Newsy

Już za kilka tygodni dostęp do konta w ZUS do uzyskania na poczcie. Trwają przygotowania

2013-04-03  |  06:55
Mówi:Zbigniew Derdziuk
Funkcja:Prezes
Firma:Zakład Ubezpieczeń Społecznych
  • MP4
  • Zakład Ubezpieczeń Społecznych chciałby umożliwić zakładanie zaufanych profili dostępu do Platformy Usług Elektronicznych ZUS w placówkach Poczty Polskiej. Rozmowy na ten temat już się toczą. Potrzebne są zmiany w prawie, ale być może już w II kwartale Poczta zacznie świadczyć takie usługi.

    Uruchomiona w ubiegłym roku Platforma Usług Elektronicznych umożliwia podatnikom m.in. dostęp do swoich danych zapisanych w ZUS-ie oraz rezerwację wizyt. Obywatele mogą wyliczyć prognozowaną emeryturę oraz przejrzeć informacje o swoich ubezpieczeniach. Poprzez PUE sprawdzimy też, jakie przyznano nam renty lub zasiłki. Platforma informuje też o należnych składkach, a przedsiębiorcy mają dostęp do systemu ePłatnik.

     – Takie mamy plany wspólne, żeby Poczta stała się elementem dystrybucji dostępu do usług elektronicznych dla obywateli, ponieważ oni mają więcej placówek niż ZUS, niż jakakolwiek inna instytucja – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Zbigniew Derdziuk, prezes ZUS-u.

    Aby skorzystać z możliwości Platformy Usług Elektronicznych trzeba mieć tzw. profil zaufany, czyli bezpłatną formę podpisu elektronicznego. Warunkiem jego uzyskania jest założenie konta użytkownika oraz złożenie wniosku o potwierdzenie takiego profilu. W kolejnym kroku należy uwierzytelnić nadany profil zaufany. Wiąże się to dzisiaj z wizytą w oddziale ZUS albo w jednym z urzędów skarbowych. Dzięki współpracy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z Pocztą Polską już niedługo nie będzie to konieczne, bo wiarygodność profilu będzie można potwierdzić na poczcie. Tutaj tez będzie można dokonać wszelkich formalności z tym związanych.

     – To jest też kwestia zmiany przepisu prawa, żeby Poczta Polska mogła być jednym z dystrybutorów profilu zaufanego. Ten przepis jest przygotowywany i myślę, że zostanie uchwalony w tym roku – tłumaczy Derdziuk.

     – Sądzę, że II kwartał będzie takim realnym terminem, kiedy te dodatkowe inne usługi będą mogły być realizowane na rzecz obywateli – dodaje Janusz Wojtas, członek zarządu Poczty Polskiej.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Infrastruktura

    Prawo

    W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi

    W ubiegłym tygodniu Parlament Europejski wybrał Portugalkę Teresę Anjinho na stanowisko Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Ombudsman przyjmuje i rozpatruje skargi dotyczące przypadków niewłaściwego administrowania przez instytucje unijne lub inne organy UE. Tylko w 2023 roku pomógł ponad 17,5 tys. osobom i rozpatrzył niemal 2,4 tys. skarg.

    Problemy społeczne

    Przeciętny Polak spędza w sieci ponad trzy godziny dziennie. Tylko 11 proc. podejmuje próby ograniczenia tego czasu

    Polacy średnio spędzają w internecie ponad trzy godziny dziennie. Jednocześnie, według badania na temat higieny cyfrowej, jedynie 14 proc. respondentów kontroluje swój czas ekranowy, a co piąty ogranicza liczbę powiadomień w telefonie czy komputerze. Nadmierne korzystanie z ekranów może wpływać na zaniedbywanie obowiązków i relacji z innymi, a także obniżenie nastroju i samooceny. Kampania Fundacji Orange „Nie przescrolluj życia” zwraca uwagę na potrzebę dbania o higienę cyfrową. Szczególnie okres świątecznego wypoczynku sprzyja takiej refleksji.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.