Newsy

Coraz mniej nielegalnych papierosów trafia na polski rynek. Szara strefa najniższa w historii

2022-09-12  |  06:30
Mówi:Paweł Cybulski, były wiceminister finansów, partner zarządzający, Centrum Likwidacji Barier Biznesowych
prof. dr hab. Konrad Raczkowski, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
  • MP4
  • Zgodnie z ustawą budżetową w przyszłym roku akcyza na papierosy, tytoń do palenia, cygara, cygaretki, wyroby nowatorskie oraz susz tytoniowy wzrośnie o 10 proc. względem tego roku. Resort finansów w przyjętej mapie akcyzowej zaproponował stopniowe zwiększanie stawki tego podatku również na kolejne lata. Tegoroczna podwyżka akcyzy, wbrew obawom branży, nie przełożyła się na spadek sprzedaży i wzrost szarej strefy. Wręcz przeciwnie, odnotowano wzrost legalnej sprzedaży papierosów kosztem szarej strefy, która w II kwartale 2022 roku była najniższa w historii.

     Tak niska szara strefa dotycząca wyrobów tytoniowych, jaka w tej chwili występuje w Polsce, a mianowicie 4,9 proc., jest bardzo dobrą informacją. To przede wszystkim oznacza to, że mamy coraz mniej nielegalnych fabryk i coraz mniej przemytu – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Paweł Cybulski, były wiceminister finansów, partner zarządzający w Centrum Likwidacji Barier Biznesowych. – Państwo działa coraz lepiej, Krajowa Administracja Skarbowa wywiązuje się ze swoich zobowiązań i przede wszystkim mamy dobre prawo, które pozwala na to, żeby skutecznie walczyć z przestępcami.

    W II kwartale 2022 roku nielegalne papierosy odpowiadały za 4,9 proc. rynku wobec 5,5 proc. w I kwartale oraz średnio 5,7 proc. w całym 2021 roku. Jeszcze w 2015 roku odpowiadały one za przeszło 18 proc. To oznacza prawie czterokrotny spadek. Takie dane płyną z raportu Instytutu Doradztwa i Badań Rynku Almares, przygotowanego na zlecenie wszystkich firm z branży tytoniowej w Polsce. Mniej jest też papierosów podrabianych: stanowią one 0,5 proc. nielegalnego rynku wobec 0,6 proc. w I kwartale. Coraz mniejszy jest także przemyt ze Wschodu.

     Bardzo dobrze, że nasze służby skarbowe skutecznie przeciwdziałają szarej strefie na rynku tytoniowym. Pamiętajmy, że tak naprawdę to, czy dana firma płaci podatki, w tym wypadku CIT od osób prawnych, to jest blisko 15 proc. wpływów do budżetu województw i blisko 40 proc. do budżetu gmin – dodaje prof. dr hab. Konrad Raczkowski z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie. – Uczciwy podatnik to jest dobry podatnik dla budżetu państwa, a dobra administracja przeciwdziała szarej strefie i to obserwujemy w Polsce.

    Jednocześnie rośnie legalna sprzedaż papierosów: w pierwszym półroczu br. zwiększyła się ona o 13 proc., zaś wpływy do budżetu z akcyzy w pierwszym półroczu wzrosły o 15 proc. r/r. I to pomimo obaw branży, że wzrost akcyzy od stycznia br. może zahamować sprzedaż i doprowadzić do powrotu szarej strefy tytoniowej.

    W ocenie prof. Konrada Raczkowskiego i Pawła Cybulskiego to zasługa przyjętej przez rząd mapy akcyzowej. Od 1 stycznia 2022 roku minimalna stawka na papierosy wzrosła ze 100 proc. do 105 proc., a stawka na wyroby nowatorskie wzrosła poprzez podniesienie stawki kwotowej o 100 proc. Wprowadzono także minimalną stawkę akcyzy na tytoń do palenia w wysokości 100 proc. całkowitej kwoty akcyzy. Zgodnie z mapą akcyzową od 2023 roku do 2027 roku rząd będzie podnosił akcyzę na wyroby tytoniowe o 10 proc.

    – Mapa akcyzowa Ministerstwa Finansów jak najbardziej się sprawdza, jest ona jak najbardziej adekwatna do obecnej sytuacji, kiedy mamy najniższą szarą strefę w obszarze wyrobów tytoniowych. Uważam, że powinna być kontynuowana – ocenia Paweł Cybulski.

    – Mapa akcyzowa była pewnego rodzaju kompromisem pomiędzy balansowaniem i bilansowaniem dochodów budżetu państwa a zabezpieczeniem rentowności prowadzonej działalności gospodarczej poprzez koncerny tytoniowe – przypomina prof. Konrad Raczkowski. – Widzimy wyraźnie, że sprzedaż papierosów wzrosła, wpływy z podatku akcyzowego wzrosły i rentowność firm także wzrosła. Więc te elementy zostały osiągnięte i nie były zaburzone szarą strefą na skutek dobrego działania aparatu skarbowego.

    Jak wynika z ubiegłorocznego raportu KPMG, szara strefa tytoniowa w UE to ok. 8 proc. rynku. Polski wynik plasuje się więc poniżej unijnej średniej.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

    Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

    Transport

    Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

    Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

    Konsument

    Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

    Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.