Newsy

Już za kilka tygodni dostęp do konta w ZUS do uzyskania na poczcie. Trwają przygotowania

2013-04-03  |  06:55
Mówi:Zbigniew Derdziuk
Funkcja:Prezes
Firma:Zakład Ubezpieczeń Społecznych
  • MP4
  • Zakład Ubezpieczeń Społecznych chciałby umożliwić zakładanie zaufanych profili dostępu do Platformy Usług Elektronicznych ZUS w placówkach Poczty Polskiej. Rozmowy na ten temat już się toczą. Potrzebne są zmiany w prawie, ale być może już w II kwartale Poczta zacznie świadczyć takie usługi.

    Uruchomiona w ubiegłym roku Platforma Usług Elektronicznych umożliwia podatnikom m.in. dostęp do swoich danych zapisanych w ZUS-ie oraz rezerwację wizyt. Obywatele mogą wyliczyć prognozowaną emeryturę oraz przejrzeć informacje o swoich ubezpieczeniach. Poprzez PUE sprawdzimy też, jakie przyznano nam renty lub zasiłki. Platforma informuje też o należnych składkach, a przedsiębiorcy mają dostęp do systemu ePłatnik.

     – Takie mamy plany wspólne, żeby Poczta stała się elementem dystrybucji dostępu do usług elektronicznych dla obywateli, ponieważ oni mają więcej placówek niż ZUS, niż jakakolwiek inna instytucja – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Zbigniew Derdziuk, prezes ZUS-u.

    Aby skorzystać z możliwości Platformy Usług Elektronicznych trzeba mieć tzw. profil zaufany, czyli bezpłatną formę podpisu elektronicznego. Warunkiem jego uzyskania jest założenie konta użytkownika oraz złożenie wniosku o potwierdzenie takiego profilu. W kolejnym kroku należy uwierzytelnić nadany profil zaufany. Wiąże się to dzisiaj z wizytą w oddziale ZUS albo w jednym z urzędów skarbowych. Dzięki współpracy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z Pocztą Polską już niedługo nie będzie to konieczne, bo wiarygodność profilu będzie można potwierdzić na poczcie. Tutaj tez będzie można dokonać wszelkich formalności z tym związanych.

     – To jest też kwestia zmiany przepisu prawa, żeby Poczta Polska mogła być jednym z dystrybutorów profilu zaufanego. Ten przepis jest przygotowywany i myślę, że zostanie uchwalony w tym roku – tłumaczy Derdziuk.

     – Sądzę, że II kwartał będzie takim realnym terminem, kiedy te dodatkowe inne usługi będą mogły być realizowane na rzecz obywateli – dodaje Janusz Wojtas, członek zarządu Poczty Polskiej.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Bankowość

    ePłatności z wykorzystaniem portfeli cyfrowych będą już wkrótce dostępne w mObywatelu. Do pilotażu usługi dołączy więcej urzędów

    Ponad 50 gmin korzystających z ePłatności w mObywatelu i 82 tys. zrealizowanych transakcji – to dotychczasowy efekt pilotażu tej usługi prowadzonego od ubiegłego roku. Mieszkańcy uczestniczących w nim gmin mogą przez aplikację i portal płacić m.in. podatek od nieruchomości czy podatek rolny albo uiszczać opłaty za śmieci. Do opcji opłacania zobowiązań administracyjnych wkrótce dojdą także płatności z inicjatywy użytkownika, czyli np. opłaty skarbowe ponoszone przy okazji załatwiania różnych spraw urzędowych. Trwają także prace nad wdrożeniem kolejnych metod płatności – do BLIK-a właśnie dołączyły karty płatnicze, a następne będą cyfrowe portfele, czyli Google Pay i Apple Pay.

    Ochrona środowiska

    Beton z alg czy szkło fotowoltaiczne. Ekologiczne innowacje zmieniają sektor budowlany

    Sektor budynków i budownictwa jest największym emitentem gazów cieplarnianych, odpowiadając za 37 proc. globalnych emisji – wynika z danych ONZ. Tradycyjne materiały budowlane, takie jak beton czy cegły, są stopniowo udoskonalane, aby jak najlepiej odpowiadać na wyzwania środowiskowe. – Większość producentów, szczególnie tych dużych, skupia się na tym, aby obniżać koszty ekologiczne produkcji materiałów, tak żeby konsumenci otrzymywali produkt bardziej zrównoważony – ocenia Tomasz Bojęć, partner zarządzający w ThinkCo. Z drugiej strony na rynek wchodzą innowacje, które stosowane w większej skali będą stopniowo zazieleniać budownictwo.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.