Mówi: | Andrzej Olechowski |
Funkcja: | dyrektor Polskiej Organizacji Gazu Płynnego |
Polska ma najwięcej stacji autogazu w UE. Rozwój rynku zatrzymać mógłby wzrost akcyzy
W Polsce jest aż 5,6 tysiąca stacji z autogazem. W Unii Europejskiej jesteśmy pod tym względem liderem, a w Europie wyprzedza nas tylko Turcja. By utrzymać rozwój rynku autogazu w Polsce, akcyza na to paliwo nie może rosnąć – mówi prezes Polskiej Organizacji Gazu Płynnego.
Polacy wciąż chętnie montują instalacje gazowe, bo ich koszt przy obecnych cenach zwraca się już po niecałym roku. Po naszych drogach jeździ 2,6 mln takich pojazdów.Akcyza od kilku lat jest utrzymywana na tym samym, zbliżonym do europejskiej średniej poziomie. W przyszłość w dużej mierze zależeć będzie od decyzji Komisji Europejskiej, dotyczących opodatkowania nośników energii i ich przełożenia na polskie prawo. Jednak w najbliższym czasie nie spodziewa się podwyżek.
– Jest to produkt wyjątkowo wrażliwy na wszelkie działania władz fiskalnych, w tym na opodatkowanie. Jeśli zwiększy się akcyza, to ten rozwój rynku może stanąć pod znakiem zapytania, ale w Europie jesteśmy jednoznacznie utożsamiani jako doświadczeni w autogazie, potentaci w skali światowej – podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Andrzej Olechowski, dyrektor Polskiej Organizacji Gazu Płynnego.
Instalacja LPG w samochodzie wciąż jest bardzo opłacalna. Średnia cena autogazu wynosi w tej chwili ok. 2,37 zł i jest ponad dwukrotnie niższa od ceny oleju napędowego. Nawet uwzględniając lekki wzrost spalania po montażu instalacji gazowej, kierowcy mogą zmniejszyć wydatki o połowę. Dzięki temu już po niecałym roku inwestycja się zwraca.
„Nie oszczędzać na instalacji”
Przyznaje on, że pomimo dużej liczby aut z instalacją gazową cześć Polaków nadal podchodzi sceptycznie do tego rozwiązania. Według Olechowskiego wynika to między innymi z tego, że autogaz jest nowym paliwem.
– Benzyna czy olej napędowy są to paliwa z długą historią, przed wojną już były znane, a LPG jest paliwem młodym i to dojrzewało, dojrzewa i nadal trwa jeszcze przełamywanie pewnych oporów, nieufności i braku pewności – mówi Olechowski.
Według niego Polacy nie rozumieją do końca specyfiki tego paliwa. Obawiają się tzw. zakręcenia kurka, czyli zmniejszenia dostaw gazu. Popularne jest też przekonanie o szkodliwości autogazu dla silników. Wiele osób uważa, że to paliwo gorsze od tradycyjnych.
Olechowski podkreśla jednak, że w rzeczywistości autogaz jest paliwem bardziej ekologicznym oraz ekonomicznym. Istnieją wprawdzie różne opracowania, ale według niego po doborze odpowiedniej instalacji gazowej kierowcy odczują ulgę w portfelu bez szkody dla samochodu.
– Najważniejsze dla kierowcy, potencjalnego użytkownika, jest dobranie właściwej instalacji do swojego samochodu. Nie należy na tym oszczędzać, tylko poszukać warsztatów, porównać i pobrać odpowiednią generację, odpowiednią instalację, zapłacić więcej i nie będzie problemów – zaznacza Olechowski.
W Europie stopniowo znikają instytucjonalne przeszkody dla rynku autogazu, takie jak zakazy korzystania z parkingów podziemnych przez samochodu z napędem LPG. Odstępuje od tego Portugalia, a również w innych krajach powstały na ten temat opracowania naukowe.
– Odstępuje się od tego zakazu. Mam nadzieję, że i u nas przebijemy się ze świadomością, że ten gaz nie jest tak niebezpieczny jak czasami jest kreowany, i że ten zakaz zostanie zniesiony – podkreśla prezes Polskiej Organizacji Gazu Płynnego.
Olechowski zwraca równocześnie uwagę, że część przeszkód dla autogazu może wynikać z lobbingu przedstawicieli innych branż, którym przeszkadza ta konkurencja.
Czytaj także
- 2024-08-01: Polska marnuje potencjał bycia europejskim liderem w produkcji biometanu. Jak dotąd nie działa żadna taka instalacja
- 2024-05-10: Komisarz UE ds. energii: Możemy i powinniśmy ograniczyć Rosji dostęp do finansowania i technologii w obszarze LNG
- 2024-04-09: Integracja energetyki i ciepłownictwa w Polsce może przynieść 4 mld euro oszczędności. Emisja CO2 w tych sektorach może spaść o 57 proc.
- 2024-02-13: Sprzedaż surowców energetycznych wciąż finansuje rosyjską machinę wojenną. Eksport trafia głównie do Chin, Indii i Turcji
- 2023-04-24: Andrzej Pągowski: Nasze społeczeństwo myśli o osobie po siedemdziesiątce jak o emerycie i nie wiadomo, czy wolno jej w ogóle żyć i uprawiać zawód. Ale w sztuce to nie ma znaczenia
- 2023-05-09: Ewa Błaszczyk: Mam dwie osoby, z którymi lata całe idę przez życie. To jest Andrzej Pągowski i Józef Wilkoń
- 2023-05-02: Prof. dr hab. Jerzy Bralczyk: Andrzej Pągowski jest nie tylko plakacistą, ale i literatem. Jego obrazy to przecież teksty, aż czasem chciałoby się dodać zdanie czy dwa
- 2023-04-26: Hanna Bakuła: Z Andrzejem Pągowskim pokochaliśmy się od pierwszego wejrzenia. Oboje mamy energię niezbędną do bycia twórcą
- 2023-04-14: Udział gazu w miksie energetycznym Polski ma wynosić 15 proc. w 2030 roku. Potrzebne przyspieszenie inwestycji w OZE
- 2023-03-07: Andrzej Sołtysik: Z kamerą powinniśmy wybierać się poza Warszawę, a nie tylko być w tej zamkniętej, warszawskiej szklanej kuli
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Farmacja

Polska uzależniona od leków z importu. To zagrożenie dla bezpieczeństwa lekowego kraju
Niespełna jedna trzecia sprzedawanych w Polsce leków jest produkowana w naszym kraju, podczas gdy średnia europejska to około 70 proc. Uzależnienie od importu jest poważnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa lekowego. Wzmocnieniu tego obszaru ma służyć jeden z konkursów w ramach KPO, który niedawno rozstrzygnęła Agencja Badań Medycznych. 112 mln zł trafi na wsparcie 22 projektów z obszaru innowacyjnych technologii biomedycznych. Jeden z nich dotyczy opracowania leków generycznych stosowanych w leczeniu POChP i astmy.
Robotyka i SI
Unia Europejska spóźniona w wyścigu AI. Eksperci apelują o szybsze inwestycje i zaprzestanie regulacji

– Decyzja o zainwestowaniu 200 mld euro w sztuczną inteligencję została podjęta zbyt późno – ocenia dr Maciej Kawecki, prezes Instytutu Lema. Jak podkreśla, Europa pozostaje w tyle za Stanami Zjednoczonymi i Chinami w zakresie innowacji. Kluczowe znaczenie ma teraz tempo i sposób dystrybucji środków – jeśli zostaną przekazane zbyt późno, efekty inwestycji mogą się stać nieaktualne w dynamicznie rozwijającym się świecie AI. Kolejne postulaty dotyczą zaprzestania regulacji i skupienia się na technologicznych niszach, w których jesteśmy liderami.
Sport
Rusza nowy sezon rowerów publicznych. Na ten element zrównoważonej mobilności stawia coraz więcej polskich miast [DEPESZA]

1 marca wystartował nowy sezon rowerów publicznych Nextbike. W tym roku mieszkańcy 80 polskich miast będą mieli do dyspozycji około 18 tys. rowerów. Szczególnym projektem będzie integracja działającego w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii Metroroweru z Kolejami Śląskimi, co stworzy jeden z pierwszych w Polsce systemów transportowych w modelu mobility as a service. – Miasta konsekwentnie rozwijają infrastrukturę rowerową, dostrzegając jej kluczową rolę w budowaniu zrównoważonego transportu – ocenia Tomasz Wojtkiewicz, prezes zarządu Grupy Nextbike.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.