu Poczty Polskiej SA.

Pocztowa spółka zamknęła właśnie pierwszy etap programu GammaRebels powered by Poczta Polska, skierowanego do start-upów i młodych przedsiębiorców. Jego celem było wypracowanie innowacyjnych rozwiązań, które Poczta mogłaby w łatwy sposób wdrożyć do swojej działalności biznesowej, oraz stworzenie nowych produktów i usług zwiększających wartość dodaną dla spółki i jej klientów.

Do akceleratora wpłynęło blisko 80 zgłoszeń, spośród których Poczta Polska wyłoniła dziewięć najlepszych. Spółka udostępniła im swoje zaplecze, infrastrukturę – zarówno tradycyjną, jak i cyfrową – oraz zapewniła merytoryczne wsparcie. Pod okiem mentorów wybrane start-upy przez trzy miesiące rozwijały swoje pomysły, uczestniczyły w warsztatach, sesjach doradczych i szkoleniowych, przygotowując pilotażową wersję produktu lub usługi.

– Poczta Polska jest w tej chwili na etapie ogromnych przemian związanych ze zmianami na rynku usług pocztowych. Młodzi przedsiębiorcy mogli zetknąć się z naprawdę dużymi wyzwaniami, które pozwalają rozwijać skrzydła, jeśli chodzi o wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań – mówi Grzegorz Kurdziel. –Sprawdziliśmy, które rozwiązania możemy w łatwy sposób zaimplementować do naszego biznesu. Testowaliśmy te, które mają przede wszystkim usprawnić nasze procesy i polepszyć ofertę skierowaną do klientów.

Oprócz mentoringu i doradztwa przez cały okres akceleracji start-upy mogły liczyć również na wsparcie finansowe ze środków programu Scale UP! realizowanego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.

Poczta Polska zadecydowała już, które z projektów niosą dla niej największą wartość biznesową i powinny zostać wdrożone w pełnej skali. W tej chwili spółka jest na etapie negocjowania konkretnych umów biznesowych ze start-upowcami i młodymi innowatorami.

Wśród dziewięciu najlepszych start-upów znalazł się projekt Zapakuj.to, czyli internetowy kreator opakowań, dzięki któremu za pośrednictwem eSklepu Poczty Polskiej każdy może zaprojektować własny wzór pudełek.

– Myślę, że najszybciej wdrożymy projekt Zapakuj.to, pozwalający projektować i kupować opakowania małym biznesom e-commerce, w których będą one mogły wysyłać później towary do swoich klientów – mówi Grzegorz Kurdziel.

Szansę na szybkie wdrożenie ma też projekt Pakomatic, czyli samoobsługowe urządzenie, które pozwala samodzielnie odbierać i nadawać paczki w miejscu zamieszkania.

– Jest to nowe wydanie popularnych automatów do wydawania paczek. Różnica polega na tym, że urządzenia są położone bardzo blisko miejsca zamieszkania, na przykład w blokach czy kamienicach. To rozwiązanie będziemy chcieli wprowadzać razem ze wspólnotami mieszkaniowymi. Za pośrednictwem automatów będzie można odbierać paczki tak samo, jak teraz odbiera się listy ze skrzynek oddawczych – wyjaśnia Grzegorz Kurdziel.

– W e-commerce istotnym problemem jest przekazanie przesyłki przez kuriera klientowi końcowemu. Wynika on m.in. z tego, że w naszych budynkach brakuje infrastruktury do obsługi paczek. Pakomatic Concierge jest właśnie taką infrastrukturą – mówi Łukasz Łapiński z firmy Pakomatic. – Rozpoczęliśmy realizację wdrożenia tego typu urządzeń na warszawskim Żoliborzu. Pierwsze urządzenia trafią wkrótce do wspólnot i będą one miały możliwość przetestowania ich.

Wśród wyłonionych przez Pocztę Polską innowacyjnych projektów są również m.in. Helpful Company  – chatbot do komunikacji z klientami na Facebooku i Messengerze, Mobile Institute – internetowy system zbierania opinii oraz platforma kontaktu z klientami – oraz Hyper Poland, czyli projekt pojazdu typu Hyperloop, przeznaczonego do automatycznego załadunku i przewozu przesyłek pocztowych.

Poczta Polska zamierza też wykorzystać pomysł na inteligentne nadawcze skrzynki pocztowe, które za pomocą sensorów i modułu radiowego rejestrują wrzucanie przesyłek do skrzynki bądź jej opróżnianie.

– To rozwiązanie, które pozwoli listonoszom na jeżdżenie tylko do tych skrzynek, do których zostały wrzucone listy. Po pierwsze, jest to optymalizacja, po drugie, będziemy mieć większe dane odnośnie tego, gdzie mamy listy, o której godzinie, co zwiększy terminowość i jakość doręczonych przesyłek – mówi Sławomir Nowak, odpowiedzialny za projekt inteligentnej skrzynki nadawczej, Every European Digital Poland.

Czytaj także

Kalendarium

Patronaty medialne

Obsługa konferencji prasowych i innych wydarzeń

Agencja informacyjna Newseria realizując zleconą obsługę wydarzenia przygotowuje pełny zapis konferencji, a także realizuje wywiady z gośćmi i uczestnikami wydarzenia.

> Zobacz pełne informacje o naszej ofercie.

Dziś w serwisie Innowacje

W ciągu dekady większość karoserii samochodów może powstać dzięki drukowi 3D. Druk przestrzenny pozwala obniżyć koszty produkcji

Rośnie rynek drukarek 3D przeznaczonych do przemysłu, zwłaszcza tych, gdzie temperatura topnienia dochodzi do 360 stopni. Wartość druku przestrzennego może osiągnąć do 2023 roku wartość blisko 33 mld dolarów. Druk 3D coraz częściej staje się alternatywą dla tradycyjnych metod wytwarzania, zwłaszcza w firmach motoryzacyjnych. Wykorzystanie drukarek 3D do produkcji narzędzi produkcyjnych pozwala oszczędzić 50–80 proc. kosztów.

Motoryzacja

Samochody spalinowe będą stopniowo wypierane przez auta elektryczne. Koncerny motoryzacyjne stawiają na rozbudowę sieci ładowania

Do 2040 roku udział aut elektrycznych w ogólnej sprzedaży samochodów może przekroczyć 50 proc. Do tego, by mogły one zastąpić pojazdy spalinowe, konieczne jest jednak stworzenie całego ekosystemu energetycznego. Koncerny motoryzacyjne skupiają więc na rozbudowie sieci ładowania. Ten cel postawił sobie m.in. Nissan wspólnie z Greenway Infrastructure Poland, którzy planują wybudować do 2020 roku prawie 200 stacji. Koncerny motoryzacyjne stale też pracują nad zwiększaniem zasięgu akumulatorów.

 

Handel

Polacy coraz chętniej wybierają krajową żywność. Polskie mięso, nabiał i warzywa podbijają też europejski rynek

W coraz większym stopniu polscy konsumenci doceniają krajową żywność. Najchętniej wybierają rodzime produkty mleczne, mięso, warzywa, owoce i pieczywo. Produkty z Polski cieszą się też uznaniem na europejskim rynku, a w ubiegłym roku do UE została wyeksportowana żywność o wartości przekraczającej 24 mld zł. Jednym z hitów eksportowych jest polski drób, który powoli zaczyna podbijać też Chiny, Azję oraz Afrykę.

Patronat Newserii

Edukacja

W ciągu dekady może upaść nawet połowa prywatnych uczelni w Polsce. Ratunkiem mogą być zagraniczni studenci

W ciągu najbliższych 5-10 lat nawet połowa prywatnych szkół wyższych może zostać zamknięta z powodu braku studentów – przekonuje dr Pradeep Kumar, założyciel Indo European Education Foundation. Ratunkiem dla uczelni mogą być studenci zagraniczni, którzy coraz chętniej uczą się w Polsce. Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że w ubiegłym roku akademickim studiowało w kraju blisko 66 tys. cudzoziemców. Polskę coraz częściej wybierają studenci z Indii.

Prawo

Rynek ubezpieczeniowy szykuje się do wprowadzenia nowych przepisów. Zmiany dotyczyć będą głównie działalności pośredników

W lutym 2018 roku państwa członkowskie Unii Europejskiej muszą wprowadzić w życie dyrektywę o dystrybucji ubezpieczeń. Nakłada ona nowe obowiązki na pośredników ubezpieczeniowych. Będą oni musieli badać potrzeby klienta i dopasować do nich polisę, a także przekazywać szczegółowe informacje o produkcie. Zdaniem prezesa Stowarzyszenia Polskich Brokerów Ubezpieczeniowych i Reasekuracyjnych to może spowodować, że część małych pośredników zdecyduje się na współpracę z większymi podmiotami. Inni mogą za to postawić na specjalizację w określonym segmencie rynku.