Mówi: | Konrad Ciesiołkiewicz, sekretarz Komitetu Dialogu Społecznego KIG oraz współorganizator Akademii Miasta i Państwa Magdalena Bigaj, dyrektor Akademii Miasta i Państwa |
Pogłębia się kryzys zaufania do państwa. Potrzebne jest odbudowanie etosu służby publicznej
Mniej niż połowa Polaków ufa prezydentowi, premierowi czy Trybunałowi Konstytucyjnemu. Jeszcze niższy jest poziom zaufania do Sejmu, Senatu i sądów. Niski stopień zaufania dotyczy też kapitału społecznego. Aż 95 proc. przedsiębiorców jest zaniepokojonych poziomem zaufania społecznego w ich organizacjach. Polska potrzebuje etosu służby publicznej, żeby odbudować fundamentalne zaufanie do instytucji państwa – przekonuje Konrad Ciesiołkiewicz, sekretarz Komitetu Dialogu Społecznego KIG oraz współorganizator Akademii Miasta i Państwa (AMiP). Akademia jest inicjatywą, która ma budować dialog społeczny i komunikację obywatelską.
– Poziom zaufania do instytucji publicznych od wielu lat w Polsce jest niepokojąco niski, dotyczy to praktycznie wszystkich instytucji, od poziomu samorządowego po centralny. To samo dotyczy kapitału społecznego, czyli zaufania między nami wszystkimi. Ostatnie badania przeprowadzone we współpracy Komitetu Dialogu Społecznego KIG, Forum Odpowiedzialnego Biznesu oraz House of Skills pokazują, że niemal 95 proc. przedsiębiorców jest zaniepokojonych poziomem zaufania społecznego w ich organizacjach – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Konrad Ciesiołkiewicz, sekretarz Komitetu Dialogu Społecznego KIG oraz współorganizator AMiP.
Z kolei badania prowadzone przez Kantar Public, IBRIS czy CBOS jednoznacznie wskazują, że nasila się kryzys do instytucji publicznych. Mniej niż połowa Polaków ufa instytucjom prezydenta, premiera, Trybunału Konstytucyjnego i Państwowej Komisji Wyborczej. Na jeszcze niższym poziomie kształtuje się zaufanie do Sejmu, Senatu, sądów i prokuratury. Nisko w badaniach zaufania znajdują się także media – zarówno państwowe, jak i prywatne.
– Jesteśmy głęboko przekonani, że etos służby publicznej realizowany może być we wszystkich możliwych miejscach. Nie trzeba być politykiem, żeby kierować się etosem służby publicznej, można pracować w małym przedsiębiorstwie, w korporacji, być dziennikarzem, pracować w organizacjach pozarządowych czy być urzędnikiem. Wszyscy dzisiaj potrzebujemy etosu służby publicznej, żeby odbudować podstawowe zaufanie do instytucji państwa – podkreśla Konrad Ciesiołkiewicz.
Potrzeba odbudowania etosu służby publicznej, nauka dialogu oraz budowa kapitału społecznego to główne cele Akademii Miasta i Państwa, projektu, który zainicjował Komitet Dialogu Społecznego KIG we współpracy z think tankiem Laboratorium Więzi.
– Umiejętność prowadzenia dialogu społecznego to kompetencja, którą można nabyć i doskonalić, to właśnie jest misja Akademii Miasta i Państwa. Właśnie wystartowała rekrutacja osób zainteresowanych udziałem w AMiP, która trwa do 20 lutego 2018 r. – dodaje Magdalena Bigaj, dyrektor Akademii Miasta i Państwa.
Program akademii składa się z dziewięciu sesji edukacyjnych. W trakcie zajęć będą omawiane aspekty prawne i wolnościowe, podział władz, relacje państwo–kościół i związki wyznaniowe, media, finanse publiczne, polityka zagraniczna i funkcjonowanie rynków finansowych. Warsztaty poprowadzą znakomici eksperci – Maciej Witucki, Zbigniew Derdziuk, Elżbieta Hibner, Mirosława Boryczka, Paweł Kowal, mec. Paweł Kuglarz, mec. Magdalena Dulińska, Zbigniew Nosowski, prof. Michał Królikowski, mec. Wojciech Dziomdziora, Ernest Pytlarczyk.
– Wartością akademii jest wiedza przekazywana podczas sesji oraz ogromny potencjał wymiany doświadczeń osób, które będą miały okazję się tam poznać i wzajemnie inspirować. Zależy nam, by uczestnicy projektu na koniec potrafili wiedzę zdobytą podczas akademii przełożyć na język dialogu społecznego i skuteczniej działać w swoim środowisku. Poszukujemy młodych, aktywnych osób, którym sprawy publiczne nie są obojętne i które chcą się rozwijać – przekonuje Magdalena Bigaj
Do Akademii Miasta i Państwa można zgłaszać się do 20 lutego, rekrutacja odbywa się poprzez stronę www.amip.pl. Zajęcia ruszają 8 marca i potrwają do końca czerwca.
Czytaj także
- 2025-02-06: OECD chwali Polskę za sprawne przejście przez kryzysy. Rekomenduje też rewizję podatków i wydatków budżetowych
- 2025-01-30: Za rok USA oficjalnie wycofają się z porozumienia paryskiego. To nie musi oznaczać rezygnacji z zielonych inwestycji
- 2025-01-27: Zawieszenie broni między Izraelem a Hamasem to szansa na pomoc humanitarną dla Strefy Gazy. Ponad 90 proc. mieszkańców jest od niej odciętych
- 2025-02-07: Miasta będą się starzały wolniej niż reszta kraju. Jednak w niektórych do 2050 roku seniorzy będą stanowić 37 proc. populacji
- 2025-02-06: Od przyrody zależy połowa światowego PKB. Za mało się mówi o jej roli i konieczności odbudowy ekosystemów
- 2025-01-20: Donald Trump zaczyna swą drugą kadencję jako prezydent. Europejski biznes obawia się konsekwencji zapowiedzianych ceł
- 2025-01-29: Przyroda w Europie ulega ciągłej degradacji. Do 2030 roku UE częściowo chce odwrócić ten proces
- 2025-01-13: Wciąż niewielkie finansowanie wsparcia psychicznego przez państwo. Usługi terapeutyczne są dziś głównie prywatne
- 2025-01-17: Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej
- 2024-12-23: W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Handel
![](https://www.newseria.pl/files/11111/e-papieros0,w_274,_small.jpg)
Sejm pracuje nad podwyżką akcyzy na e-papierosy i urządzenia do waporyzacji. Część produktów może zniknąć z rynku
Planowane podwyżki akcyzy mogą doprowadzić do wycofania części produktów z rynku, a eksperci zwracają uwagę na szereg nieprawidłowości dotyczących projektu i sposobu ich procedowania. Zdaniem dr. hab. Krzysztofa Koźmińskiego, kierownika Centrum Oceny Skutków Regulacji, regulacja może naruszać kluczowe zasady prawne, takie jak zasada proporcjonalności i równości wobec prawa. – Mam wątpliwości, czy taka zmiana podatkowa jest adekwatna w stosunku do deklarowanych skutków, które chce osiągnąć projektodawca – mówi ekspert, wskazując też na krótki okres vacatio legis, który może utrudnić przedsiębiorcom dostosowanie się do nowych przepisów.
Konsument
Rola telekomów w upowszechnianiu sztucznej inteligencji rośnie. T-Mobile udostępnia klientom zaawansowaną wyszukiwarkę Perplexity Pro
![](https://www.newseria.pl/files/11111/tmobile-sztuczna-foto-1,w_133,_small.jpg)
Firmy telekomunikacyjne odgrywają coraz ważniejszą rolę w udostępnianiu szerokiemu odbiorcy sztucznej inteligencji. T-Mobile udostępni swoim klientom w ramach programu Magenta Moments, całkowicie za darmo, zaawansowaną wyszukiwarkę Perplexity Pro, wykorzystującą płatne modele językowe. Ma to być odpowiedź na potrzeby, które stają się widoczne już dziś, a w niedalekiej przyszłości staną u podstaw wszelkich działań związanych z wyszukiwaniem informacji w sieci.
Problemy społeczne
Miasta będą się starzały wolniej niż reszta kraju. Jednak w niektórych do 2050 roku seniorzy będą stanowić 37 proc. populacji
![](https://www.newseria.pl/files/11111/kmon-karpinska-seniorzy-foto2-1,w_133,_small.jpg)
Udział osób starszych w populacji Polski będzie się stopniowo zwiększał i w 2050 roku wyniesie 34 proc. Dla porównania w 12 największych miastach będzie to 31 proc. – wynika z raportu Centrum Analiz i Badań Unii Metropolii Polskich. To oznacza, że metropolie – chociaż nie wszystkie – będą się starzeć nieco wolniej niż reszta kraju. Z tym procesem wiąże się szereg wyzwań dla samorządów i zadań związanych m.in. z przygotowaniem usług dla zróżnicowanej grupy seniorów i dostosowania przestrzeni miejskiej.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.